کد خبر: ۶۹۱۵۰
۱۱:۵۱ - ۱۳۹۶/۹/۲۱

زنگنه: یکی از قراردادهای ۲۵۰ میلیون دلاری به دلیل نبود منابع متوقف شد

زنگنه: یکی از قراردادهای ۲۵۰ میلیون دلاری به دلیل نبود منابع متوقف شد

وزیر نفت با بیان اینکه کمبود منابع یکی از مشکلات ما برای تقاضا و عقد قرارداد است،از توقف یک قرارداد ۲۵۰ میلیون دلاری که برای لوله‌های بدون درز بسته شده به دلیل نبود منابع و مشکلات خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از فارس، بیژن نامدار زنگنه در پاسخ به سؤال جمعی از نمایندگان مجلس در صحن علنی اظهار داشت: در مورد موضوع لوله‌ها باید عرض کنم،از نوع بدون درز هستند که با فشارهای بسیار بالا در درون چاه‌ها و برای انتقال نفت از چاه تا بهر‌ه‌برداری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: ما در سال‌های اخیر جز در مورد غرب کارون که کار مختصری داریم و پارس جنوبی که طرح‌ها را در آنجا نهادینه می‌‌کنیم تقریباً در تمامی سرمایه‌گذاری‌های دیگر نزدیک به توقف هستیم.در واقع کمبود منابع یکی از مشکلات برای تقاضا و عقد قرارداد است. حتی یک قرارداد 250 میلیون دلاری که برای لوله‌های بدون درز بستیم به دلیل نبود منابع و مشکلات دیگر متوقف شد. 

این مقام مسئول ضمن تاکید بر اینکه به ساخت و ظرفیت داخل اعتقاد دارم گفت: یک قرارداد 563 میلیون یورویی در اوایل سال جاری با یک شرکت اروپایی و یک شرکت داخلی امضا کردیم. این بزرگترین قرارداد تولیدی است که بعد از ساخت توربوکمپرسور در بخش نفت امضا شده است. 

زنگنه درمورد ساخت لوله‌های CRA که بسیار پیچیده است و در دوران تحریم هم در این زمینه گرفتاری داشتیم، افزود: کارخانه لوله‌سازی اسفراین در حال واگذاری است، کارخانه در حال واگذاری نمی‌تواند سرمایه‌گذاری کند، این کارخانه صاحب ندارد و مدت‌ها است خود من دنبال کسی هستم که این کارخانه را به آن واگذار کنم اما در مورد فروش در سال‌های 90 و 91 مجموعا 40 میلیارد دلار در بخش سرمایه‌گذاری نفت پول خرج شده است.فکر نمی‌کنم ما در سال جاری به 1.5 میلیارد دلار هم برسیم،‌ اصلا بی‌پول شده‌ایم، اگر سفارش بدهیم پول نمی‌توانیم بدهیم. 

وی گفت: در یک مناقصه مربوط به همین لوله‌های بدون درز شرکتی در مناقصه برنده شد،‌ لوله‌سازی اسفراین در آن مناقصه کنار گذاشته شد زیرا نتوانست شرایط را احراز کند. ما آن قرارداد را هم که بالای 200 میلیون دلار بود به دلایلی بویژه نداشتن پول نتوانستیم علمیاتی کنیم،منابع نداشتیم. 

وزیر نفت با اشاره به صحبت‌ها با قوامی تصریح کرد: من به قوامی گفتم این کارخانه توان تولید دارد و در سایزهایی هم با کیفیت می‌تواند لوله تولید کند، شکی در این نیست و زنجیره‌ای هم که شما می‌گویید فعال می‌کنیم. گفتم نعمت‌زاده مشاور من این مساله را بررسی کند. وی گزارش تهیه کرد که چهار بند داشت. نوشتند شما بروید تامین 150 هزار تن لوله را با یک شرکت خارجی عملیاتی کنید. همه را نوشتم عملیاتی شود جز این مورد که باید به مناقصه برود. 

زنگنه اضافه کرد: مجلس تصویب کرده،اگر بخواهیم کالایی را بخریم باید مناقصه برگزار شود. اگر بخواهیم  ازیک شرکت توانمند در ایران که توانایی تولید دارد خرید کنیم نمی‌توانیم بدون مناقصه برویم با ترک تشریفات اصلا عملی نیست. در مناقصه هم باید رقابت کنیم. من برای اینکه قدرت ایرانی‌ها در مناقصه بیشتر شود کاری کردم با مسئولیت خودم که قیمت‌ها را در خروجی گمرک مقایسه کنید. یعنی هزینه‌های حمل،‌گمرکی و قیمت ارز آزاد را اضافه کنیم که به نفع ایران می‌شود دیگر بیشتر از این کاری به عقلم نمی‌رسد. 

وی با تاکید بر اینکه هر کمکی از دستم بربیاید انجام می‌دهم،عنوان کرد: 10 قلم اصلی کالایی را در سال 93 یا 94 تعیین کردیم که برای آنها ساخت داخل کنیم. بسیاری از این قراردادها بسته شده، مناقصه‌ای که برای ساخت لوله‌های بدون درز CRA بوده از همین مورد بوده،‌مته‌های حفاری، شیرآلات و پمپ‌های سرچاهی،‌توربین‌ها و کمپرسورها این‌ها را کار کردیم. باید چه کار اضافه بر اینها کنم. بالاخره لوله‌سازی اسفراین یک تقاضاهایی دارد که منطقی است و می‌گوید لوله‌های معیوب را به من بدهید تا تعمیر کنم. خیلی حرف درستی است. ما حتما این کار را انجام می‌دهیم. 

زنگنه گفت: من همه جور می‌توانم به لوله‌سازی اسفراین کمک کنم اما جایی که بحث خرید می‌شود باید رقابت کند. من وزیر این کشور هستم و سابقه‌ام نشان می‌دهد چقدر دنبال ساخت داخل و توسعه فناوری داخلی بوده‌ام اما رقابت هم باید باشد تا شرکت‌ها تقویت شود. اگر این شرکت واگذار شود می تواند سرمایه‌گذاری کرده و با داشتن یک صاحب مشخص کارها را پیش ببرد. 

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ