کد خبر: ۸۷۱۱۹
۱۱:۴۸ - ۱۳۹۷/۴/۱۹

شرایط راه‌اندازی بورس نفت فراهم نیست/ افزایش نرخ سود تایید نشده
عبده‌تبریزی:

شرایط راه‌اندازی بورس نفت فراهم نیست/ افزایش نرخ سود تایید نشده

عضو شورای عالی بورس با بیان اینکه شرایط مناسبی برای راه‌اندازی بورس نفت برقرار نیست، گفت: بورس نفت ماهیت بین المللی دارد اما بازار سرمایه ایران بین‌المللی نیست.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،حسین عبده‌تبریزی با اشاره به طرح فروش نفت در بازار سرمایه و بورس به ایلنا گفت: بورس نفت و انرژی ماهیت بین المللی دارد و اصولا هم در بورس‌های کالایی مانند بورس نفت، بورس انرژی، فولاد، برق و غیره مردم عادی نمی‌توانند ورود کنند. در این بازارهای سرمایه معمولا کسانی درگیر می‌شوند که در این کسب‌وکارها حضور و رقم‌های بالایی در دست دارند.

وی افزود: مردم عادی شناختی از بورس‌های کالایی ندارند و بیشتر درگیر بورس اوراق بهادار می‌شوند و به مردم توصیه نمی‌کنیم که وارد بورس کالا و بورس انرژی شوند ولی به آنها توصیه می‌کنیم در بورس اوراق بهادار وارد صندوق‌ها شوند تا در شرایط نوسانات بازار سرمایه دچار زیان نشوند. بورس نفت جنس بین المللی دارد اما بازار سرمایه ایران بین المللی نیست. در حالی که ماهیت بورس نفت باید بین المللی باشد اما بورس ایران به بازارهای بین المللی متصل نیست و اگر امروز بورس نفت را داخلی تعریف کردیم به دلیل محدودیت‌های شرایط کنونی است.

عبده‌تبریزی ادامه داد: بورس نفت را باید در یکی از مناطق آزاد با دسترسی به مقررات وسیع‌تر نسبت به مقررات جاری راه‌اندازی کنیم و طبیعی است که بورس نفتی باید در شرایط اقتصادی و روابط بین المللی مناسب‌ تر ایجاد شود. امروز بهترین زمان برای ایجاد بورس نفت نیست اما تشخیص دولت این است که شاید راه‌اندازی بورس نفت بتواند در فروش نفت موثر باشد اما برای فروش نفت از طریق بازار سرمایه حداقل باید بازار منطقه‌ای برای آن ایجاد کنیم که عده‌ای از خارج بتوانند نفت ایران را خریداری کنند. 

وی با بیان اینکه افزایش نرخ سود بانکی تایید نشده ، درباره حجم بالای نقدینگی نیز گفت: متاسفانه بازار پول به دلیل توزیع سودهای موهومی نظام بانکی، حجم بالای نقدینگی ایجاد کرده و در صورت ادامه این روند، وضعیت اقتصاد دشوارتر خواهد شد. بانک مرکزی باید تلاش کند سود محقق شده بانک‌ها بین مردم توزیع شود نه اینکه به اقتصاد تزریق شود.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ