کد خبر: ۶۹۱۳۲
۹:۱۶ - ۱۳۹۶/۹/۲۱

تحلیل یک اقتصاددان از نرخ دلار در بودجه ۹۷ با احتمال بازنگری

تحلیل یک اقتصاددان از نرخ دلار در بودجه ۹۷ با احتمال بازنگری

یک اقتصاددان نرخ دلار در بودجه سال ۹۷ را غیرهمخوان با روند فعلی نرخ ارز خواند و گفت: انتظار می‌رود در جریان بررسی لایحه بودجه، این نرخ بازنگری و حتی تا رقم ۳۶۰۰ تومان بالا برود.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، پویا جبل‌عاملی به ایرنا گفت: در سال‌های قبل در زمان تدوین لایحه بودجه، متوسط نرخی که انتظار می‌رفت دلار در آن سال داشته باشد، در بودجه در نظر گرفته می‌شد که این رویکرد در بودجه ۹۷ رعایت نشده است.

وی افزود: برای نمونه نرخ دلار مبادله‌ای در بودجه سال جاری 3300 تومان بود که با نرخ دلار در بازار آزاد در سال ۹۵ همخوانی داشت و همان‌طور که دیدیم، از اوایل تابستان، نرخ دلار به رقم 3300 تومان رسید.

این کارشناس ارزی اظهار داشت: اینکه نرخ دلار در بودجه سال آینده 3500 تومان در نظر گرفته شده، با روند فعلی نرخ ارز همخوانی ندارد. تصمیم فعلی دولت در لایحه بودجه، هیچ سیگنال خاصی را به بازار ارز و فعالان این عرصه نمی‌دهد حتی اینکه آیا دولت می‌خواهد با استفاده از این کار، این پیام را القا کند می‌خواهد دلار مبادله‌ای را ۵۰ تومان پایین‌تر از قیمت فعلی آن بفروشد، با واقعیت‌های اقتصاد ما همخوانی ندارد.

جبل‌عاملی با رد این دیدگاه که آیا ممکن است با این کار نرخ ارز مبادله‌ای در سال آینده کاهش یابد، گفت: از آنجا که کاهش قیمت‌های فعلی با شرایط اقتصادی ما همخوانی ندارد، برای این کار باید همه ذخایر ارزی را آتش بزنیم که فکر نمی‌کنم کسی طرفدار این کار باشد.

وی رقم فعلی در نظر گرفته شده در بودجه سال آینده برای نرخ دلار را فاقد توجیه منطقی دانست و گفت: انتظار می‌رود در جریان بررسی لایحه بودجه در مجلس این نرخ بازنگری شود و حتی تا رقم 3600 تومان بالا برود که در این صورت رقم‌های درآمدی دولت تغییر می‌یابد.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ