کد خبر: ۶۹۱۸۲
۱۱:۲۹ - ۱۳۹۶/۹/۲۲

روایت سیف از برداشت ٧٠٠ میلیاردی یکی از مدیران بانکی

روایت سیف از برداشت ٧٠٠ میلیاردی یکی از مدیران بانکی

رئیس کل بانک مرکزی با پرده‌برداری از تخلفات یکی از مدیران تعاونی اعتباری فرشتگان گفت: یکی از مدیران ۷۰۰ میلیارد تومان از حساب تعاونی، به‌نفع خود برداشت کرده است.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، ولی‌الله سیف به برخی از تخلفات مؤسسات غیرمجاز اشاره کرد و به مهر گفت: غیرمجازها، علی‌رغم تذکرات مکرر و متعدد مبنی بر لزوم توقف فعالیت تمام شعب ازسوی بانک مرکزی، پلیس اطلاعات و امنیت عمومی ناجا، مرجع محترم قضائی و سایر مراجع ذیصلاح، علاوه بر اینکه بدون مجوز به گسترش شعب و جمع‌آوری سپرده اقدام کرده بودند، سپرده‌های جمع‌شده را نیز که حاصل اعتماد سپرده‌گذاران بود، حیف‌ومیل کردند و با برداشت‌های شخصی از حساب‌های مجموعه، اموال و املاکی را به‌نام نزدیکان خریداری کردند.

وی افزود: مدیران مؤسسات غیرمجاز فاقد هرگونه تخصص در امور بانکی بودند و برای اینکه بتوانند سودهای با رقم بالا را که به مشتریان وعده داده بودند، پرداخت کنند به هرکاری دست می‌زدند. عمده فعالیت این افراد در بازار مسکن بود. باتوجه به تورم مسکن در دهه ۸۰، تعاونی‌های غیرمجاز می‌توانستند بخشی از سود وعده‌داده‌شده را محقق کنند.

این مقام مسئول ادامه داد: اما از آنجا که رقم سودهای پرداختی، کلان بود و سودی که این افراد از فعالیت کسب می‌کردند، کفاف ارقام تعهدشده را نمی‌داد، هر سال از میزان موجودی آنها کاسته می‌شد و در واقع مدیریت دخل و خرج نمی‌کردند و برای اینکه بتوانند برای پرداخت‌ها موجودی داشته باشند، مجبور به وعده سودهای بالاتر می‌شدند. اینگونه بود که با ادامه فعالیت، شکاف بین دارایی-بدهی غیرمجازها بیشتر و بیشتر می‌شد.

سیف اظهار داشت: این روش فعالیت کار را به آنجا رساند که برای مثال امروز شاهدیم تعاونی فرشتگان با 8.6 هزار میلیارد تومان بدهی، فقط حدود 400 هزارمیلیارد تومان دارایی دارد. این مؤسسات در اوایل دهه ۹۰ نیز با هدف کسب سود و با ارقام سپرده‌ای که در اختیار داشتند، وارد بازارهای ارز و طلا می‌شدند و این بازارها را نیز مختل می‌کردند.

وی عنوان کرد: تخلفات متعددی در نهادهای غیرمجاز وجود داشت. در برخی موارد مدیران و گردانندگان این نهادها از حساب تعاونی زیرمجموعه خود به نفع شخصی برداشت کرده‌‌اند که به‌همین‌دلیل درحال‌حاضر در بازداشت به سر می‌برند. برای نمونه یکی از مدیران تعاونی غیرمجاز فرشتگان، ۷۰۰میلیارد تومان از حساب تعاونی به نفع خود برداشت کرده است.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ