کد خبر: ۶۷۳۰۸
۹:۳ - ۱۳۹۶/۸/۲۴

خرید توافقی زعفران در بورس کالا با ابلاغیه وزارت کشاورزی
خبری خوش برای زعفرانکاران:

خرید توافقی زعفران در بورس کالا با ابلاغیه وزارت کشاورزی

یک تولیدکننده زعفران با اشاره به ابلاغ دستورالعمل خرید توافقی زعفران از بستر بورس کالا در قالب گواهی سپرده کالایی توسط وزارت کشاورزی از اتصال زنجیره تولید و مصرف در این بورس خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،منوچهر مالکی به نقش بورس کالا در ایجاد شفافیت قیمتی در بازار طلای سرخ اشاره کرده و گفت: با توجه به ابلاغ دستورالعمل خرید توافقی زعفران از بستر بورس کالا در قالب گواهی سپرده کالایی، شفافیت قیمتی می تواند در معاملات این محصول حوزه کشاورزی حاکم شود و این اقدامی مثبت برای بازار زعفران محسوب می شود.

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه در ابتدای این طرح سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران ۳۰ درصد از پول خرید زعفران را به کشاورزان پرداخت می کند، مشکلات مربوط به افت قیمت ها به دلیل افزایش عرضه محصول در بازار رفع می شود.

این تولیدکننده ادامه داد: ضمن اینکه این قابلیت در نظر گرفته شده که طی مدت سه ماه، در صورت افزایش قیمت ها در بازار، کشاورز می تواند محصول را که در انبارهای استاندارد پذیرش شده در بورس کالا به امانت گذاشته، تحویل گرفته و در بازار عرضه کند. اما اگر قیمت ها ثابت بود و یا حتی کاهش یافت، کشاورز این اطمینان خاطر را دارد که این سازمان به نمایندگی از دولت زعفران کشاورز را در قالب گواهی سپرده کالایی خریداری می کند.

مالکی به گردش مالی ۱۵۰۰ میلیارد تومانی بازار این محصول در خراسان اشاره کرد و گفت: در طول یک سال حدود ۲۰۰ تن صادرات زعفران از ایران صورت می گیرد و بازار پررونقی برای آن شکل گرفته که منجر به انعقاد قراردادهای خارجی نیز شده است. بطوری که قراردادهایی با کشورهای اروپایی همچون اتریش و کشورهای آسیایی از جمله چین منعقد شده است.

اتصال زنجیره تولید و مصرف در بورس

وی از امکان اتصال زنجیره تولید تا مصرف از طریق عرضه زعفران در بورس کالا سخن گفت و افزود: با عرضه زعفران به قیمت توافقی در بورس کالا ضمن ارایه محصول با کیفیت به خریداران و تعیین قیمت ها براساس مشخصه های کیفی آن، شاهد حذف دلالان و واسطه ها خواهیم بود. زیرا در بازار سنتی زعفران افراد متقلب و واسطه های بسیاری حضور دارند که بخش عمده ای از سود کشاورز را عاید خود می کنند.

این فعال بازار زعفران به افزایش اطمینان خاطر خریدار نسبت به کیفیت محصول عرضه شده در بورس اشاره کرد و گفت: در طرح خرید به قیمت توافقی مقرر شده زعفران در ۴ درجه مختلف و با مشخصات کیفی و ظاهری براساس طعم و رنگ آن عرضه شود که این امر کشاورزان را به ارایه محصول با کیفیت تر و رعایت هر چه بیشتر اصول بهداشتی و بسته بندی ترغیب می کند.

ملکی تاکید کرد: در دنیا خریداران به دنبال محصول ارگانیک هستند و با عرضه محصول در بورس کالا برمبنای استانداردهای تعریف شده می توان به سمت تولید محصولات ارگانیک و برآورده کردن خواسته مشتریان خارجی حرکت کرد. ضمن اینکه این اقدام نوسانات کاذب قیمتی را در بازار از بین می برد.

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ