کد خبر: ۶۷۲۵۲
۱۳:۵۸ - ۱۳۹۶/۸/۲۳

سامانه
مدیر امور ناشران سپرده گذاری مرکزی:

سامانه "نت کلیر" به روز شد/ امکانات جدید سایتی ناشران و مرتبط با سهامداران

مدیر امور ناشران سپرده گذاری مرکزی، با اعلام راه اندازی نسخه جدید سامانه "نت کلیر" از افزایش قابلیت های این سامانه بازار سرمایه خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، مریم شاه حسینی از راه اندازی نسخه جدید سامانه "نت کلیر" در بازار سرمایه خبر داد و گفت: اضافه شدن کد ملی سهامداران بر روی اعلامیه و گواهینامه ها برای نخستین بار، امکان درج و گزارش دهی هزینه انبار گواهی های سپرده کالایی و مالیات سپرده کالایی بر ارزش افزوده آن و گزارش دهی مالیات بر ارزش بر افزوده معاملات از قابلیت های جدید این سامانه است.

وی با اعلام تلاش های چند ساله اخیر برای تسهیل ارایه خدمات به کارگزاران، ناشران و سهامداران، ادامه داد: سامانه "نت کلیر" جهت تسویه و پایاپای انواع اوراق بهادار و همچنین برای ارائه گواهینامه های غیرکاغذی به سرمایه گذاران، از سال 90 راه اندازی شده و دارای دو سامانه مجزا است که توسط سپرده گذاری مرکزی توسعه یافته و گزارش های الکترونیک و غیرکاغذی را که منشاء آن سامانه پس از معاملات بازار سرمایه است، ایجاد کرده و آن را در اختیار ذینفعان خود قرار می‏ دهد.

این مدیر ادامه داد: سامانه اول برای انتقال داده های معاملات و گواهینامه‏ ها از سامانه پس از معاملات به وب سایت "نت کلیر" است. سامانه دوم برای انتشار گواهینامه های الکترونیک و گزارشات اختصاصی برای کارگزاران، اتاق پایاپای و سایر ذینفعان، استفاده می شود و اعلامیه های الکترونیکی و گواهینامه های معاملات را به کمک سیستم گزارش گیری الکترونیک ایجاد کرده و قادر به تهیه گزارش های سفارشی تسویه،کارمزد و صورتحساب مالی است.

شاه حسینی با تاکید بر افزایش امنیت و اعتبار گواهینامه های سپرده کالایی یا درج کدملی افزود: برای نخستین بار کد ملی افراد حقیقی و شناسه ملی افراد حقوقی بر روی گواهینامه های صادره برای کلیه ابزارهای مالی درج شده است که این امر باعث افزایش اعتبار و سهولت اعتبارسنجی گواهینامه های بازار سرمایه شده است.

وی افزود : ناشران می‏ توانند با استفاده از نرم افزار Cert Reporter، گواهینامه های سهامداران را چاپ کنند. برخی از ویژگی های این سامانه را می توان به کاربرد آن در اوراق سلف نفتی، اوراق مشارکت ارزی، بورس ارز، قابلیت های تسویه اوراق با واحدهای پول متفاوت و همچنین قابلیت تعریف پویای ارزهای جدید، تهاتر با بورس و فرابورس، سرعت بالا 20000 معامله در دقیقه، غیر کاغذی شدن گزارش های کارمزدها، پایاپای روزانه، اعلامیه ها، گواهینامه و...نام کرد.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ