کد خبر: ۹۲۴۴۸
۱۱:۴۳ - ۱۳۹۷/۵/۲۳

فروش خودرو با دلار ۹ هزار تومانی/ پراید و پژو ۴۳ و۷۰ میلیون تومان می شوند
نایب رئیس انجمن قطعه‌سازان مطرح کرد:

فروش خودرو با دلار ۹ هزار تومانی/ پراید و پژو ۴۳ و۷۰ میلیون تومان می شوند

نایب رئیس انجمن قطعه‌سازان با اشاره به ثبت سفارش با دلار ۴۲۰۰ تومانی و محاسبه دلار ۹ هزار تومانی در آیین‌نامه جدید گفت:با این روند قیمت خودرو رشد قابل توجهی کرده و پراید و پژو به ۴۳ و ۷۰ میلیون تومان می‌رسند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از تسنیم،شاپور سامعی در نشستی خبری گفت: طی یک هفته گذشته هیچ‌کدام از قطعه‌سازان نتوانستند نسبت به ترخیص اجناس اقدام کنند زیرا گمرک گفته ابتدا باید به سازمان حمایت مراجعه و پس از انجام امور مربوطه و پرداخت ما‌به‌التفاوت نرخ رسمی و آزاد ارز نسبت به ترخیص کالا اقدام کنند.

وی با بیان اینکه نوسانات نرخ دلار عاملی شده تا نتوانیم به تولید مستمر بپردازیم،افزود: کاهش حجم تولید قطعه اثر قابل توجهی بر تولید خودرو می‌گذارد، به‌اعتقاد ما 40 تا 50 درصد حجم تولید کاهش یافته است.کالاها را با دلار 4200 تومانی ثبت سفارش کرده اما در آیین‌نامه جدید باید دلار 9 هزار تومانی را معیار قرارداده و مابه‌التفاوت آن را پرداخت کنیم، هر روز سرگردان‌تر از دیروز هستیم.وقتی گشایش‌ها برای قطعه‌سازان با دلار 4200تومانی صورت گرفت، دیگر پرداخت مابه‌التفاوت چه موضوعی است؟ چرا که شرعاً محصول برای ما است‌.

این فعال صنعت قطعه سازی با اعلام اینکه هنوز از قطعه‌سازان کسی نتوانسته ارز دریافت کند،ادامه داد: امروز خودروسازان و قطعه‌سازان نمی‌توانند از بانک‌ها وام دریافت کنند چرا که آنها سودهای 25درصدی را مطرح می‌کنند. در حال حاضر این سؤال مطرح است که اگر باید قطعات را با دلار 9 تا 10 هزار تومانی تولید کنیم قیمت خودرو رشد قابل توجهی پیدا می‌کند که اصلاً منطقی نیست. به‌عنوان نمونه قیمت پراید به حدود 43 میلیون تومان و پژو 405 به 70 میلیون تومان می‌رسد.

سامعی با تأکید بر اینکه واردات کالا برای قطعه‌سازان از چین حدود 2 ماه و از ژاپن و سنگاپور  5 ماه زمان می‌برد، گفت: نقدینگی برای پرداخت دلار با نرخ 9 هزار تومانی به دولت نداریم. البته قبل از آغاز تحریم‌های بین المللی بانک مرکزی و وزارت اقتصاد تحریم‌های داخلی را علیه تولیدکنندگان داخلی آغاز کردند که این موضوع اصلاً به‌نفع تولیدکننده داخلی نیست.

وی اضافه کرد: امروز خودروهای تولیدی را فروخته و نمی‌توانند کار جدیدی تولید کنند. علاوه بر این قطعه‌سازان هم به‌دلیل کمبود نقدینگی امکان تولید ندارند و در نهایت قیمت خودرو غیرمنطقی افزایش پیدا می‌کند که مردم توان خرید آنها را ندارند.قیمت خودرو باید آزاد شود تا با فروش خودرو در حاشیه بازار رشد قیمت مواد اولیه کاهش پیدا کند.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ