کد خبر: ۹۳۶۷۶
۱۵:۵۵ - ۱۳۹۷/۵/۲۹

 اولین روز

اولین روز "های وب" در بورس بعد از غیبت کبری / پایان بازی بازنده بازنده

"های وب" در اولین روز بعد از غیبت کبری ۸ ماهه ، با شرایط منفی روبرو شد اما این رویداد با همه تاوانی که به همراه داشت ، منجر پایان بازی بازنده بازنده و عبرتی گرانقدر شد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، درحالی امروز شاخص بورس با افزایش 2718 واحد دیگر برای اولین بار وارد کانال 137 هزار واحدی شد که در میان شرکت هایی که امروز به تابلو بازگشتند ، "های وب" به دلیل حاشیه های چندباره و فرسایشی ناشی از نحوه شناسایی درآمد و مواضع سازمان بورس و... توجه اکثر فعالان بازار را به خود جلب کرد.

این شرکت که از 22 آذر سال گذشته با قیمت 598 تومانی هرسهم بسته شده بود، طبق تصمیم سازمان بورس با بازارگردانی سه ماهه تامین سرمایه تمدن و به صورت تحت احتیاط و حداکثر دامنه نوسان 2 درصد مثبت و منفی و دامنه مظنه 3 درصدی ، آماده بازگشت شد و در مرحله پیش گشایش هم صف فروش بیش از 142 میلیون سهمی را نظاره گر بود.

با این اوصاف معامله سهام "های وب" بعد از 8 ماه غیبت کبری شروع و در پایان با معامله بیش از 6.6 میلیون سهم به ارزش 3.8 میلیارد تومان و کاهش 3.4 درصدی قیمت و باقی ماندن صف فروش 104 میلیون سهمی همراه شد و در برابر فروش 77 سهامدار حقیقی و 3 حقوقی ، 378 نفر و یک حقوقی حاضر به خرید آن شدند.

براساس این گزارش، بررسی ها نشان می دهد اکثر فروشندگان سهام این شرکت به دلیل شناسایی سود ، خستگی زیاد ناشی از توقف طولانی مدت، تمایل به خرید سهام شرکت های دیگر و دارای ریسک کمتر و نقدشوندگی بیشتر در صف فروش قرار گرفته اند اما برخی دیگر از سهامداران هم با تکیه بر شرایط بازار و وضعیت شرکت و یا با هدف عدم شناسایی زیان ، به آینده امیدوار بوده و حاضر به حضور در صف فروش نشدند و منتظر روزهای آینده و عادی بودن شرایط ماندند.

در این میان ، آنچه مسلم است توقف طولانی مدت نماد این شرکت تازه وارد سال گذشته ( آن هم چند ماه از بعد از عرضه اولیه ) منجر به بازی بازنده بازنده همه طرف ها شامل سازمان و شرکت بورس ، سهامدار عمده و مدیرعامل و کارگزار و حسابرس و ... و تاوان سنگین برخی شد که باید از آن درس گرفت و به عنوان تجربه ایی خاص و ویژه در ذهن بایگانی و به موقع از آن استفاده کرد .

اما با تکیه بر این ضبر المثل ها و نکاتی معروف از جمله "گذشته ها گذشته" ، "تنها برای درس گرفتن می توان به گذشته برگشت" و " آب رفته به جوی بر نمی گردد" و... ، بازگشایی نماد "های وب" می تواند پایانی برای این بازی ناخوش و شروع تازه ایی باشد. شروعی که در آن همه طرف ها با کنار گذاشتن سلایق و نیانداختن حلقه تقصیر به گردن دیگری ، باید بالغانه قبول مسئولیت کرده بوده و با نگاهی منصفانه و منطقی و پذیرش نقاط ضعف و قوت ، مانع از تکرار چنین رویه های ناخوشایندی باشند و فراموش نکنند که کشتی بازار سرمایه متعلق به هیچ کس نبوده و نیست و باید این کشتی در هر شرایطی از دریا ، سرنشینان را حفظ و به سر منزل مقصود برساند.

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ