کد خبر: ۷۳۴۶۶
۱۰:۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۱

روایت عضو هیئت‌رئیسه فراکسیون امید از تعداد دانشجوهای بازداشتی

روایت عضو هیئت‌رئیسه فراکسیون امید از تعداد دانشجوهای بازداشتی

عضو هیئت‌رئیسه فراکسیون امید با پیگیری پرونده بازداشت دانشجویان زندانی گفت: ٢٠ دانشجوی دیگر کماکان در زندان به سر می‌برند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، حسن نوروزی به روزنامه ایران گفت: اینکه بازداشت‌شدگان فوت‌شده بر اثر دق‌کردن از دنیا رفته باشند، یک احتمال است. چرا وقتی برخی احتمال قرص‌خوراندن به زندانیان را مطرح می‌کنند کسی مدعی آنها نمی‌شود اما ما که می‌گوییم، طلبکار می‌شوند؟. کنایه نوروزی به محمود صادقی است که چندی‌پیش ماجرای خوراندن قرص به زندانیان را از زبان خانواده‌ها رسانه‌ای کرد. دادستانی هم با واکنشی شدید سخن صادقی را تکذیب کرد. حالا نوروزی درباره خودکشی برخی زندانیان تحلیل تازه‌ای به کار برده، اینکه آنها در زندان به اشتباه خود فکر کرده‌‌ و دق کرده‌اند. فاطمه سعیدی با پیگیری پرونده بازداشت دانشجویان زندانی گفت:٢٠ دانشجوی دیگر کماکان در زندان به سر می‌برند.

علی نوبخت رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز در نامه‌ای به رئیس کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس خواستار حضور نمایندگانی از این کمیسیون برای رسیدگی به وضع زندانیان حوادث اخیر شده است. در متن نامه وی به اللهیار ملکشاهی رئیس کمیسیون قضائی مجلس آمده است: ضمن تشکر از اقدام‌های به‌عمل‌آمده پیشنهاد می‌شود به منظور رسیدگی به وضع زندانیان حوادث اخیر و جهت تقویت کمیته حقیقت‌یاب مجلس نماینده یا نمایندگانی از کمیسیون بهداشت و درمان نیز حضور داشته باشند.

شهیندخت مولاوردی دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور حقوق شهروندی نیز با اشاره به اینکه درخواست بازدید از بازداشتگاه‌ها را داده‌ایم به ایسنا گفت: این درخواست در حال بررسی است ولی هنوز بازرسی انجام نشده است.ما به سهم خود تلاش کردیم نگرانی خانواده‌های بازداشت‌شدگان را که به ما بیان می‌کردند، به مسئولان ذی‌ربط انتقال داده و انتظارات موجود را مطرح کنیم.

وی در پاسخ به پرسش آیا بازدیدی از بازداشتگاه‌ها هم داشته‌اید؟ گفت: این درخواست را دادیم که در حال بررسی است ولی هنوز بازرسی انجام نشده است. فراکسیون امید مجلس هم این درخواست را داشته ولی هنوز هم این بازدید انجام نشده است.

این مقام مسئول با اشاره به تأکید رئیس‌جمهور بر آزادی دانشجویانی که نقشی در این اعتراض‌های نداشتند،درخصوص اقدامات صورت گرفته افزود: تقریبا مورد به مورد از طریق وزارت علوم و اطلاعات پیگیری کردیم. وزارت علوم نیز جداگانه پیگیر موضوع بود. تأکید رئیس‌جمهور بر آزادی دانشجویان، فرایند آزادی دانشجویان مخصوصا دانشجویان دختر را سرعت بخشید و آن را در اولویت قرار داد. اتفاقات خیلی خوبی افتاده و به سمت آزادکردن همه دانشجویان پیش می‌رویم.

مولاوردی ادامه داد: دولت اجرای منشور حقوق شهروندی را از خانواده خود شروع کرده و پیگیری زیادی می‌کند که مفاد منشور حقوق شهروندی به درستی اجرا شود اما بخش‌هایی از حقوق شهروندی مربوط به سایر دستگاه‌هاست و از سویی هم رئیس‌جمهور مسئول اجرای قانون اساسی است که در قانون اساسی هم به حقوق ملت تصریح شده است.

در همین حال مهدی کاهه دادستان قم نیز از دیدار با خانواده زندانیان در راستای رفع و بهبود مسائل و مشکلات خانواده زندانیان خبر داده است.با دستور مستقیم وی برنامه‌ای زمان‌بندی‌شده برای حضور همه قضات مجتمع‌های دادسرا مشخص شد که بر اساس آن پنج نفر از قضات دادسرا دو بار در هفته در زندان حاضر می‌شوند.

بر اساس این دستور امکان بازدید از کلیه قسمت‌های زندان و بازداشتگاه برای قضات دادسرا فراهم شده و بسیاری از درخواست‌ها و مشکلات قانونی زندانیان که به علت کمبود مددکار یا تأخیر در طرح شورای طبقه‌بندی زندان مدتی بی‌پاسخ مانده بود، مستقیما توسط قضات دادسرا رسیدگی و دستورات مقتضی صادر شده است.

این نوع بازدیدهای زمان‌بندی‌شده توسط قضات دادسرا تاکنون در قم سابقه نداشته است. وزیر کشور معتقد است در ناآرامی‌های اخیر ایران نزدیک به ٤٢ هزار نفر حضور داشته‌اند. برخی دانشجویان و دانش‌آموزان نیز به دنبال ناآرامی‌های اخیر بازداشت شده بودند که حالا بخش عمده آنها آزاد شده‌اند. با این حال و با وجود پیگیری فراکسیون امید و حقوق شهروندی تا به حال با بازدید اصلاح‌طلبان از اوین موافقت نشده است.

این در حالی است که اعضای کمیسیون حقوقی و قضائی از موافقت مسئولان برای بازدید از اوین خبر داده‌اند. نوبخت هم در رأس کمیسیون بهداشت خواهان حضور نمایندگانی از این کمیسیون در این بازدید شده است. اما به هر شکل تا این لحظه هیچ دیداری چه از جبهه راست مجلسی‌ها و چه از جبهه چپ از زندان اوین صورت نگرفته است.

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ