قائممقام معاینه فنی کلانشهرها گفت: مقررات خودروهای فرسوده اجرا نمیشود اما با مشخص شدن سن خودروهای فرسوده، از تردد آنها جلوگیری خواهد شد.
به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، سه ماه پس از ابلاغ قانون هوای پاک باید از سوی سازمان محیط زیست، سازمان استاندارد و وزارت صنعت حداکثر عمر خودروهای فرسوده اعلام شود اما هنوز اعلام نشده و عملا مقررات و قوانین مربوط به خودروهای فرسوده اجرا نمیشود.
حسین مقدم قائممقام معاینه فنی کلانشهرها به یک برنامه رادیویی گفت: برای از رده خارج کردن خودروهای فرسوده باید هم مردم و هم مسئولان وارد عمل شوند، در واقع باید کاری کرد مردم به خودروی فرسوده به عنوان کالای سرمایهای نگاه نکنند و از سوی دیگر مسئولان خودروساز باید کیفیت خودروها را افزایش دهند.
وی افزود: هرچه روند از رده خارج کردن خودروهای فرسوده کندتر باشد، تبعات اقتصادی، اجتماعی و حتی سیاسی آن که در نتیجه آلودگی هوا ایجاد میشود، بیشتر خواهد شد. نگاه به خودرو از اساس غلط است،در ایران، خودرو را یک کالای سرمایهای میدانیم زیرا نتوانستیم آن را به یک کالای مصرفی با کیفیت و ارزان قیمت تبدیل کنیم.
این مقام مسئول ۸۰ درصد آلودگی کلانشهرها را مربوط به منابع متحرک یا خودروها دانست و عنوان کرد: از ۸۰درصد آلودگی که سهم خودروها است، ۴۰ درصد آن سهم خودروهای فرسوده است که عمدتا کاربراتوری هستند. در ماده ۸ قانون هوای پاک برای خودروهای فرسوده نباید بیمه شخص ثالث صادر و معاینه فنی نیز نباید به آنها داده شود و حتی حق معامله کردن این خودروها نیز وجود ندارد.
حسین مقدم ادامه داد: همچنین در قانون پیشبینی شده، سه ماه پس از ابلاغ این قانون باید توسط سازمان محیطزیست، سازمان استاندارد و وزارت صنعت، حداکثر عمر خودروهای فرسوده اعلام شود اما هنوز سن خودروهایی که باید فرسوده اعلام شوند، اعلام نشده بنابراین عملا مقررات و قوانین مربوط به خودروهای فرسوده اجرا نمیشود در حالی که با مشخص شدن سن خودروهای فرسوده، از تردد آنها جلوگیری خواهد شد.