کد خبر: ۸۴۶۰۹
۱۴:۲۷ - ۱۳۹۷/۴/۳

نتایج مثبت اقدامات بورس کالا برای شفافیت معاملات زعفران
معاون سازمان تعاون روستایی خبر داد:

نتایج مثبت اقدامات بورس کالا برای شفافیت معاملات زعفران

معاون سازمان تعاون روستایی با اشاره به اقدامات بورس کالا برای طرح خرید توافقی و شفافیت معاملات زعفران گفت: در کنار حمایت از تولیدکنندگان شاهد شکسته شدن انحصار در قیمت گذاری این محصول هستیم.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،حسن شیبانی درباره اینکه در حال حاضر قیمت زعفران چگونه و توسط چه مرجعی تعیین می‌شود،گفت: تعیین قیمت زعفران تاکنون مرجع مشخصی در داخل و خارج نداشته و از گذشته این مشکل همه کشاورزان بوده البته قیمت همه محصولات و به ویژه محصول زعفران بیش از هر عامل دیگری تابع عرضه و تقاضا و کشش بازار است و شرایط جهانی نیز در تعیین قیمت نقش دارد.

وی افزود: میزان زعفرانی که صادر می‌شود و میزان توان ایران در فرآوری محصول نیز در این امر دخیل است، به طوری که اگر زعفران را به صورت خام صادر کنیم به طور قطع ارزش افزوده آن به دیگر کشورها و تجار خارجی می‌رسد، حال فرق نمی‌کند اسپانیا یا امارات متحده خریدار زعفران ایرانی باشد آن را به کشورهای مقصد صادر کند. در واقع کسانی که زعفران را فرآوری کرده و در بسته‌بندی‌های خوب عرضه کنند، ارزش افزوده آن را نیز به دست می‌آورند.

این مقام مسئول درخصوص تعیین قیمت ها در بازار سنتی زعفران توسط گروه‌های خاص گفت: این موضوع را نمی شود تأیید یا تکذیب کرد. در همه محصولات و در همه جا ممکن است زدوبندهای تعیین کننده قیمت فعال باشند،در خصوص زعفران نیز به ویژه در بحث صادرات تا قبل از اینکه سازمان تعاون روستایی برای کمک به اجرای طرح خرید توافقی وارد عمل شود، فرآیند تعیین قیمت‌ها قطعاً در چارچوبی نامشخص بود.با شفافیتی که به کمک بورس پیش آمده و به دلیل آنکه با اجرای طرح خرید توافقی و در فصل خرید از تولیدکنندگان حمایت شده،انحصار قیمت‌گذاری شکسته و سعی شد از تولید کننده با قیمت‌های منطقی حمایت شود.

شیبانی درباره چگونگی کمک اجرای طرح خرید توافقی زعفران و کشف قیمت در بورس کالا به حل این مشکلات و برندسازی زعفران ایرانی در دنیا گفت: در بسته جامع خرید توافقی زعفران که از ناحیه مجری طرح یعنی وزارت جهاد کشاورزی دیده شده،سرمایه گذاری در صنایع و حلقه‌های مرتط به حلقه‌های بالادستی تولید زعفران است تا در آینده شاهد اختصاص بیشتر سهم قابل توجهی از حجم بالای گردش مالی زعفران که هر ساله در دنیا اتفاق می‌افتد به ارزش افزوده ایران باشیم.

وی ادامه داد: البته در این راستا اقدامات مثبتی صورت گرفته تا با توجه به تأکید مقام عالی وزارت جهاد کشاورزی،هماهنگی و استفاده از توان و ظرفیت بخش خصوصی و همکاری مجموعه سازمان تعاون روستایی و شبکه تعاونی‌ها، زیرساخت‌های لازم را فراهم کرده و بتوانیم در جهت ارتقای فناوری های مربوط به فرآوری و برندسازی که در بحث زعفران از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، اقدام عملیاتی انجام دهیم. ضمن اینکه در نهایت با کمک بورس می‌توان در عرصه جهانی و صادرات، نابسامانی‌هایی را که گاهی اوقات به دلیل وجود بعضی رقابت‌های منفی و مسموم به وجود می‌آید، ساماندهی و هدایت کرد.

مزایای استفاده از بستر معاملاتی بورس برای کشاورزان

معاون امور فنی و بازرگانی سازمان تعاون روستایی درخصوص مزایای استفاده از بستر معاملاتی بورس برای فعالان بخش کشاورزی به ویژه کشاورزان و زعفران کاران گفت: استفاده از این فضای شفاف هم سودآوری به همراه دارد و هم می‌توان بخشی از منابع مورد نیاز بخش کشاورزی را از این طریق تأمین کرد. ضمن اینکه بورس به عنوان یک سازوکار است که شفافیت را در پی داشته و از نظر امکان دسترسی همگان به این بازار، شرایط برابر را برای همه کسانی که علاقه‌مند به سرمایه‌گذار ی در بخش کشاورزی هستند، ایجاد می‌کند.

شیبانی توضیح داد: با ادامه و استمرار معاملات در قالب قراردادهای آتی از مجاری بورس کالا می‌توان سرمایه‌های سرگردان را که ممکن است در برخی شرایط به بازارهای دیگر سرازیر شده و مشکلات عدیده‌ای را برای اقتصاد ایجاد کند، به سمت بخش کشاورزی هدایت کرد. از همه مهم‌تر اینکه در این سازوکار می‌توان رانت‌های اطلاعاتی و مالی را به حداقل یا در حد صفر کاهش داد. همچنین، آغاز معاملات قراردادهای آتی زعفران می‌تواند زمینه خوبی جهت به‌کارگیری برای سایر محصولات کشاورزی هم باشد.

وی درباره تاثیر راه‌اندازی معاملات آتی زعفران در شفاف‌سازی قیمت‌ها در آینده و افزایش پیش‌بینی پذیری بازار این محصول گفت: در دنیای امروز سمت و سوی همه بازارهای جهانی به سمت شفاف‌سازی و استفاده از فناوری های نوین در حوزه بازار سرمایه و تأمین منابع مالی از این محل است، به یقین در بحث قراردادهای آتی زعفران می‌توانیم به عنوان یک رویکردی که در بخش کشاورزی در آغاز راه و نقطه شروع آن هستیم، بهره بگیریم.

این مقام مسئول استفاده از این ابزارها در بخش کشاورزی تحت عنوان قراردادهای آتی زعفران را نقطه آغازینی برای رونق معاملات این بخش ذکر کرد و گفت: توسعه بازار و امور مربوط به حوزه بازرگانی محصولات کشاورزی با استفاده از فناوری‌های روز، می‌تواند به کمک زیرساخت‌های خیلی خوبی که بورس ایجاد کرده، رقم بخورد. به این ترتیب، علاقه‌مندان و کسانی که منابع مالی در اختیار دارند می‌توانند در این بخش با حداقل ریسک در قراردادهای آتی حضور پیدا کنند.

اهمیت راه‌اندازی معاملات در بهبود جایگاه بین‌المللی

شیبانی درمورد میزان اهمیت راه‌اندازی این معاملات در بهبود جایگاه بین‌المللی ایران در بازار جهانی زعفران گفت: با توجه به ارزش قیمتی که زعفران دارد و اینکه ایران جزو برترین کشورهای تولیدکننده زعفران در دنیا است، راه‌اندازی معاملات آتی زعفران می‌تواند در ارتقاء جایگاه ایران در بحث زعفران قدم مؤثری باشد و در آینده هم در تثبیت جایگاه بورس زعفران ایران در سطح منطقه و در سطح دنیا نقش مهمی ایفا کند تا به کمک آن بتوانیم نسبت به ارتقای جایگاه و تقویت صادرات این محصول ارزشمند گام‌های مؤثرتری برداریم چرا که در حال حاضر ایران با در اختیار داشتن سهم حدود ۹۰ درصدی از کل تولید جهان، به عنوان سلطان تولید این گیاه ارزشمند محسوب می‌شود.

وی با ارزیابی ظرفیت بخش خصوصی در توسعه سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی و اقتصاد روستایی گفت: با توجه به سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در صنعت زعفران می‌توان از آنها به عنوان یک ظرفیت کمک گرفت، به طوری که می‌توان با تعامل و استفاده از همه این ظرفیت‌ها هم از نظر قیمتی زعفران را به جایگاه واقعی رساند و هم می‌توان از نظر قیمتی انگیزه لازم را برای تداوم تولید در بین کشاورزان و تولیدکنندگان ایجاد کرد. به این ترتیب، با ارتقای بهره‌وری در تولید محصول کیفی موفق خواهیم بود و از نظر کمی تولید را افزایش خواهیم داد. این امر با پایداری و تداوم فعالیت کانون‌های تولید، نقش و اهمیت به سزایی در توسعه اقتصاد بخش کشاورزی به ویژه در حوزه اقتصاد روستایی و نیز توسعه اقتصاد ملی ایفا خواهد کرد.

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ