کد خبر: ۱۶۶۵۶۹
۱۳:۱۱ - ۱۴۰۰/۱/۱۶

وزیر اقتصاد ادعای همتی را رد کرد : دولت حتی یک ریال هم قرض نگرفت

وزیر اقتصاد ادعای همتی را رد کرد : دولت حتی یک ریال هم قرض نگرفت

وزیر اقتصاد با رد ادعای چاپ پول و استقراض حتی یک ریال از بانک مرکزی برای بودجه ۹۹ گفت:این نهاد تنها برای ایفای تعهدات برخی از اجزای بودجه، ارز خریداری کرده و در مقابل پول تزریق کرده است.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، فرهاد دژپسند در واکنش به خبر چاپ پول توسط بانک مرکزی طی سال گذشته و استقراض دولت از این بانک برای اجرای قانون بودجه سال 99 گفت: دولت یک ریال برای اجرای بودجه سال 99 از بانک مرکزی استقراض نکرده و این نهاد تنها برای ایفای تعهدات برخی از اجزای بودجه، ارز را خریداری کرده و در مقابل پول تزریق کرده است.

وی افزود: به‌عنوان مثال طبق تبصره 4 بودجه سال 99 صندوق توسعه ملی تعهداتی را به‌عهده داشته و باید این تعهدات را ایفا می‌کرده اما ارزی را که در خارج داشت، نتوانست به داخل منتقل کند تا قابل معامله شود. بنابراین بانک مرکزی ارز را از بازار خریداری کرد و به‌ازای آن به دستگاه‌هایی که باید از آن محل پول واریز می‌کرده، وجوهی را پرداخت کرد.

دژپسند ادامه داد: موضوع کاملاً متفاوت از این است که مدعی شد دولت برای تأمین مالی از بانک مرکزی استقراض کرده و دو موضوع ماهیتی کاملاً متفاوت دارند. اگر بتوان هرچه زودتر وجوه را به داخل منتقل یا قابل حواله و معامله کرد همان مقدار ارز قابل معامله و مبادله شده و به تاجر حواله داده می‌شود و متناسب با آن هم ریال جمع خواهد شد بنابراین استقراض از بانک مرکزی صحیح نیست.

بنابراین گزارش، پیش از این عبدالناصر همتی رئیس‌ بانک مرکزی از بدهکاری 90 هزار میلیارد تومانی 11 بدهکار بزرگ به سیستم بانکی خبر داده و درباره تورم به شبکه سه گفته بود در سال 98 و 99 بخش‌هایی از بودجه دولت از طریق درآمد‌های تسعیر صندوق توسعه ملی تأمین شد که به‌زبان ساده‌تر به‌معنای چاپ پول است.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ