کد خبر: ۷۳۹۳۷
۱۲:۴۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۵

آخرین توضیحات همراه با ترس زنگنه درباره قرارداد با شرکت ها و توتال

آخرین توضیحات همراه با ترس زنگنه درباره قرارداد با شرکت ها و توتال

وزیر نفت با بیان اینکه مذاکرات برای توسعه میادین با شرکت های داخلی و خارجی ادامه دارد،گفت:جرات نمی‌کنیم اسم قراردادی که نزدیک به نتیجه گیری است را اعلام کنیم زیرا می‌ترسیم کاری کنند امضا نشود.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از ایسنا، بیژن زنگنه در نشست خبری امروز با بیان اینکه ١٥٠نفر درگیر مذاکرات برای امضای قراردادهای توسعه میادین هستند، اظهار داشت: برای امضای قراردادها باید دو طرف راضی باشند، هرکسی با ایران یادداشت تفاهمی امضا می‌کند عده‌ای داخلی و خارجی می‌روند و می‌گویند این کار را نکن. خدا شر برخی خارجی‌ها را به خود آنها برگرداند و داخلی ها را اصلاح کند.

وی با اشاره به وضعیت تولید گاز در ایران گفت:در پایان سال ۹۱، میزان گازی که از میدان پارس جنوبی برداشت می‌شد ٢٨٥میلیون مترمکعب بود، این میزان در دی ماه سال گذشته به ٤٧٠میلیون مترمکعب و در دی سال جاری به ٥٥٣میلیون مترمکعب رسید.٧٠درصد گاز از پارس جنوبی تامین می‌شود،درحال حاضر در برداشت از این میدان یا مساوی با قطر یا جلوتر از قطر هستیم. سال آینده پنج فار ١٣، ٢٢، ٢٣، ٢٤و قسمتی از فاز ١٤به تولید می رسد.

این مقام مسئول با بیان اینکه ٧٦درصد جمعیت روستایی از گاز طبیعی برخوردار هستند، تصریح کرد: این میزان در سال ۹۱، ۵۴ درصد بود. درحال حاضر ٩٢درصد جمعیت ایران از گاز طبیعی برخوردارند.

زنگنه با اشاره به امضای قرارداد توسعه فاز ١١پارس جنوبی با کنسرسیوم متشکل از توتال، سی ان پی سی و یک شرکت ایرانی گفت: این قرارداد طبق برنامه جلو می رود. قراردادهای متعددی با حدود ٢٠شرکت ایرانی و خارجی درحال مذاکره است.

وی درمورد به طرح نگه داشت تولید توضیح داد: طرح نگه داشت تولید به میزان 5 میلیارد دلار به شورای اقتصاد رفته و به شرکت های داخلی ارجاع می شود و ٢٠قرارداد و مناقصه امضا و اجرا می ود.یکی از راه های آن عرضه اوراق ارزی ریالی است و ظرف دو سال اجرا می شود.

وزیر نفت با بیان اینکه فروش داخلی محصولات پتروشیمی در سال 95، ٥.١میلیون تن بود،ادامه داد:پیش بینی می شود این میزان به ٦میلیون تن برسد. همچنین درمورد صادرات گاز به عراق،خط صادراتی آماده شده.خط بصره عراقی ها آماده نیست اما از خط نفت شهر ١٣میلیون مترمکعب گاز صادر می شود.
خیلی ها مراجعه کرده و می گویند خریدار گاز هستیم.از ما نامه می خواهند که معمولا نامه نمی دهیم،تا دست کسی پول نبینیم، صحبت نمی کنیم.

زنگنه با بیان اینکه پاکستان به تعهدات در مورد واردات گاز از ایران عمل نکرده،گفت:ما خرج عظیمی کردیم و لوله را به مرز رساندیم، اما پاکستان به تعهدات عمل نکرد.باید با این کشور وارد پیگیری حقوقی شویم اما مجموع مسایل باید دیده شود.

وی با اشاره به اینکه ترکمنستان سال گذشته گاز خود را روی ایران بست،تصریح کرد: با سوآپ با ترکمنستان موافق هستیم اما این کشور از ما شکایت کرده و گفته از ما طلب دارد.اعتقاد داریم ترکمنستان به ما خسارت زده،ما برای مذاکره اماده هستیم.

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ