کد خبر: ۹۱۳۰۶
۱۲:۲۸ - ۱۳۹۷/۵/۲۰

الجزیره : ناتوی عربی علیه ایران به دو دلیل شکست می خورد

الجزیره : ناتوی عربی علیه ایران به دو دلیل شکست می خورد

شبکه خبری الجزیره در تحلیلی دو دلیل برای شکست طرح ترامپ برای احیای ناتوی عربی علیه ایران ارایه کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از فارس،مروان کابالان تحلیل گر الجزیره گفت: طرح ناتوی عربی ترامپ برای مقابله با ایران محکوم به شکست است. نیازی به ذکر این مطلب نیست که ستون هر سازمان با محوریت فعالیت امنیت جمعی را ادراک مشترک از یک تهدید یکسان تشکیل می‌دهد. در غیر این صورت، نمی‌توان نام آن را امنیت جمعی گذاشت.

این گزارش، در ادامه اصل ادراک مشترک از تهدید یکسان را در دو سطح از مناسبات مربوط به طرح تشکیل ناتوی عربی غایب دانسته است.

وی افزود: در مورد تشکیل ناتوی عربی، این اصل در دو سطح وجود ندارد، در سطح بین دولت‌ها (inter-state) و در سطح جامعه-دولت (state-society). برای برخی از کشورهای عضو شورای همکاری، تهدیدها به همان اندازه که از بیرون ائتلاف امنیتی پیشنهاد شده ناشی می‌شوند، از داخل آن برمی‌خیزند.

این تحلیلگر در توضیح به گزارش‌های رسانه‌هایی اشاره کرده که نشان می‌دهند رکس تیلرسون، وزیر خارجه سابق آمریکا سال گذشته عربستان و امارات را از حمله به قطر منصرف کرده است و می گوید: با در نظر گرفتن این اخبار که تیلرسون سال گذشته برای جلوگیری از حمله عربستان و امارات به قطر وارد عمل شده بود، این سوال پیش می‌آید که ترامپ به دنبال راه‌اندازی چه نوع ائتلاف امنیتی است.

کابالان گفت: اصل زیربنایی امنیت جمعی را یکی برای همه و همه برای یکی تشکیل می‌دهد. تجاوز یا جنگ علیه یکی از اعضای یک نظام امنیت جمعی، جنگ علیه تمامی اعضا محسوب می‌شود. اما در اینجا، جنگ و تهدید جنگ، از خود سازمانی ناشی می‌شود که قرار است امنیت ایجاد کند و امنیت بقیه را تقویت کند.

وی به نتایج نظرسنجی مرکز عربی مطالعات پژوهشی و سیاستی اشاره کرد و افزود: این نظزسنجی نشان می‌دهد ایران تنها در عربستان سعودی و کویت، جدی‌ترین تهدید علیه امنیت محسوب می‌شود. در سایر جوامع عربی، ایران بسیار پایین‌تر از اسرائیل و آمریکا قرار دارد.به علاوه، شمار زیادی از اعراب، معتقدند مهم‌ترین مشکل پیش روی آنها عدم حاکمیت مناسب و نبود سیاست‌های دولتی برای مقابله با فقر، بیکاری و نابرابری اجتماعی است.

مطابق این تحلیل، در سطح دولت-جامعه، شکاف‌های میان حاکمان و مردمانشان از ادراک تهدیدها به مراتب بیشتر است. در حالی که برخی از دولت‌های عربی ایران را مهم‌ترین تهدید علیه امنیت تصور می‌کنند، عده بیشتری از آنها معتقدند که اسرائیل و آمریکا تهدید مهم‌تری نسبت به امنیت اعراب محسوب می‌شود.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ