کد خبر: ۶۳۳۴۹
۹:۳۲ - ۱۳۹۶/۷/۲۴

موضع ایران در صورت لغو برجام اعلام شد/ 3 بازدید از مراکز نظامی
رئیس سازمان انرژی اتمی:

موضع ایران در صورت لغو برجام اعلام شد/ 3 بازدید از مراکز نظامی

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه علاقه‌مندیم برجام کماکان پابرجا باشد، هشدار داد اگر برجام به هم بخورد،ایران اجرای پروتکل الحاقی را متوقف می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، علی‌اکبر صالحی با رد مطالبه ناحق و غیرقانونی ترامپ درباره بازرسی از مراکز نظامی ایران به صدا و سیما گفت: ما به موافقت‌نامه پادمان و پروتکل الحاقی متعهدیم، البته تا زمانی که برجام پابرجا باشد، چون این پروتکل هنوز به تصویب مجلس نرسیده و آن را داوطلبانه اجرا می‌کنیم. به موارد بازرسی مندرج در برجام نیز متعهدیم و در این چارچوب به تعهدات عمل می‌کنیم اما خارج از این چارچوب قطعا به هر خواسته دیگری عمل نخواهیم کرد و از آن تمکین نمی‌کنیم، همچنان که تاکنون این‌گونه عمل کرده‌ایم.

وی درباره بسته‌شدن پرونده بازرسی از مراکز نظامی پس از بازدید آمانو از سایت پارچین گفت: از ابتدا سه بار از این سایت نظامی بازدید شده، دو بار در اوایل و یک بار هم همین اواخر که پرونده بسته شد و دیدند تمام ادعاها و اتهامات مطرح نابجا بود. در این بازدید نمونه‌گیری و آزمایش کردند و به جایی نرسیدند و نظر ایران تأمین و حقانیت موضع تأیید شد.

این مقام مسئول درباره تدابیر این سازمان در صورت لغو برجام تأکید کرد: یقین داشته باشید علاوه بر اینکه پل‌های پشت سر را خراب نکردیم، پل‌های متعددی را هم ساخته‌ایم.اگر روزی مسئولان نظام به عللی ببینند برجام دیگر منفعتی ندارد و برای از سرگیری غنی‌سازی ٢٠ درصد در فردو تصمیم بگیرند‌، چهارروزه می‌توانیم غنی‌سازی ٢٠ درصد را آغاز کنیم.

صالحی افزود: همان‌طور که روحانی اعلام کرد، خیلی از فعالیت‌ها را می‌توانیم در بازه زمانی ساعتی بازگردانیم، از سرگیری برخی فعالیت‌های دیگر چند ماه و برخی فعالیت‌ها تا حداکثر یک سال و دو، سه ماه طول می‌کشد.البته می‌خواهیم برجام همچنان بدون خدشه پیش برود و فعالیت‌های فنی در حوزه هسته‌ای اعم از اکتشاف و استخراج، تحقیق و توسعه، ساخت نیروگاه‌های جدید و استفاده از فناوری هسته‌ای در حوزه سلامت، کشاورزی و صنعت به‌خوبی پیش می‌رود.نمی‌خواهیم وارد میدان چالشی شویم و اعلام می‌کنیم ما را وادار به عکس‌العمل نکنند.می‌دانیم این بازی را چگونه پیش ببریم

برجام قابل مذاکره مجدد نیست

وی با تأکید بر اینکه برجام قابل‌مذاکره مجدد نیست،گفت: ترامپ با به‌کاربردن تعبیر غروب آفتاب در برجام می‌گوید شرایط برای ایران پس از ١٠ سال هموار است تا برنامه هسته‌ای را در ابعاد مختلف توسعه دهد و این را سبب مشروعیت‌دادن به فعالیت‌های هسته‌ای ایران می‌داند.البته این تحلیل از دیدگان معیوب و توهم‌گرای ذاتی آنان است و حال آنکه کافر همه را به کیش خود پندارد، در هیروشیما و ناکازاکی مرتکب گناهان بزرگ شدند و اکنون دیگران را متهم می‌کنند.

رئیس سازمان انرژی اتمی ادامه داد: این اتهام درحالی است که مقام معظم رهبری از ابتدا فرمودند ایران در پی فعالیت غیرصلح‌آمیز هسته‌ای نیست بنابراین راه ما روشن است. ما در پی فعالیت‌های صلح آمیز هستیم و آنان برای خود مشکل‌آفرینی می‌کنند.اگر به همین منوال پیش برویم چون موضع و جایگاه ما به‌حق است، آمریکا جز این چاره‌ای ندارد یا باید به آن تمکین کند یا در مقابل افکار عمومی جهان بایستد، در این بازی شطرنج سیاسی،ایران واقعا نمره ٢٠ گرفته و اگر به همین سبک و سیاق جلو برویم، کیش‌ومات‌کردن آنان خیلی دور از توقع نیست.

صالحی با ابراز اطمینان از آمادگی کامل این سازمان برای مواجهه با اقدامات خصمانه آمریکا به‌ویژه در صورت لغو برجام تأکید کرد: همه تمهیدات برای برگشت‌پذیری هسته‌ای اندیشیده شده است... اینها غلوآمیز نیست و طرف مقابل می‌داند، همچنان که با زمان‌بندی فعالیت‌ها در برجام مخالف‌اند و می‌گویند چرا در توافق هسته‌ای غروب آفتاب آمده و چرا خیلی موانعی که باید ایجاد می‌شد تا فعالیت‌های هسته‌ای را متوقف کند، ایجاد نشده و ایران را با بن‌بست مواجه نکرده است.این نشان‌دهنده موفقیت ایران در تأمین منافع ملی تا حد ممکن است به‌گونه‌ای که طرف مقابل، شاکی است.

زمان بازگشت هسته‌ای

این مقام مسئول درباره احتمال استفاده از سانتریفیوژهای پیشرفته در صورت بازگشت هسته‌ای بار دیگر اظهار داشت: سربسته می‌گویم که بازگرداندن برخی فعالیت‌ها ساعتی، برخی روزی، برخی در چند ماه و در یک مورد به‌خصوص، یک‌سال و چند ماه طول می‌کشد.زمان بازگرداندن بسیاری از فعالیت‌های هسته‌ای به حالت قبل و حتی فراتر از آن در بازه زمانی ماه است و امکانات بالقوه‌ای برای تحقق این هدف وجود دارد.

صالحی درباره آمادگی این سازمان برای مقابله با تصمیم احتمالی آمریکا برای خروج از برجام تا ٦٠ روز آینده تأکید کرد: کار ما لحظه‌ای است، ما نمی‌خوابیم و ٦٠ روز دیگر بخواهیم بیدار شویم. فقط اراده مسئولان را می‌طلبد که دستور بدهند چه اقدامی را آغاز کنیم،همه این سناریوها را در سازمان انرژی اتمی مدنظر قرار دادیم و با عرضه کلیات در هیئت نظارت بر برجام درباره آن توافق کردیم.هرگاه هیئت نظارت بر برجام دستور بدهد مطابق با آن عمل خواهد شد اما امیدوارم طرف مقابل سر عقل بیاید، ما علاقه‌مندیم که برجام کماکان پابرجا باشد.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ