کد خبر: ۷۷۴۷۷
۰:۰ - ۱۳۹۷/۱/۲۲

آثار دلار۴۲۰۰ تومانی بر بورس و صنایع / خطر قیمت گذاری اشتباه و آربیتراژ
یک کارشناس بررسی کرد:

آثار دلار۴۲۰۰ تومانی بر بورس و صنایع / خطر قیمت گذاری اشتباه و آربیتراژ

یک کارشناس با بررسی تاثیر دلار تک نرخی بر بازار سهام و شرکتها،خروج دو رقیب اصلی بورس را از مدار پیش بینی کرد و گفت: به مرور شاهد بهبود وضعیت و بازگشت رونق به بخش ساختمان خواهیم بود.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محسن عباسی مدیرعامل مشاور سرمایه گذاری اماکو درباره اثر تک نرخی شدن دلار با 4200 تومان بر بازار سرمایه اعلام کرد: در حالی موضوع ارز تک نرخی 4200 تومانی همچنان به مسئله اول ایران تبدیل شده که شاهد واکنش ناقص بورس تهران به این موضوع هستیم.

با افزایش نرخ دلار تا 6 هزارتومان صف های خرید برای نمادهای صادراتی شکل گرفته بود و خودرویی ها به صف فروش نشسته بودند اما از دیروز و با تک نرخی شدن دلار، شاهد تشکیل صف خرید در خودرویی ها هستیم و فلزاتی ها و پتروشیمی ها به سمت صف فروش حرکت کردند.

باید توجه داشت خودرویی ها و سایر صنایعی که ارز مبادله ای دریافت می‌کردند، اکنون دیگر به ارز کمتر از 4 هزار تومان دسترسی ندارند و باید دلاری را که قبلا در محدوده 3800 تومان دریافت می کردند با بیش از 10 تا 12 درصد افزایش نرخ، 4200 تومان دریافت کنند که خبر خوبی برای این صنایع نیست.

به نظر می رسد صف خرید این گروه صرفا هیجانی و برای جبران برخی از افت های بی مورد در زمان دلار 6 هزارتومانی بوده و ادامه این روند برای این گروه منطقی نخواهد بود.

از طرف دیگر الزام به فروش دلارهای صادراتی به قیمت 4200 تومان به بانک مرکزی، بخشی از جذابیت شرکت های صادراتی را از بین خواهد برد و تاثیر پذیری سود این شرکت ها از قیمت های جهانی را افزایش خواهد داد و البته باید دید آیا شرکت ها به این تکلیف عمل خواهند کرد و یا با عدم ورود ارز حاصل از صادرات ( نظیر خرید مواد اولیه ، سپرده گذاری در خارج ، خرید سایر کالاها و ورود آن کشور و تبدیل به ریال آن کالاها و ....) این دستورالعمل را دور خواهند زد؟

خطر قیمت گذاری اشتباه و آربیتراژ

خطر دیگر نیز امکان قیمت گذاری اشتباه جفت ارزها با یکدیگر است. با توجه به قیمت دستوری دلار، باید تناسبی بین برابری این ارز با نسبت های جهانی دلار با سایر ارزها برقرار باشد در غیر این صورت باعث آربیتراژ و سفته بازی روی جفت ارزها و حتی خروج ارز و شکل گیری بازار منطقه ای ارز در خارج از مرزها خواهد شد.

آثار منفی تک نرخی دلار در کوتاه مدت

اثرات ارز تک نرخی در کوتاه مدت بر شرکت های بورسی منفی خواهد بود و ممکن است نوساناتی را بر تحلیل ها و پیش بینی های شرکت های بورسی ایجاد کند زیرا قیمت تمام شده شرکت های مصرف کننده ارز مبادله ای را افزایش خواهد داد و از طرفی قیمت دلار صادراتی شرکت ها را نیز کاهش خواهد داد و اگر شرکتی هم ارز مبادله ای مصرف می کرده و هم محصولات صادراتی را به نرخ آزاد می فروخته، اکنون از دو سر ضرر خواهد کرد.

بقیه شرکت ها هم بین این دو طیف قرار می گیرند. تنها شرکت هایی که مصارف ارزی داشتند و این ارز را از بازار آزاد تهیه می کردند ممکن است شرایط برای آنها مثبت باشد که البته بسیار اندک و با مصارف ارزی پایین هستند.

رونق گردشگری و واردات خودرو

اما ارز تک نرخی باعث رونق گردشگری به خارج خواهد شد زیرا عمده مسافران ارز مورد نیاز را از بازار آزاد تهیه می کردند، واردات خودرو و سایر کالاهای خارجی رونق خواهد گرفت و شرایط برای خودروسازان داخلی و برخی تولید کنندگان کالاهای ایرانی سخت تر خواهد شد. زیرا شرایط رقابتی تر نیز می شود.

بهبود شرایط بورس در میان مدت و خروج دو رقیب اصلی

اما با تمامی این تفاسیر، شرایط در میان مدت برای بورس بهتر خواهد شد. زیرا با کنترل درست بازار ارز و قاچاق محسوب شدن نگهداری و خرید و فروش ارز، عملا بازار ارز و به تبع آن سکه از بازارهای سرمایه گذاری حذف خواهند شد و دو رقیب اصلی بورس از مدار خارج خواهند شد و منابع  موجود بین بانک و مسکن و بورس سرریز خواهد شد ( البته اگر این قانون درست اجرا شود).

بنابراین به مرور شاهد بهبود وضعیت بورس، بازگشت رونق به بخش ساختمان خواهیم بود و اگر نرخ سود بانکی هم کنترل شود یکی از بی نظیر ترین دوره های بورسی به همراه رشد نسبی معاملات مسکن را در سال 97 و حتی سال های بعد شاهد خواهیم بود.

در خصوص ناشران بورسی بهتر است سازمان بورس تمامی ناشران را موظف به افشای تاثیرات ارز تک نرخی بر وضعیت فعلی و آتی شرکت ها از منظر کیفیت دارایی ها و سودآوری و تداوم فعالیت شرکت کند تا شاهد اخبار و شایعات بی مورد پیرامون شرکت های بورسی نباشیم.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ