کد خبر: ۹۹۰۳۸
۱۱:۲۴ - ۱۳۹۷/۷/۱۴

انگلیس پیگیر رای دادگاه لاهه از آمریکا شد
فرستاده ویژه در امور تجاری ایران:

انگلیس پیگیر رای دادگاه لاهه از آمریکا شد

فرستاده ویژه انگلیس در امور تجاری ایران، رأی دادگاه لاهه را دستاوردی مهم برشمرد و با اشاره به تمایل برای مستثنا شدن کالاهای ضروری از فهرست تحریم‌ها گفت: این مساله را با آمریکا پیگیری خواهیم کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، نورمن لامونت که ریاست اتاق بازرگانی انگلیس و ایران را نیز بر عهده دارد رأی دیوان دادگستری بین‌المللی لاهه را برای انگلیس مایه دلگرمی دانست و به ایرنا گفت: اگرچه دولت آمریکا تعهد داده برای صادرات اقلام ضروری مانعی ایجاد نمی‌کند، اما در عمل این دیده نمی‌شود.
باید اطمینان حاصل کنیم این کالاها مستثنا هستند و از طریق گفت‌وگو با وزرا تلاش خواهم کرد تا تعهدات آمریکا برای عدم ایجاد مانع در مسیر کالاهای ضروری عملی شود.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا انگلیس مایل است آمریکا را برای قبول نظر دادگاه تحت‌فشار بگذارد،گفت: انگلیس خیلی مایل است اقلام ضروری (بشردوستانه) مستثنا شوند. نمی‌دانم معنی‌ این اعمال قدرت برای پایبندی به رأی دادگاه باشد، ولی می‌دانم این مساله را پیگیری خواهد کرد.

این مقام مسئول درباره دستاوردهای سفر به ایران گفت: هدف از این سفر گسترش روابط تجاری بین دو کشور بوده است.به ایران رفتم تا توضیح بدهم به‌رغم اعمال تحریم‌ها، دولت انگلیس در حال انجام چه اقداماتی برای حفظ روابط تجاری است.قبل از پاره شدن برجام توسط ترامپ، تجارت انگلیس با ایران سالی بین 15 تا 20 درصد رشد می‌کرد اما اکنون تعدادی از شرکت‌ها درباره ادامه فعالیت‌ها در ایران تجدیدنظر کرده‌اند، برخی به‌طور کامل خارج‌شده و مابقی فعالیت‌ها را تعلیق کرده‌اند.

لامونت گفت: دولت انگلیس به همراه دولت‌های عضو اتحادیه اروپا به‌سختی در تلاش هستند تا مسیرهای ویژه‌ای برای حمایت مالی از تجارت با ایران و به‌ویژه برای پرداخت بهای صادرات ایران ایجاد کند.روش‌های اتخاذشده به آگاهی دولت ایران نیز رسیده و امید است بتوان روابط تجاری را ادامه داد.این روش‌ها البته مفید خواهند بود و نباید فراموش کرد برای جا افتادن این روش‌ها و سازوکارها، مدتی زمان لازم است.

وی در پاسخ به سؤال هدف آمریکا از خروج از برجام اعمال فشار بر اقتصاد ایران است، اما تلاش شما در جهت کاهش اثر تحریم‌هاست، چگونه می‌خواهید به این هدف دست پیدا کنید؟ گفت: این دقیقاً همان کاری است که دولت انگلیس انجام می‌دهد و به همین دلیل قانون و مقررات مسدودسازی را تصویب کرده است.این مقررات ضمن اینکه به شرکت‌های متضرر از تحریم اجازه شکایت و دریافت غرامت می‌دهد، همکاری شرکت‌های انگلیسی با تحریم‌های آمریکا را جرم محسوب می‌کند. اتفاقات زیادی در انگلیس و سایر کشورهای اروپایی برای کم کردن اثر تحریم‌های آمریکا در جریان است.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ