کد خبر: ۷۴۳۱۵
۹:۱۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۹

اثر عرضه اوراق ۲۰ درصدی بر بورس از دیدگاه یک کارگزار

اثر عرضه اوراق ۲۰ درصدی بر بورس از دیدگاه یک کارگزار

یک کارگزار درباره اثر انتشار اوراق ۲۰ درصدی بانکها و تاثیر آن بر بورس گفت: این تصمیم نه تنها موجب بهبود بازار ارز نمی‌شود، بلکه نرخ اسناد خزانه را تغییر داده و بر تمام فرصت‌های سرمایه‌گذاری تاثیر می‌گذارد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، فردین آقابزرگی در مورد اینکه در شرایط موجود بازار ارز چه اقداماتی می‌توان انجام داد تا سپرده‌ها به سمت بازار سرمایه برود و آیا انتشار اوراق 20 درصدی بانک ها با تبعاتی همراه خواهد بود به ایسنا ، گفت: از لحاظ اقتصادی دولت باید در جهت حفظ و حراست از منابع صادرکننده، تولیدکننده و صنعتگر نرخ ارز را آزاد کند همان طور که بانک مرکزی متعهد شده بود که ارز تک نرخی و بورس ارز ایجاد شود.

وی اضافه کرد: به نظر می رسد با این سیستم، دوگانگی و اختلاف بین ارز مبادله‌ای و ارز آزاد زیادتر می‌شود و یکی از منشاهای آن همین نرخ‌های است که در بازار پول تعیین می‌شود که نمونه آن را می‌توان گواهی سپرده ریالی با نرخ ۲۰ درصد دانست.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: ثبات در تصمیمات اقتصادی اولویت اول دولت باید باشد. هنوز 6 ماه نگذشته که سود سپرده‌ها با قاطعیت کاهش پیدا کرد، اما حالا که بازار ارز به درستی نرخ و جایگاه را پیدا می‌کند می‌خواهیم این موضوع را تغییر دهیم. انتشار گواهی سپرده،بازار سرمایه و بورس را نیز با مشکلاتی مواجه می‌کند، کما این‌که انتشار گواهی سپرده ریالی نرخ اسناد خزانه را بالا برده است.

آقابزرگی ادامه داد: تا پیش از این افرادی که انتظار ثبات در اقتصاد با نرخ ۱۵ درصد سود بانکی را داشتند می‌بینند که همان بانک‌ها سود ۲۰ درصد می‌دهند. مسلما اکثر این افراد پول خود را از حساب‌های ۱۵ درصدی خارج کرده و وارد حساب‌های ۲۰ درصدی می‌کنند و در واقع باید بگوییم نه تنها بازار ارز از حالت به وجود آمده خارج نمی‌شود، بلکه فقط پول‌ها در حساب‌های بانکی از یک حساب به حساب دیگر جابه‌جا می‌شود.

وی تاکید کرد: تصمیماتی که درباره نرخ سود سپرده‌های بانکی گرفته می‌شود نرخ اسناد خزانه را تغییر می‌دهد و روی تمام فرصت‌های سرمایه‌گذاری تاثیر می‌گذارد.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ