کد خبر: ۶۱۹۸۲
۱:۳ - ۱۳۹۶/۷/۱۳

آثار رویه جدید توقف و بازگشایی نمادها در بازار سرمایه
یک تحلیل گر و مشاور سرمایه گذاری بررسی کرد:

آثار رویه جدید توقف و بازگشایی نمادها در بازار سرمایه

یک تحلیل گر و مشاور سرمایه گذاری آثار رویه جدید توقف و بازگشایی نمادها در بورس و فرابورس را اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محمد پورتدین تحلیل گر و مشاور سرمایه گذاری در مورد آثار رویه جدید توقف و بازگشایی نمادها در بورس و فرابورس اعلام کرد: لازمه رفع برخی محدودیت ها، آماده سازی و بهبود زیر ساخت های کافی بازار سرمایه بر اساس استانداردهای بین المللی است. همچنین سیستم معاملاتی بروز، سیستم نظارتی کارا، شفاف تر شدن شرکت ها، بهبود ترکیب سهامداری شرکت ها (بخصوص گروه بانکی)، ارتقا سیستم نظارتی و ناظران بورس ها و ایجاد شرکت های رتبه بندی از ملزومات این اقدامات است.

وی با بیان اینکه شرکت های فرابورس به دلیل نداشتن حجم مبنا عمدتاً داد و ستدهای مناسب تر و به اصطلاح روان تری را تجربه می کنند، افزود: در بازارهای بین المللی اکثر محدودیت های مورد اشاره در بازار سرمایه ایران یا وجود خارجی ندارد و یا تنها برای شرایط خاصی تعریف شده است.

این تحلیلگر ادامه داد: سرمایه گذاران خارجی با رویت محدویت های مذکور علاوه بر سردرگمی با مشکلات عدیده ای برای آشنایی با این محدودیت ها مواجه می شوند که زمان برشدن فراگیری قوانین مذکور منجر به کاهش چشمگیر نقدشوندگی سهام می شود و همین امر باعث عقب نشینی و بخشیدن عطای سودهای مناسب به لقا از سوی اکثر سرمایه گذاران خارجی می شود.

پورتدین خاطر نشان کرد: در زمانی که بازار از عمق کمتری برخوردار و در اندازه کوچکتر از امروز بود (به خصوص تا قبل از ورود شرکت های اصل 44) امکان دستکاری قیمت و تشکیل حباب محسوس تر در عین حال محاسبه میانگین موزون برای شاخص کل وجود نداشت. به همین دلایل این محدودیت ها در زمان عبده تبریزی وضع شد که تا امروز با فراز و نشیب هایی ادامه داشته است.

وی ادامه داد: با توجه به بزرگ شدن بازار و افزایش آپشن و ابزارهای مختلف معاملاتی و نیاز به بین المللی شدن، قطعا شرایط فعلی نیاز به بازنگری جدی دارد چون هر گونه کاهش محدودیت مورد پسند اکثر فعالین بازار سرمایه خواهد بود و به افزایش نقد شوندگی سهام کمک می کند.

وی افزود: قطعاً با رفع برخی محدودیت ها همانند افزایش دامنه نوسان و برداشتن حجم مبنا، شاهد بهبود شرایط نقدشوندگی سهام، پویایی و به اصطلاح روان تر شدن داد و ستدها خواهیم بود و دیگر از صف های خرید و فروش بی دلیل و دستکاری قیمت ها خبری نخواهد بود.

به گفته پورتدین، طی سال ها گذشته، قوانین بازار به دلیل بروز نشدن و پیروی بازار سرمایه از دستور العمل های قدیمی (عمدتا منسوخ در بازارهای بین المللی) با مشکلات عدیده مواجه شده که ادامه توقف های طولانی مدت، ضررهای گاها غیر قابل جبرانی را به سهامداران و فعالین بازار تحمیل کرده است.

وی ادامه داد: پس ماه ها تحقیق کارشناسان سازمان بورس و لحاظ کردن نظرات مدیران، تحلیل گران و فعالین حقیقی و حقوقی، شاهد تصویب و ابلاغ دستورالعمل اصلاحی نحوه توقف و بازگشایی نمادها با تایید وزیر اقتصاد هستیم که خبر بسیار مهم، مسرت بخش و امیدوار کننده ای است و می تواند به افزایش نظارت ها، افزایش شفافیت شرکت و مهمترین از آن افزایش نقد شوندگی بازار (مهمترین مورد بازارسرمایه) بیانجامد که در کل پویایی بازار را در بر خواهد داشت.

وی گفت: امید است با اجرای کامل دستورالعمل مهم فوق و کاهش تنش های سیاسی ، روزهای خوب بازار سرمایه را در نیمه دوم سال نظاره گر باشیم.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
نظرات بینندگان
» عرفان | ساعت ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۶/۷/۱۳
1
0
پاسخ
یک سال سهم ها رو بستن هی وعده دادن بزودی قانون بازگشایی عوض میشه ، حالا مثلا قانون ابلاغ شده حالا میگن سهمای قبلی شامل نمیشه همونطور بسته میمونن!!!
قانون اگه قانونه باید شامل همه بشه ، قانونی که قانون نباشه قانون نیست
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ