کد خبر: ۷۵۶۶۸
۰:۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۳

"سپ" معرفی شد/ زمان احتمالی عرضه اولیه/ پاسخ به ادعای بدهی 75 میلیاردی

مدیران شرکت پرداخت الکترونیک سامان کیش با تشریح آخرین وضعیت مالی و عملیاتی،زمان احتمالی عرضه ۱۰ درصدی این شرکت ۱۸۰ میلیارد تومانی در بازار دوم معاملات بورس را اعلام کردند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،شرکت 180 میلیارد تومانی پرداخت الکترونیک سامان کیش بعداز ظهر دیروز در هتل اسپیناس با حضور مدیران شرکت، اعضای هیئت مدیره بانک‌های سامان و رفاه، فعالان بازار سرمایه و خبرنگاران معرفی شد تا اماده عرضه اولیه 10 درصد سهام در روز دوشنبه هفته جاری باشد.

این شرکت بعد از موافقت 31 تیر سال جاری هیئت ‌پذیرش به ‌عنوان پانصد و بیستمین شرکت بورسی در بخش کامپیوتر و فعالیت‌های مربوط به آن، گروه و طبقه مشاوره مربوط به نرم‌افزار و عرضه نرم‌افزار و با نماد "سپ" در بازار دوم معاملات بورس درج شده است.

تاریخچه شرکت

شرکت پرداخت الکترونیک سامان کیش اولین ارائه دهنده خدمات پرداخت الکترونیک و یکی از بزرگترین شرکت های psp فعال در سطح کشور است که در حال حاضر با داشتن 100 شعبه،نمایندگی و مرکز خدمات در صنعت پرداخت مشغول فعالیت است.

شرکت در تیر سال 82 فعالیت خود را در جزیره کیش در زمینه ارائه خدمات پرداخت الکترونیک آغاز کرد و با گسترش دامنه خدمات نام خود را از های کاپ کیش به پرداخت الکترونیک سامان تغییر داد.همچنین در سال 84 بعنوان اولین شرکت موفق به دریافت فعالیت از بانک مرکزی شد.گروه مالی سامان با 58 درصد و بانک رفاه با 30 درصد سهم جزء سهامداران اصلی این شرکت محسوب می شوند.همچنین 15درصد سهام متعلق به بیمه سامان، 5 درصد متعلق به سرمایه گذاری سرآمد اندوخته سازان فردا، 3.94 درصد به شرکت توسن و بقیه سهام شرکت نیز متعلق به سایر سهامداران است.

درحال حاضر 12 شرکت در حوزه پرداخت های الکترونیک در 3 حوزه کارتخوان های فروشگاهی،پرداخت های اینترنتی و پرداخت از طریق گوشی همراه دارای مجوز فعالیت هستند که "سپ" تنها شرکت در میان 12 شرکت مذکور با سهم بازار 17 درصدی در هر 3 حوزه است به طوری که یکی از هر 5 تراکنش موجود از طریق ابزارهای موجود توسط شرکت مذکور صورت می پذیرد.

سپ به عنوان شرکت پیشرو در زمینه پرداخت های غیرحضوری،انتخاب نخست سازمان های دولتی،شرکت ها و فروشگاه های معتبر اینترنتی است بطوری که کلیه داروخانه ها، بیمارستانها و مراکز درمانی،دفاتر اسناد رسمی،دفاتر پستی و پیشخوان دولت،سازمان کشتیرانی و سازمان بنادر بوشهر، آزاد راه های سطح کشور،وب سایت دانشگاه ها و سازمان سنجش،اپراتورهای ایرانسل؛همراه اول و رایتل،شرکت های هواپیمایی تورکیش ایر؛ایران ایر و ماهان،ارائه خدمات پرداخت فروشگاه ها و کسب و کارهای معتبر اینترنتی مانند اسنپ،بامیلو،دیجی کالا،علی بابا و ... با این شرکت کار می کنند.همچنین در کمتر از 5 سال توانسته تراکنش های کارتخوان را بیش از 10 برابر افزایش داده و اکنون بیش از 750 هزار دستگاه کارتخوان فعال در سراسر ایران دارد.

سپ که در حال حاضر با بیش از 14 بانک معتبر دارای قرارداد است،بعنوان اولین ارائه دهنده پرداخت موبایلی از طریق کد دستوری *724# نگاه ویژه ای به این حوزه داشته و یکی از 3 استراتژی اصلی شرکت تمرکز بر روی این حوزه است.

6 دلایل تمایز "سپ" از دیگر شرکت ها

از دلایل تمایز سپ از دیگر شرکت ها می توان به اولین دارنده موافقت اصولی بانک مرکزی در زمینه ارائه خدمات پرداخت الکترونیک،ثبت اولین تراکنش اینترنتی در سال 83 ،ثبت اولین تراکنش از طریق USSDدر سال 89،اولین ارائه دهنده راهکار پین پدبرای افزایش امنیت تراکنش های حوزه کارتخوان در سال 96،توسعه متوازن سطح بازار در تمامی ابزارهای پرداخت از ابتدای فعالیت تا کنون،اتصال سوییچ خود به سوییچ بین المللی به عنوان اولین PSP در راستای فراهم کردن زیرساخت های اتصال به شبکه جهانی اشاره کرد.

این شرکت در سال 93 اقدام به ایجاد مرکز عملیات امنیت و پاسخگویی به حوادث امنیتی بطور 24 ساعته کرده و جهت سرویس دهی به مشتریان اقدام به راه اندازی شبکه گسترده تجمیع کننده ها کرد که شامل بیش از 20 هزار لینک اختصاصی دیتا بر روی بسترهای NPLS،P TO P،اینترا نت،ADSL،وایمکس و دیگرلینک های ارتباطی به روز دنیاست.همچنین در سال 88 با هدف بالابودن سطح ارائه خدمات به مشتریان و مقابله با بحران و اطمینان از نگهداری امنیت داده ها،مرکز داده یا دیتا سنتر را راه اندازی کرده است.

محل تامین درآمدها،میزان مطالبات و تسویه مالیاتی

درآمدهای شرکت از 3 بخش عمده دریافت اجاره بهای کارتخوان از بانکهای طرف قرارداد، دریافت کارمزد تراکنش از بانک مرکزی و شاپرک و دریافت کارمزد شارژ از اپراتورهای تلفن همراه است.

طبق اسناد حسابرسی شده،درامد سپ در سال 94،مبلغ 575.6 میلیارد تومان،در سال گذشته مبلغ 749.6 میلیارد تومان و در سال جاری درامد 981.3 میلیارد تومانی کسب کرده است.سود خالص شرکت در سال 96 مبلغ 147.2میلیارد تومان است که نشاندهنده رشد 80 درصدی نسبت به سال قبل است.

مجموع بدهی ها نیز در سال جاری 238.1 میلیارد تومان است و میزان مالیات شرکت تا پایان سال 92 تسویه و مفاصاحساب مالیاتی دریافت شده،مالیات سال 93 درحال رسیدگی و سال 94 هم تسویه کامل انجام شده است.این شرکت به تازگی به جمع شرکت های دانش بنیان پیوسته و مراحل اولیه خرید زمین در پارک فناوری پردیس هم انجام شده که بر این اساس پیش بینی می شود در اینده نزدیک از موقعیت های متعدد بیمه ای ومعافیت های مالیاتی هم برخوردار شود.

EPS پیش بینی شده برای سال جاری 826 ریال است که رشد 20 تا 25 درصدی برای سال های آتی براورد می شود.چشم انداز شرکت در سال 1400 ارائه راهکارهای جامع پرداخت به عنوان واسط مسلط بین بانک ها،دارندگان و پذیرندگان است.

3 استراتژی "سپ"

3 استراتژی سپ که توانسته با رشد 8 پله ای،رتبه 26 شرکت های پرداخت را بین 150 شرکت الکترونیکی در جهان کسب کند،شامل ارائه راهکار جامع پرداخت،تمرکز بر موبایل و ورود به بازار های جهانی است  ودرحال حاضر همکاری با 10 استارت اپ را آغاز کرده است.

انتقاد از عدم حضور نماینده بورس و برنامه عرضه بلوکی

ولی ضرابیه بنیانگذار پرداخت الکترونیک سامان با اشاره به تصمیم گیری 2 مجموعه طی 14 سال گذشته برای ایجاد سپ گفت: دو موسسه اعتباری بانک سامان و شرکت توسن به این نتیجه رسیدند تا مجموعه ای برای ارائه خدمات تاسیس کنند.

وی با بیان اینکه فکر نمی کردیم این شرکت به مرحله ورود به بازار سرمایه برسد،افزود: با توجه به اینکه سپ دارنده اولین مجوز از بانک مرکزی است،می توان گفت ساختارتهیه دستورالعمل و آیین نامه هایی که بتوان به شرکت ها مجوز داد،با همکاری این شرکت انجام شده است.

این مقام مسئول در پاسخ به انتقاد یکی از فعالین بازار درخصوص عدم حضور نماینده بورس در جلسات معارفه و همچنین قفل شدن سرمایه سهامداران پس از عرضه های اولیه با توقف نماد گفت: از تمام مسئولان سازمان بورس برای حضور در این مراسم دعوت شده اما حضور ما در  معارفه مذکور جهت بررسی وضعیت شرکت پرداخت الکترونیک سامان است و مسئول پاسخگویی به این سوالات نیستیم.انتظار می رود وضعیت این شرکت با عرضه های دیگر مقایسه نشود.

ضرابیه درخصوص برنامه عرضه بلوکی گفت: نگهداری این مجموعه با ساختار فعلی برای سه سهامدار اصلی این شرکت(بانک و بیمه سامان و بانک رفاه)دارای اهمیت است و در حال حاضر برنامه عرضه بلوکی یا انتقال دیگری نخواهیم داشت.

حمیدرضا مهرآور مدیرعامل کارگزاری بانک سامان نیز در خصوص اینکه چرا نماینده سازمان بورس در این جلسه نیامده، گفت: نماینده سازمان مقام ناظر است و بررسی صورت های مالی و صحت و شفافیت ان، اجازه پذیرش شرکت و قرار گیری بر روی سامانه کدال بر عهده این مقام است،علت بسته بودن نماد های وب علاوه بر اینکه به ما ربطی ندارد،قابلیت مقایسه هم ندارد.با توجه به اینکه به هیچ وجه قرار نیست نماد شرکت ها بیش از 48 ساعت بسته بماند بنابراین نگرانی سهامداران بی مورد است مگر اینکه اتفاق خاصی بیفتد.

احسان ترکمن عضو هیات مدیره ومدیرمالی بانک سامان درباره بدهی های شرکت سپ گفت: در موجودی های نقد شرکت 50 میلیارد تومان وجود دارد که از این محل بدهی 30 میلیارد تومانی به دارندگان کارت به محض استفاده از آن باید با پذیرنده تسویه شود.بخشی از این پول بعنوان منابع ارزان قیمت برای تامین دستگاه های کارتخوان استفاده می شود و با دادن ضمانت های اضافه این تسهیلات اخذ می شود و بخشی هم میزان 80 میلیارد تومان سود سهام پرداختی به سهامداران عمده بوده که برای کمک به شرکت که تسهیلاتی نگیرد با سهامداران عمده توافقی صورت گرفته تا این مبلغ برداشت نشده و نقدینگی در حساب های بانک باقی بماند.

ادعای بدهی 75 میلیاردی و احضار فرد مذکور به دادگاه

وی در واکنش به پخش کلیپی در فضای مجازی مبنی بر بدهی 75 میلیارد تومانی این شرکت به شخصی جهت راه اندازی آنتی ویروس در مدت 2 ماهه که در برنامه پایش اعلام شده، گفت: طی 14 سال گذشته این شرکت حتی یک شکایت هم نداشته به غیر از ادعایی که به تازگی مطرح شده و به بانک مرکزی، سازمان بورس و شاپرک هم پاسخ داده شده است.از فرد مذکوربرای دادخواست 21 میلیون تومانی شکایت و احضار شده،همچنین از صدا و سیما زمانی جهت ارائه توضیحات شرکت درخواست شده است.حکم 3 نفره درخصوص این پرونده داده شده و در دادگاه در حال بررسی است.

ترکمن سود سال 95 را 81 میلیارد تومان ذکر کرد و گفت: سود سال جاری مبلغ 147 میلیارد تومان بوده که این رشد درآمدی 20 تا 30 درصدی از افزایش 80 درصدی تراکنش ها و نصب دستگاه های کارتخوان بوده است.

ابراهیم حسینی نژاد مدیرعامل پرداخت الکترونیک سامان کیش درخصوص تولید یا واردات کارتخوان و صندوق های فروشگاهی گفت: این دستگاه ها استانداردهای امنیتی بالایی دارند و تولید ان در داخل با مشکلات امنیتی مواجه می شود،همه شرکت های پرداخت وارد کننده دستگاه های پوز هستند اما در حوزه صندوق های فروشگاهی با همکاری با تولید کننده های داخلی برنامه سرمایه گذاری در مرحله دوم برای تولید انها وجود دارد.

ریسک تغییر قوانین بانک مرکزی و شاپرک بر روی کارمزدها

وی درخصوص ریسک تغییر قوانین بانک مرکزی و شاپرک بر روی کارمزدها، زمان احتمالی اعمال آن و استراتژی شرکت گفت: معاونت فناوری بانک مرکزی با گذشت 3 هفته از نامه ارسالی شاپرک، مقرر کرد ساختار کارمزدها اصلاح شود،محل درامدها به جز کارمزد،از پین شارژها و دریافت اجاره از بانک هاست که اگر ساختار کارمزدها تغییر کند در ساختار قراردادها بازنگری خواهیم داشت اما با توجه به اینکه نمی توانیم در مورد برنامه ها با بانک مرکزی در حال حاضر صحبتی داشته باشیم،به اینکه تا 3-4 ماه آینده تغییری در وضع کارمزدها نخواهیم داشت،بسنده می کنیم.در صورت اعمال تغییر قوانین،آمادگی جبران از سایر درآمدها وجود دارد.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ