کد خبر: ۷۹۱۳۲
۱۰:۱۳ - ۱۳۹۷/۲/۱۷

علت التهاب بازار ارز از زبان نوبخت / مردم نگران هیچ چیز نباشند

علت التهاب بازار ارز از زبان نوبخت / مردم نگران هیچ چیز نباشند

سخنگوی دولت با اشاره به بررسی نواقص نیما و حل مشکلات آن در آینده نزدیک، تغییر وزرا را تکذیب کرد و گفت: مردم باید دشمنان ایران از جمله ترامپ معلوم الحال را ناامید کنند و نگران هیچ چیز نباشند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محمدرضا نوبخت در برنامه تیتر امشب گفت: منابع ارزی حداقل 30 میلیارد دلار بیشتر از مصارف است و به همه واردکنندگان و کسانی که نیاز ارزی دارند ارز به‌نرخ مصوب می‌دهیم.التهاب و فشار کاذبی که در بازار احساس می‌شود مربوط به نیازهای اندکی است که هنوز به‌سبب برخی از نواقص در سیستم پاسخ داده نمی‌شود.

وی با اعلام حل کوتاه‌مدت این نقص و التهاب، افزود: این نقص از آنجاست که برخی از نیازهای خرد ارزی در ذیل ارز مسافرتی، دانشجویی و کسانی که برای درمان ارز نیاز دارند قرار نمی‌گیرد مثل ارزی که برای خرید کتاب‌های خارجی ممکن است نیاز باشد یا مبلغی ــ 60 دلار یا معادل یورویی ــ که برخی از سفارت‌خانه‌ها نقداً مطالبه می‌کنند.با اطمینان عرض می‌کنم که به‌زودی همه نیازهای خرد بازار را تأمین خواهیم کرد.

این مقام مسئول ادامه داد: در 120 تا 130 میلیارد دلار صادرات، مبالغ خردی که ممکن است در کوچه پس‌کوچه‌ها و به‌طور غیرقانونی خرید و فروش شود، واقعیت ارزی را نشان نمی‌دهد و قطعا با برطرف شدن نقص‌های سیستم نیما به‌زودی این مشکل نیز حل می‌شود.سیاست ارزی و اقتصادی قطعاً پاسخگوی همه نیازهاست و ما این سیاست را با قوت ادامه خواهیم داد.همه واردکنندگان با ثبت سفارش و از طریق سامانه نیما ارز 4200تومانی دریافت می‌کنند.

نوبخت گفت: البته دولت برای کالاهای اساسی و ضروری حدود 3 هزار میلیارد تومان برای مابه‌التفاوت قیمت ارز با توجه به تفاوت 3800 تومان تا 4200 تومان پرداخت می‌کند تا این کالاها و اقلام ضروری افزایش قیمت نداشته باشد.همچنین کارگروهی را امروز موظف کردیم که نواقص سامانه را رصد و تقاضاهایی را که در سیستم رسمی نمی‌توانیم پاسخ بدهیم شناسایی کند.

وی با بیان اینکه سیاست اقتصادی و معیشتی دولت روشن است،گفت: دولت مانند سال پیش در مسیر تولید و اشتغال فعالیت را ادامه می‌دهد و از منابع بانکی برای تأمین منابع بخش خصوصی و از منابع خزانه هم برای تأمین سرمایه طرح‌های عمرانی دولتی استفاده خواهد کرد.امید می رود تا اسفند سال 97 اشتغال بیش از یک میلیون نفر اعلام شود.

مردم نگران هیچ چیز نباشند

سخنگوی دولت با ابراز اینکه هیچ ملت و دولتی اجازه نمی‌دهد پول ملی‌ تضعیف شود،افزود: بازار ارز بخش کوچکی از اقتصاد ماست و بازار کالا، بازار سرمایه و بازار کار بخش‌های دیگر اقتصاد هستند، بازار ارز بخشی از بازار پولی حساب می‌شود و هیچ مشکل اساسی در این بخش نداریم. مردم باید دشمنان ایران از جمله ترامپ معلوم الحال را ناامید کنند و نگران هیچ چیز نباشند. 

عدم تغییر وزیران

نوبخت با اعلام اینکه دولت پیش‌بینی همه شرایط را کرده،گفت: متعهد می‌شوم کالاهای اساسی و ضروری تأمین باشد و حقوق‌ها و یارانه‌ها بدون مشکل پرداخت شود چنانکه تا کنون هیچ مشکلی در این زمینه نداشته‌ایم.رئیس جمهور مصمم است به وعده‌هایی که داده عمل کند،از صحبت های وی درخصوص برخی از وزیرها نمی‌توان برداشت کرد بخواهد ترمیمی در کابینه صورت دهد،همه در دولت و کابینه باید امیدوارانه و باانگیزه کار کنیم.

واکنش به تصمیم احتمالی آمریکا

وی درباره صحبت‌های ترامپ و تصمیم احتمالی آمریکا برای خروج از برجام هم گفت: در عالم سیاست مبارزه اراده‌ها است و ترامپ نشان داده شخصیتی متلاطم و بی‌ثبات دارد و در عالم سیاست کم‌تجربه است،از یک اعتقاد و دکترین حرف می‌زنیم و توسعه دفاعی حق ماست و برجام هم کوچکترین تغییری نخواهد کرد و اگر آنها از برجام خارج شوند ما هم خارج می‌شویم.از مهر سال گذشته بودجه دیگری را کنار بودجه رسمی برای مواقع و شرایط خاص پیش‌بینی کرده‌ایم و هیچ نگرانی از این بابت وجود ندارد.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ