کد خبر: ۶۹۱۷۸
۱۰:۲۳ - ۱۳۹۶/۹/۲۲

توضیحاتی از عرضه ۱۵.۸درصد
درگفت وگوی بورس پرس با نائب رئیس هیات مدیره اعلام شد:

توضیحاتی از عرضه ۱۵.۸درصد"خودرو"، ۳۳ درصد بانک پارسیان، عملکرد مدیرعامل و قراردادهای خارجی

نائب رئیس هیات مدیره ایران خودرو با اعلام زمان تقریبی، وجود مشتری برای بلوک ۱۵.۸درصدی و نحوه صرف وجوه حاصله،درباره بلوک ۳۳ درصدی بانک پارسیان، عملکرد مدیرعامل و قراردادهای خارجی توضیح داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، در پی اعلام عرضه 15.85 درصد سهام ایران خودرو توسط سرمایه گذاری سمند و نگار نصر ، بار دیگر این خودروساز مورد توجه فعالان بازار سرمایه قرار گرفت و برخی سئوالاتی را مطرح شد.

10.2 درصد از این این بلوک متعلق به سرمایه گذاری سمند و 5.6 درصد دیگر متعلق به نگار نصر بوده و شامل بیش از 2.2 میلیارد سهم است که به قیمت پایه هر سهم 4034 ریال و به صورت 28.26 نقد و 71.74 درصد اقساط دو ساله عرضه می شود و می تواند نقش مهمی در آینده مدیریت ایران خودرو داشته باشد.

زمان تقریبی عرضه ، وجود مشتری و  تامین بخشی از منابع دومین خودرو ملی

در این رابطه حجت اله صیدی نائب رئیس هیات مدیره ایران خودرو در پاسخ به سئوالاتی درباره زمان تقریبی عرضه ، وجود مشتری و نحوه مصرف وجوه حاصله به بورس پرس توضیح داد: انتظار می رود طی 10 روز کاری آینده و با هماهنگی بورس تهران ، این بلوک در اوایل دی ماه عرضه شود.

وی ادامه داد: در این رابطه مذاکراتی با چند متقاضی بالفعل انجام شده و برخی هم اعلام کرده اند بعد از تصمیم نهایی وارد عرصه رقابت خواهند شد. از سوی دیگر یکی دو شرکت عمومی و سهامی عام بزرگ هم ممکن است به جمع متقاضیان بپیوندند.

وی افزود: با توجه به در جریان بودن چند پروژه مهم ایران خودرو ، عمده وجوه حاصله ناشی از فروش بلوک فوق، صرف پلت فرم مشترک برای تولید دومین خودرو ملی ایران خواهد شد که قرارداد آن سال گذشته امضاء و مقدماتی مانند طراحی و موتور انجام شده است.   

تکلیف واگذاری بلوک 33 درصدی بانک پارسیان

این مقام مسئول با اشاره به اینکه واگذاری بلوک 15.8 درصدی "خودرو" در اولویت قرار داشت و قرار است چند زیرمجموعه دیگر هم واگذار شود، در مورد تکلیف واگذاری بلوک 33 درصدی بانک پارسیان هم توضیح داد: واقعیت این است که هم بانک مرکزی ، هم هیات مدیره ایران خودرو و هم ایدرو خواهان فروش سهام بانک و خروج شرکت از بانکداری هستیم اما علاوه بر توقف نماد "وپارس" و لزوم شفاف سازی، به مقدمات مهمی مانند تجمیع کدها و وجود مشتری بالقوه نیاز است.

صیدی ادامه داد: واگذاری این بلوک از قبل در هیات مدیره تصویب شده و تصمیم به فروش هم جدی است اما باید مشتری توانمندی وجود داشته باشد تا معامله ایی رخ دهد. بنابراین به نظر می رسد در سال جاری امکان عرضه بلوک 33 درصدی بانک پارسیان وجود نداشته باشد.

دلایل رضایت از عملکرد یکه زارع

نائب رئیس هیات مدیره ایران خودرو در برابر این سئوال که با توجه به کنار گذاشتن مهدی جمالی از مدیرعامل سایپا ، آیا احتمال تغییر یکه زارع  هم وجود دارد یا خیر؟ اظهار داشت:  مدیرعامل ایران خودرو عملکرد مناسبی داشته و طی 4 سال اخیر توانسته میانگین کیفیت مواردی چون خدمات پس از فروش و قطعات و مراجهع مشتریان را 32 درصد افزایش دهد و 100 درصد تجاری سازی را پیاده کند. به طوری که در حال حاضر همه خودروهای دارای نقص مربوط به سال های 91 و 92 ، تجاری سازی و عرضه شده اند.

صیدی افزود: از سوی دیگر با تولید 482 هزار دستگاه در سال جاری، تاکنون 135 درصد از بودجه محقق و هزینه ها کنترل شده و شرکت از زیان به سود رسیده است. بنابراین هیات مدیره ایران خودرو و مسئولان ارشد هم از عملکرد یکه زارع راضی هستند.

آخرین وضعیت قراردادهای خارجی ایران خودرو

وی در مورد آخرین وضعیت قراردادهای خارجی ایران خودرو هم به بورس پرس گفت: بعد از تولید رسیدن پژوه 2008 ، نوبت تولید پژو 301 است که در حال طی مراحل نهایی بوده و انتظار می رود از اوایل سال آینده به بهره برداری برسد.

صیدی با اشاره به آغاز تولید انبوه هایما اس 5 از دیروز در سایت ایران خودرو خراسان ، ادامه داد: قرارداد خودروهای تجاری با بنز نهایی شده و برای خودروهای سواری هم 4 قرارداد مربوط به تولید، خدمات پس از فروش و تامین قطعات هم درحال نهایی شدن است و باید منابع مالی هم تامین شود . بنابراین مانعی هم برای تولید خودروهای مشترک با بنز وجود ندارد.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ