کد خبر: ۹۶۰۶۰
۹:۴۰ - ۱۳۹۷/۶/۱۲

جلسه امروز قیمت گذاری خودرو با ۳ شرط خرید / ورود به انحصار صنعت پتروشیمی
رییس شورای رقابت اعلام کرد:

جلسه امروز قیمت گذاری خودرو با ۳ شرط خرید / ورود به انحصار صنعت پتروشیمی

رییس شورای رقابت با اعلام ورود به انحصار صنعت پتروشیمی، از جلسه امروز برای قیمت گذاری خودرو و با پیشنهاد سه شرط برای خرید خودرو خبر داد .

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، رضا شیوا در برنامه تیتر امشب دیشب شبکه خبر که با موضوع قیمت گذاری خودرو بود ، از بازنگری در قیمت این محصولات خبر در جلسه امروز شورای رقابت خبر داد و با اعلام بررسی دستورالعمل ها در خرداد هر سال گفت: در پی اتفاقات چند هفته اخیر و افزایش قیمت مواد اولیه و نوسان نرخ ارز ، خودروسازان درخواست بازنگری در قیمت خودرو را مطرح کرده اند.

وی ادامه داد: قیمت گذاری محصولات ایران خودرو و سایپا براساس دستورالعمل ها انجام می شود اما گرانفروشی و احتکار بحث دیگری است که باید نظارت شود. مشکل اصلی تامین قطعه تا خودروهای دپو شده در پارکینگ ها عرضه شود. با این وجود تولید ماه گذشته خودروسازان نسبت به سال قبل  افزایشی بوده انا تقاضاهای کاذب نیز افزایش یافته و منجر به بروز مشکلات شده است .

این مقام مسئول با بیان این‌که به دلیل هزینه بر بودن توقف عرضه ، خودروسازان همچنان در حال عرضه و فروش هستند ادامه داد: بر اساس دستورالعمل هر بازاری که انحصار گر باشد باید دستوری برخورد کرد. دو خودروساز 88 درصد تولید خودرو را در دست دارند که انحصار است. در تمام دنیا فرمول hhi استفاده می کنند که hhi ایران بیش از 4 هزار و انحصار کامل است.

شیوا با بیان این‌که بازار خودرو به شورای رقابت مربوط نمی شود،‌ افزود:‌ روش این است که به خاطر مشکلات و هزینه های اضافی خودروسازان و براساس سقف قیمتی، قیمت ها براساس اعلام تورم بخشی بانک مرکزی انجام می شود. در بازاری که انحصار وجود داشته باشد، شورای رقابت باید قیمت گذاری را انجام دهد.

وی ادامه داد: قیمت تمام شده برای قطعه ساز نباید بر دوش مصرف کننده باشد و باید قیمت ها دارای سقف و بهره وری به نفع مصرف کننده باشد. بارها اعلام شده اگر به فرمول قیمت گذاری شورای رقابت انتقادی وارد است اعلام شود که تاکنون انتقاد علمی به فرمول قیمت گذاری نبوده است.

به گفته وی شورای رقابت در هر بازاری که انحصار باشد ورود می کند حتی در پتروشیمی که بزرگترین بازار است.

شیوا با بیان این‌که حاشیه بازار فعلی خودرو کاذب است که استفاده از حاشیه بازار فعلی برای قیمت گذاری و فروش خودرو کار اشتباهی است، افزود: پیشنهاد شورای رقابت برای فروش خودرو که در جلسه امروز دوشنبه مطرح می شود به این شرح است که فروش خودرو دارای 3 شرط فروش فقط یک خودرو به هر فرد و با شماره ملی ، سن بیش از 18 سال متقاضیان و ممنوعیت فروش خودرو تا یکسال باشد.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ