کد خبر: ۶۱۸۸۶
۲۳:۱۳ - ۱۳۹۶/۷/۱۰

جزئیات انتقال بدهی 6.2 هزار میلیارد تومانی شرکت برقی به دولت

جزئیات انتقال بدهی 6.2 هزار میلیارد تومانی شرکت برقی به دولت

مدیرعامل و معاون برنامه ریزی شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی از انتقال ۶۲۰۰ میلیارد تومان بدهی‌ به دولت و مبادله 6 میلیارد دلاری قرارداد احداث نیروگاه ها پس از برجام خبر دادند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،محسن طرز‌طلب درخصوص علت انتقال بدهی شرکت برق حرارتی به دولت به فارس گفت: انتقال بدهی بابت نیروگاه‌ها واگذار شده، چرا که این نیروگاه‌ها در اختیار وزارت نیرو بوده و دولت دهم تصمیم گرفت این نیروگاه‌ها را بابت رد دیون دولت به مؤسسات و نهادهای خارج از وزارت نیرو واگذار کند.

وی با اشاره به اینکه میزان این بدهی بالغ بر 6200 میلیارد تومان بوده،‌افزود: بحثی که در گذشته مطرح بود، این بود که چون شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی از بانک‌ها تسهیلات دریافت کرده بود، به همین دلیل بانک‌ها این شرکت را بدهکار کره بودند. این در حالی است که نیروگاه‌ها به نهادها و مؤسسات غیر از وزارت نیرو واگذار شده بود.بنابراین چون توانایی پرداخت این جرایم را نداشتیم، دولت مصوب کرد این جرایم نیز به حساب بدهی دولت منتقل شود.

این مقام مسئول ادامه داد: هیئت وزیران به پیشنهاد وزارت اقتصاد و به استناد ماده (6) قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی، انتقال بدهی این شرکت را به ‌حساب دولت لازم الاجرا دانسته است.

وارد مدار شدن 3 هزار مگاوات نیروگاه جدید تا اردیبهشت

طرزطلب در مورد روند برنامه‌های بخش تولید برای روزهای اوج مصرف سال آینده نیز گفت: طبق برنامه ریزی‌های انجام شده تا اردیبهشت ماه سال آینده قرار است حدود 3000 مگاوات نیروگاه جدید وارد مدار شود که این امر می‌تواند در پوشش اوج سال آینده بسیار مؤثر واقع شود.

وی افزود: بخش تولید نیروگاه‌های حرارتی در پیک سال جاری نیز موفق عمل کرد و توانستیم با همکاری سایر بخش‌ها از پیک بی سابقه 55 هزار و 400 مگاواتی با موفقیت عبور کنیم و رکورد عدم خاموشی را در 15 سال گذشته ثبت کنیم.

جزییات 6 میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی در احداث نیروگاههای ایران

حمید رضا عظیمی معاون برنامه ریزی شرکت تولید نیروی برق حرارتی با تشریح جزییات سرمایه گذاری خارجی در زمینه احداث نیروگاه ها در ایران به ایرنا گفت: پس از اجرایی شدن برجام، حدود 6 میلیارد دلار قرارداد در زمینه احداث نیروگاه ها مبادله شده است.

وی افزود: نخستین پروژه مربوط به احداث 5 هزار مگاوات نیروگاه راندمان بالا با مشارکت مپنا و شرکت های خارجی است که قرارداد آن مبادله شده، 2.5 میلیارد یورو ارزش این قرارداد است و نخستین بلوک آن در سال 97 در بندرعباس به بهره برداری خواهد رسید. 85 درصد از منابع این پروژه را شرکای خارجی مپنا تامین مالی (فاینانس) می کند.

این مقام مسئول با بیان مبادله یک قرارداد با شرکت یونیت اینترنشنال که قرارداد شامل احداث 2 نیروگاه سیکل ترکیبی است که 2 هزار و 80 مگاوات ظرفیت دارد،ادامه داد: قرارداد این نیروگاه اواخر سال 95 مبادله شد و اقدامات اجرایی آن در حال انجام است، ارزش این قرارداد حدود یک میلیارد و 250 میلیون یورو است و منابع مالی این پروژه بطور کامل توسط سرمایه گذار خارجی (یونیت اینترنشنال) تامین می شود.

عظیمی اظهار داشت: علاوه بر این دو طرح، احداث یک نیروگاه 1400 مگاواتی بخاری سیریک در استان هرمزگان نیز برنامه ریزی شده، ارزش قرارداد احداث این نیروگاه 1.5میلیارد یورو است که 1.2 میلیارد یورو توسط روسیه فاینانس می شود.این طرح هم جزو طرح هایی است که فعالیت آن آغاز شده و اوایل سال 1401 وارد مدار می شود.

وی با اشاره به اینکه علاوه بر سه طرح ذکر شده، طرح های احداث نیروگاه ری و نیروگاه طبس نیز در دستور کار این شرکت قرار دارد،گفت: با هدف بازسازی و نوسازی نیروگاه ری در 2 مرحله، با افزایش ظرفیت نیروگاه موجود به بیش از دو برابر (1000 مگاوات) و همچنین افزایش راندمان نیروگاه به حدود 60درصد، مذاکراتی با شرکت های ژاپنی که از بزرگترین تولیدکنندگان توربین گازی در جهان هستند را از شهریور ماه سال گذشته آغاز شده و تا پایان سال نهایی می شود و برای این کار مجوزهای تامین مالی خارجی اخذ شده است.

به گفته عظیمی، طرح احداث نیروگاه 650 مگاواتی طبس با مشارکت گروه مپنا و شرکت شانگهای الکتریک چین نیز در دستور کار قرار گرفته است.ارزش این قرارداد را 4.5 میلیارد یوان (واحد پول چین) است و مجوزهای این فاینانس اخذ شده، در حال انجام تشریفات اداری برای تنظیم و مبادله قرارداد آن هستیم.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ