کد خبر: ۸۲۰۷۰
۱۳:۲ - ۱۳۹۷/۳/۱۹

درخواستهای بورس از
معاون ناشران بورسی و مدیرعامل خبر دادند:

درخواستهای بورس از "وبصادر" +آخرین خبر از افزایش سرمایه جذاب و زمان مجمع

معاون ناشران بورس تهران درخواست هایی را از بانک صادرات مطرح کرد و مدیرعامل این بانک هم با ضمن اعلام آخرین وضعیت افزایش سرمایه و زمان مجمع از ورود یک زیرمجموعه خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، روح اله حسینی مقدم در جریان نهمین سالگرد عرضه سهام بانک صادرات در بورس گفت: باتوجه به اینکه دغدغه های بورس تهران در حوزه بازار پول بحث شفافیت و نقدشوندگی است، انتظار می رود با حضور حجت اله صیدی در مدیریت این بانک ، شفافیت و گزارش دهی "وبصادر" روز به روز بهتر شده و جزو یکی از شرکت های تراز اول و مطلوب قرار بگیرد.

وی با اشاره به تصمیم ۹ فروردین برای توقف نماد ادامه داد: با مساعدت بانک و تعامل دو سویه نماد متوقف نشد و انتظار می رود نظام روابط سرمایه گذاران و راهبری شرکتی توسط مدیرعامل دنبال شود. همچنین باید دستورالعمل پذیرش و تداوم بانک در بورس پیگیری شود. همچنین از مجموعه بانک صادرات درخواست می شود اگر شرایط پذیرش شرکت های زیرمجموعه چه در بورس و چه در فرابورس وجود داشته باشد پیگیری شود تا در بازار سرمایه حضور پیدا کنند.

وجود محدودیت های ذاتی برای افشای بیشتر

حجت اله صیدی با بیان اینکه شفافیت و افشا در بازار سرمایه و اقتصاد حرف اول را می زند، گفت: با روزهای سختی که سهامداران گذراندند، بازگشایی نماد یکی از اقدامات اولیه بانک بود که الزاماتی را می طلبید.در این راستا صورت های مالی سال ۹۵ باید نهایی و روی کدال قرار می گرفت تا مجمع برگزار شود که در بهمن ماه انجام و نماد بانک قبل از عید بازگشایی شد.

وی با اشاره به افت قیمت نماد در زمان بازگشایی افزود: دغدغه اصلی این بود که قیمت سهام منصفانه و نقدشوندگی بالا رود تا سهامدارانی که قصد خرید یا فروش سهم را داشتند بتوانند دراین خصوص اقدام کنند. اگر اطلاعات درخواستی بورس تهران در اواخر اسفند ارائه نمی شد، نماد در 9 فروردین بسته می شد. درحال حاضر با یک سری محدودیت های ذاتی درخصوص بعضی بنگاه ها مواجه هستیم که این محدودیت ها دست و پای هرمدیری را برای افشای بیشتر می بندد.

این مقام مسئول گفت: در اقتصاد ما به دلیل مسائل ساختاری و عدم تعادل جدی،عدم اطمینان بالا است ،در مورد سیاست های پولی هرچند تصویری که اکنون و سال گذشته داشتیم،به مراتب روشنتر از سال های قبل بوده اما با درجه بالایی از نااطمینانی در نظام بانکی مواجه هستیم.

نرخ سود سپرده

صیدی با اشاره به نرخ سود سپرده گفت: بانکدار در این خصوص واقعا نمی تواند به جامعه قول دهد که بودجه و پیش بینی را با چه اعدادی برای یک سال آینده می بندد و این عدد تغییر نمی کند.کما اینکه قبل از عید یکی از اتفاقات چشمگیر افزایش نرخ سود سپرده از 15 به 20 درصد بودکه این تغییر ناگهانی شرایط سخت مدیریتی را برای سیاست گذاران پولی و مالی ایجاد کرد.در این شرایط برای تجهیز منابع نمی توانیم بهای تمام شده قابل پیش بینی را مشخصا اعلام کنیم هرچند که در بعضی صنایع هم برخی ابهام هایی در مورد بهره مالکانه، تصمیم های شورای رقابت و ... وجود دارد اما به مراتب در بانکها سنگین تر است و تاثیر خود را می گذارد.

مطالبات معوق

وی در خصوص مواجهه عموم بانک ها با مطالبات معوق از بنگاه ها و دولت گفت: برای مطالبات خرد تکلیف روشن است و تسهیلاتی در این باره همراه با وثیقه ملک یا زمین قرار داده شده ولی بدهی های کلان بنگاه ها به بانک ها نسخه خاصی می طلبد که در این شرایط توافق خاص لازم است تا بانک به طلب برسد.بدهی دولت به بانک ها نیز به خاط اینکه بخشی از آن به سود ناشی از آن برمی گردد،افزایش پیدا کرده است.

علت توقف نماد 6 بانک حاضر

مدیرعامل بانک صادرات با بیان اینکه درآمد سود و کارمزد بانکی را نمی توان دقیق پیش بینی کرد،ادامه داد: یکی ازدلایل بسته بودن نماد 5 الی 6 بانک حاضر هم به همین مسئله برمی گردد. در جلسه ای که معاون اعتباری "وبصادر" با بدهکاران بزرگ دارد،برای رسیدن به توافق خاص جهت دریافت مطالبات تلاش می شود.خوشبختانه عموم بدهکاران بانکی(بنگاه ها) مشغول فعالیت هستند و مشکل آنها در حال حاضر عدم تخصیص بهینه نقدینگی است. با توجه به اینکه حدود 80 درصد بنگاه های بزرگ در بورس حضور دارند،نمی توان سطح مطلوبی از شفافیت را از بانک ها انتظار داشت که همین مسئله بانکها را آزار می دهد. باید دستورالعمل پذیرش و تداوم آن را تضمین کنیم که نیازمند همین شفاف سازی ها است.

اصلاح ساختار سرمایه بانک؛اولویت نخست

صیدی افزود: بانک صادرات با تداوم حضور 66 ساله در بازار از سنجش میزان تاب آوری در ازای فشارها سربلند بیرون آمده و مشکلات حال حاضر آن ناشی از عوامل کلان است که با مطالعه و اولویت بندی کارها ابتدا باید ساختار سرمایه بانک را بررسی و اصلاح کرد که بدون آن نمی توان گام های بعدی را برداشت. صورتهای مالی بانکها و ترکیب دارایی ها و بدهی های آنها با ترازنامه سایر موسسات تفاوت دارد،باید ترکیب منابع و دارایی ها را اصلاح کنیم تا بتوانیم به سودآوری پایدار برسیم.

وی ادامه داد: در این راستا در 6 هفته پایانی سال 96 و هفته های آغازین سال جاری حرکتی شروع شد و با برنامه هفته به هفته حجم منابع به بالای 154 هزار میلیارد تومان و جمع دارایی ها به 180 هزار میلیارد تومان رسید. در مورد مطالبات از دولت، هم از ظرفیت های بودجه سال 97 و هم از مذاکرات مورد به مورد بدهکاران از قبیل مترو و وزارت نیرو استفاده می کنیم.با آغاز برنامه های مذکور روند کاهش زیان دهی محقق شده است.

زیان 3 هزار میلیارد تومانی در سال 96

این مقام مسئول تاکید کرد: درسال گذشته بخاطر سود سپرده ها و اضافه برداشت از بانک مرکزی هر روز زیان بیشتری به بانک تحمیل می شد اما در سال جاری اضافه برداشت نداشتیم و حتی وام شبانه بین بانکی به بعضی بانکها ارائه شد.هزینه های مالی سال جاری کمتر خواهد بود ضمن اینکه صورتهای مالی سال 96 ظرف چند روز آینده آماده می شود.زیان 12 ماهه 96 نسبت به 9 ماهه سال گذشته توقف افزایش زیان دهی را طی کرده،با حدود 3 هزار میلیارد تومان زیان در سال 96 انتظار می رود با توافقات با بدهکاران مقداری از این زیان پوشش داده شود.

واگذاری موسسه میزان و ثامن به بانک

صیدی با اشاره به بحث موسسه میزان و ثامن که به بانک صادرات واگذار شده بود،گفت: موسسه میزان که در "وبصادر" ادغام شد و طلب از سهامداران میزان باقی مانده،سپرده گذاران موسسه ثامن نیز از محل خودپردازها می توانستند وجه دریافت کنند که طی چند روز گذشته این روال قطع شد،طلب مهمی از این موسسه داریم که در جلسه هفته گذشته با مدیران ثامن امید می رود به زودی محقق شود.

وی با اشاره به بنگاه هایی که نیازمند مسائل ساختاری و اصلاحات اساسی هستند،گفت: اهداف کوتاه مدت که تا انتهای خرداد سال جاری برنامه ریزی شده به خروج از زیان دهی انها کمک می کند. امید می رود تا پایان سال جاری بتوانیم با افزایش عملیات بانکی، درآمدهای غیر مشاع، کارمزدها و عملیات ارزی زیان را به صفر برسانیم و از سال 98 وارد سوددهی شویم و با همین دقت و سرعت تداوم در بورس را با اطلاعات بهتری رقم بزنیم.

ورود یک زیرمجموعه به بورس

مدیرعامل بانک صادرات از تلاش برای پذیرش گروه مالی سپهر صادرات به عهنوان زیرمجموعه بانک در بورس خبر داد و گفت: ورود زیرمجموعه ها به بورس سبب می شود بیشتر به عملیات حرفه ای بانکداری بپردازیم.

برنامه افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی

صیدی درپاسخ به سئوال بورس پرس درباره افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها گفت: این برنامه درحال پیش روی است و ظرف چند ماه آینده احتمالا نهایی می شود. چون این افزایش سرمایه به شرطی است که شرکت از شمولیت ماده 141 خارج شود، ارزش گذاری بعضی دارایی های بانک پیچیدگی دارد تنها چیزی که می توان گفت این روند ادامه دارد و به انجام خواهد رسید.

زمان احتمالی مجمع سالانه

وی در پاسخ به سوال دیگر بورس پرس مبنی بر اینکه آیا زمان مجمع برای تصویب صورتهای مالی سال 96 سر موعد برقرار است و بانک مرکزی در این مورد دستوراتی داده یا خیر؟ گفت: احتمالا مجمع در تیر ماه برگزار می شود ،بانک مرکزی توصیه خاصی برای برگزاری مجمع "وبصادر" نداشته اما توصیه های کلی را داشتند و مقررات و ضوابطی که برای برگزاری مجمع باید رعایت شود.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ