کد خبر: ۹۲۶۵۵
۱۰:۳۵ - ۱۳۹۷/۵/۲۹

پیشنهاد انجمن آلومینیوم برای تنظیم بازار از طریق بورس کالا

پیشنهاد انجمن آلومینیوم برای تنظیم بازار از طریق بورس کالا

انجمن صنایع آلومینیوم براى تأمین ارز مورد نیاز صنایع بالا دستى و تأمین مواد اولیه مورد نیاز صنایع پایین‌ دستى پیشنهاد کرد تمام محصولات آلومینیومی تولید شده در بورس کالا عرضه شوند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از اخبار فلزات، کمبود عرضه آلومینوم در بورس کالا به‌علت عدم عرضه شرکت المهدى و هرمز جنوب با فرمول و نرخ تعیین شده قبلى بود زیرا این شرکت‌ها به‌دلیل حضور در مناطق آزاد و یا ویژه تجارى می‌توانند محصول را مستقیما صادر کنند و ارز آن را نیز قانونا نباید از طریق سامانه نیما به فروش برسانند بنابراین در این راستا قیمت محصول را با نرخ LME ضرب در نرخ ارز آزاد محاسبه و مطالبه می‌کنند که موجب افزایش قیمت شمش به بالاى 20 هزار تومان شده است.

از طرف دیگر شرکت ایرالکو به‌علت دریافت کمک‌هاى جانبى دولتى قبلى از جمله دریافت دلار ٤٢٠٠ تومنى در گذشته و حضور در سرزمین اصلى(نبودن در مناطق آزاد) موظف به ارائه شمش با قیمت تعیین شده ستاد بر مبناى دلار ٤٢٠٠ تومانى بود که در نتیجه ضمن اینکه به اندازه کافى شمش براى عرضه وجود نداشت موجب مفاسد زیادى شد و تولید کنندگان واقعى از دستیابى به شمش مورد نیاز محروم شدند و سطح دلال بازى به جایى رسید که نهادهاى نظارتى وارد عمل شدند تا خریداران غیر تولید و بقولى محتکرین را مورد شناسائى قرار دهند.

حاصل عملیات فوق عدم عرضه شمش در سه هفته گذشته و بالا رفتن نرخ براى مصرف‌کنندگان نهایى و واقعى و گذشتن از مرز  ٢٧ هزار تومان و در نتیجه کاهش و در بعضى مواقع توقف تولید صنایع پائین دستى شد که این مطلب بطور روزانه به اطلاع معاونین و تصمیم گیران وزارت صمت رسید و حتى از مسئولین استان استمداد خواسته که موجب تشکیل جلسه‌هاى دو پنجشنبه گذشته در اراک شد.

حاصل پیگیری‌هاى مستمر انجام شده بسته ای بود که از طرف معاونت معدنى وزارت صنعت تهیه و براى اظهار نظر به معاونت برنامه‌ریزى، تأمین و توزیع و تنظیم بازار جهت بررسى تأیید و اعلام براى اجراى ارسال شده بود که سندیکا امروز صبح از این طرح مطلع شد و به‌سرعت در جلسه حضور یافتیم و طرح را مرور کردیم تا با تغییراتى در آن از افزایش خودسرانه و بى رؤیه قیمت جلوگیرى کنیم.

در این طرح پیش بینى شده ارز مورد نیاز براى خرید مواد اولیه صنایع بالا دستى از سامانه ارز ثانویه تأمین شود زیرا ارز گروه یک براى این بخش وجود ندارد.
از آنجا که ارز مورد نیاز ارز سامانه ارز ثانویه تأمین می‌شود لذا قیمت‌گذارى مفهوم نخواهد داشت بنابراین سقف رقابت برداشته شده بود و قیمت پایه نیز میانگین چهار عرضه قبلى بورس تعین شده بود و با سقف باز رقابت قیمت می توانست تا هر کجا که بخواهد افزایش یابد.

در این پیشنهاد حداقل عرضه هفتگى اشاره شده بود و حضور شرکت‌هاى تولیدکننده شمش اعم از اینکه داخل یا در مناطق ویژه و آزاد باشند،ملزم به تأمین نیاز داخلى خواهند بود و در صورت عدم تمکین معاونت معدنى جلوى صادرات آنها را خواهد گرفت.فروش به خریداران بر اساس سامانه بهین یاب و ارائه مدارک دیگرى از جمله پرداخت ارزش افزوده و تولید سال قبل و… خواهد بود.

آنچه امروز از طرف سندیکا به مطالب فوق افزوده شد به شرح ذیل است:

1. عرضه شمش و بیلت باید مستمر و هفتگى و به اندازه کف تعیین شده باشد

2. سقف قیمت فروش در هر صورت نمی تواند از  LME ضربدر ١/٠٥ ضربدر نرخ ارز ثانویه بیشتر باشد

3. واردات محصولات تولید داخل ممنوع است

4. تمام تولیدکنندگان شمش موظف به تأمین بازار داخلى قبل از صادرات هستند حتى آن‌هایى که در مناطق آزاد و ویژه هستند.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ