کد خبر: ۱۴۲۰۷۴
۲۲:۵۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۳

روحانی: دلار ۱۳ هزار تومانی ، نصف و اجناس ارزان می شود اگر ...

روحانی: دلار ۱۳ هزار تومانی ، نصف و اجناس ارزان می شود اگر ...

رییس جمهور با بیان اینکه اگر استقلال و آزادی را بفروشیم دلار ۱۳ هزار تومانی نصف و اجناس ارزان می شود، گفت: برای شرایط امروز مقصر نیستیم و تخلف نکردیم اما از این شرایط سخت عبور می‌کنیم.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، حسن روحانی در سفر به استان اردبیل گفت: سیستم بانکی که نقش مهمی در اقتصاد دارد، کم کم باید جایگزین دولت در اجرای طرح‌های بزرگ اقتصادی شود. بانک‌های دولتی و خصوصی داریم که باید در این حوزه وارد شوند. یک تعداد بانک‌های خصولتی هم وجود دارد که در هم ادغام می‌شوند.

وی افزود: تنظیم کار بانک‌ها وظیفه دولت است و دولت کمک بزرگی به بانک ملی کرده است. در بخش‌ های ارزی و تأمین کالا های اساسی نیز دولت وظیفه دارد. در همین تحریم‌ها، برخی انتقاد می‌کنند دولت چه کاری انجام داده و چرا رسیدگی نمی‌کنند.بسیاری کارشناسان و دلسوزان گفتند برای اداره کشور راهی جز کوپنی کردن نداریم. حتی برخی نمایندگان در مجلس و صاحبنظران دانشگاهی و اقتصادی نیز همین نظر را داشتند اما بدون اینکه کشور را کوپنی کنیم، اداره کردیم و کارشناسان واقعی می‌دانند چه کار سختی انجام شد.

این مقام مسئول گفت: همه کالاهای اساسی را به وفور در بازار داریم و در اختیار مردم قرار گرفته است. این را قبول داریم که قیمت برخی کالاها گران شده اما هیچ کالایی نایاب نشد و قحطی بوجود نیامد. زیر بار کوپنی کردن اجناس نرفتیم و این کار بسیار بزرگی بود که دولت انجام داد. این وظیفه را به عهده داریم که کالاهای اساسی مورد نیاز مردم را تأمین کنیم و به همین دلیل همه کالاهای اساسی مورد نیاز مردم و دارو یا نهادهای کشاورزی و نیازهای اساسی با دلار 4200 تومانی تأمین شد. سال آینده نیز 10.5 تا 11 میلیارد دلار برای تأمین کالاهای اساسی با دلار 4200 تومانی اختصاص دادیم و این با شرایط امروز کار بسیار سختی است.

روحانی ادامه داد: اگر در شرایط عادی بودیم و تحریم اعمال نشده بود، سال جاری حداقل 60 میلیارد دلار درآمد نفتی داشتیم که این مبلغ حاصل نشده و فشار زیادی به دولت وارد شده است. در زمینه اعتباراتی هم که از بانک‌های خارجی می‌گرفتیم به همین شکل است، فقط یک بانک خارجی تعهد کرده بود، 30 میلیارد یورو بدهد که 2 میلیارد یورو از آن قرار بود در راه‌آهن تهران – مشهد هزینه شود اما با اعمال تحریم‌ها این اعتبار محقق نشد. باز هم دست روی دست نگذاشتیم و روند توسعه و پیشرفت و افتتاح پروژه‌ها متوقف نشد. همین امروز بیش از 5 هزار میلیارد تومان پروژه در استان اردبیل افتتاح و عملیات اجرایی‌ بیش از 25 هزار میلیارد تومان پروژه آغاز شد.

دلار 13 هزار تومانی به یکباره نصف می شود اگر ...

وی با تأکید بر اینکه ملت و دولت هر دو باید با هم کار کنیم تا این شرایط سخت را پشت سر بگذاریم، گفت: یا باید در برابر دشمنان مقاومت کنیم یا باید ارزشمندترین الماس در اختیار را که همان استقلال ، مردم‌سالاری، اسلامیت، جمهوریت، منافع ملی و امنیت ملی است به دشمن بدهیم. می‌توانیم ابرقدرتی شویم و استقلال و آزادی را بفروشیم. طرح آنها را اجرا کنیم و فرد مورد نظر آنها روی کار بیاید. خون بهای قرن‌ها مجاهدت را بدهیم شاید آن وقت مردم ظاهراً شرایط خوبی داشته باشند و در آن حالت دلار 13 هزار تومانی به یکباره نصف شود و اجناس ارزان شود اما همه اعم از رهبری، دولت، مردم و فرهیختگان تصمیم نداریم با هیچ قیمتی استقلال، جمهوریت و اسلامیت را بفروشیم.

برای شرایط امروز مقصر نیستیم و تخلف نکردیم

رئیس جمهور تأکید کرد: بین دو حالت هستیم یا رنج و تلخی کوتاه مدت یا تلخی دایمی. ممکن است خوشی موقت بخواهیم و یا رنج و تلخی دائم و یا رنج و تلخی که کوتاه مدت است اما در کنار آن گنج خود را حفظ کنیم. یقین دارم که از این شرایط سخت عبور می‌کنیم و این خوش‌بینی نیست بلکه حاصل تجربه و اعتماد به تاریخ است. فردی نیستم که از هیچ فرصتی بگذرم اگر شرایطی باشد که همه اصول حفظ شود، جلسه می‌گذارم و مذاکره می‌کنم کما اینکه قبلاً هم این کار را انجام داده‌ایم برای شرایط امروز مقصر نیستیم و تخلف نکردیم. امروز دولتی روی کار آمده که به هیچ تعهدی پایبند نیست و حتی تعهدات با دوستان را زیر پا گذاشته. معاهدات بین‌المللی را نقض کرده و از قراردادهای بین‌المللی خارج شده، زمین کشوری را به متجاوز می‌بخشد و فردی است که با هیچ قاعده‌ای نساخته است.

روحانی افزود: اینکه جلوی این فرد را می‌توانستیم بگیریم و با چراغ سبزی پر رویی کرد را روزی که وقت رسید، می‌گویم. امروز روز گله و شکایت نیست، بلکه روز وحدت است و همه باید با هم باشیم. همه دستگاه‌ها باید با هم و در کنار هم باشیم. نمی‌توان گفت که دولت خوب است و دستگاه قضایی بد است. یا دولت و دستگاه قضایی در کنار هم باشند و با مجلس نسازند. یا سه دستگاه با هم بسازیم و بگوییم دیگران خوب کار نمی‌کنند.جز وحدت راهی نداریم هر چه دشمنان ببینند که متحد هستیم و همدیگر را دوست داریم و در کنار هم هستیم، بیشتر ناامید می‌‌شوند.

وی ادامه داد: همه جناح‌ها هدف واحد دارند، اسلامیت و جمهوریت را می‌خواهند، حال ممکن است سلیقه‌ها متفاوت باشد اما راه آن قانون اساسی است و همه باید تسلیم قانون اساسی باشیم.منشور حقوقی و میثاق ملی همه قانون اساسی است. همه باید در چارچوب آن کار و در همین راستا حرکت کنیم، راه دیگری وجود ندارد. باید به هم محبت کنیم و در چارچوب قانون اساسی با هم تعامل داشته باشیم.

روحانی با بیان اینکه چاره‌ای ندارم لایحه‌ای که قانون می‌خواهد تقدیم مجلس کنم، گفت: به عنوان نمونه منطقه آزاد می‌خواهید، لایحه آن را تقدیم مجلس می‌کنم. مجلس تصویب کند و شورای نگهبان رد کند، چاره‌ای نداریم. یک جایی بود که دعوای مجلس و شورای نگهبان را رسیدگی می‌کرد که امروز روغن‌کاری لازم دارد. خیلی‌ها از جمله وزیران دولت می گویند چرا رئیس جمهور فلان کار را انجام نمی‌دهد، مگر رئیس جمهور به تنهایی می‌تواند. قانون می‌گوید موضوعات مهم ملی باید به شورای عالی امنیت ملی برود، تازه بعد از تصویب در این شورا، رهبری باید آن را امضاء کند. می‌گویند به مردم بگو، چه بگویم. غیر از قانون اساسی نمی‌توانم عمل کنم. دولت یا فردی برگزیده شده که برای کار کردن دوره‌ای دارد اگر کسی اعتراض یا مشکلی دارد قانون اساسی راه آن را پیش‌بینی کرده باید از آن راه قانونی پیش برویم.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ