مرکز پژوهشهای مجلس با انتشار گزارشی در هفت بخش ، صادرات غیرنفتی در ایران را آسیب شناسی کرد .
به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، مرکز پژوهشهای مجلس در گزارشی تحت عنوان " آسیب شناسی صادرات غیرنفتی در ایران" از زوایای مختلف آماری، موارد مرتبط با صادرات ازجمله ارزش دلاری و سهم عمده کالاهای صادراتی، طبقه بندی سهم کالاهای صادراتی به تفکیک کدهای HS، شرکای تجاری عمده و تحلیل سهم آنها از تجارت خارجی ایران، ارزآوری کالاهای صادراتی، محاسبه شاخص های تمرکز کالاهای صادراتی را بررسی کرده است.
1. برنامه ریزی برای حفظ بازار صادراتی و توسعه صادرات کالا و نیز احصای مسائل و مشکلات موجود در سر راه صادرات غیرنفتی، مستلزم شناخت امکانات صادراتی و مشتریان خارجی است.
2. ارزش دلاری صادرات غیرنفتی طی سال های 80 تا 97 از 4.2 میلیارد به 44.7 میلیارد دلار رسیده است. به عبارت دیگر، طی هفده سال، ارزش دلاری صادرات غیرنفتی با نرخ رشد متوسط سالیانه 16.23 درصد 10.6 برابر شده است.
3. در سال 97 بیشترین بازار صادراتی از نظر تعداد 170 و کمترین مربوط به سال 93 با 140 کشور است. با این حال، روند کلی نشانگر کاهش تعداد بازارهای هدف در این سال ها بوده است.
4. الگوی صادرات ایران از نظر شرکای تجاری الگوی نامتقارنی است و تعداد کمی از کشورها سهم بالایی در تجارت ایران دارند. در سال 80 از میان 163 کشور دارای رابطه تجاری با ایران، تعداد هشت کشور (یعنی 4.9 درصد از کشورهای طرف معامله ) بیش از نیمی از ارز حاصل از صادرات کالاهای غیرنفتی را عاید کشور ساخته و کمتر از نیم دیگر این درآمد ارزی از 155 کشور باقی مانده حاصل شده است.
5. سهم امارات ، چین، عراق و جمهوری کره، مجموعا بیش از ارزش صادرات به 145 کشور دیگر بهعنوان مقصد کالاهای صادراتی ایران در سال 97 بوده که این تمرکز نسبتاً شدید در بازارهای هدف صادراتی میتواند تهدید تلقی شود.
6. روند حرکت در طول زمان در جهت توسعه صادرات در بخش کالاهای غیرنفتی به تمرکز بر برخی کشورها انجامیده است. به عبارت دیگر، در طول زمان، رابطه تجاری ایران با کشورهای مختلف به طور یکسان رشد نکرده است.
7. با در نظر گرفتن، ارزش صادراتی گروههای کالایی برحسب قسمت در نظام HS مقدار شاخص تمرکزگرایی هیرشمن برای دوره زمانی 96 تا 80 به طور متوسط به عدد 0.38 می رسد که نشان از تمرکز نسبی بالای صادرات است.
انتهای پیام