کد خبر: ۱۶۸۲۰۹
۰:۰ - ۱۴۰۰/۲/۳۰

انتقاد از دخالت غیرکارشناسی دولت در بورس و راهکارهای بهبود وضعیت
معاون مرکز پژوهش‌های مجلس مطرح کرد:

انتقاد از دخالت غیرکارشناسی دولت در بورس و راهکارهای بهبود وضعیت

معاون مرکز پژوهش‌های مجلس با انتقاد از دخالت غیرکارشناسی دولت در بازار سرمایه و بروز مشکلات برای مردم، راهکارهای بهبود وضعیت را اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، موسی شهبازی در نشست آسیب شناسی تامین مالی از مسیر بازار سرمایه و بررسی چالش ها و راهکارهای مناسب که با حضور نمایندگان مجلس برگزار شد به خانه ملت گفت: بازار سرمایه به عنوان یکی از ارکان تامین مالی بنگاه ها در اقتصاد ایران طی سال های اخیر در حالی مورد توجه قرار گرفته که الزامات، قواعد و سازوکارهای لازم برای استفاده حداکثری از این ظرفیت تامین مالی پیش بینی نشده است.

وی افزود: بنگاه ها برای تامین مالی از بازار سرمایه اقدام به عرضه اولیه سهام می کنند اما ساز و کارهای ورود شرکت ها به بازار سرمایه و اطلاع رسانی های لازم و بستر مورد نیاز نیز برای ورود بنگاه ها ایجاد نشده بود. وجود نقدینگی زیاد در بازار، موجب عدم ورود شرکت ها و در نتیجه ایجاد حباب در بازار سرمایه شد به همین دلیل تامین مالی مناسب از این طریق با ورود شرکت ها ایجاد نشد.

این مقام مسئول ادامه داد: بخش دوم در بازار سرمایه به انتشار اوراق مالی اسلامی مربوط می شود که روش دیگر تامین مالی شرکت ها است. در این زمینه نیز طی سال های گذشته چالش های متعددی وجود داشت چرا که برای بنگاه هایی که می خواهند از طریق انتشار صکوک و اوراق مالی اسلامی، منابع جذب کنند، بستر و ساز و کار مناسبی وجود ندارد و چالش اساسی آن نیز قیمت گذاری دستوری در بازار اوراق و ثابت نگه داشتن نرخ بود که مانع ورود شرکت ها شد.

شهبازی تصریح کرد: از طرفی دولت با حجم بسیار بالا در بازار اوراق وارد و عملا تمامی منابع را جذب و مانع ورود بخش خصوصی به بازار شد. دولت برای جبران کسری بودجه سالانه، انتشار اوراق و نرخ را افزایش می داد که عملاً شرکت ها برای تامین مالی باید نرخ بالاتری نسبت به نرخ دولت پیشنهاد می دادند تا اوراق به فروش برسد. این امر نرخ تامین مالی در اقتصاد را افزایش داده و از طرفی بخش واقعی اقتصاد با افزایش نرخ تامین مالی با مشکل تولید و عدم تامین مالی مناسب مواجه شد.

به گفته وی، تعامل بانک مرکزی با وزارت اقتصاد و بانک ها درخصوص نهاد ضمانت اوراق محقق نشد و با خلأ نهادهایی که باید برای بازار اوراق و شرکت ها ضمانت ایجاد کنند، مواجه شد لذا بانک ها این ضمانت را برعهده گرفته که هزینه زیادی را نیز برای ضمانت اخذ می کردند. این هزینه بر نرخ سود اوراق تاثیر گذاشته و عملاً نرخ تامین مالی شرکت ها را افزایش داد. به همین دلیل بخش واقعی و بنگاه ها نتوانستند از طریق اوراق به درستی تامین مالی کنند و صرفاً دولت ها برای جبران کسری بودجه به این حوزه ورود کردند.

شهبازی یکی از چالش های کلان بازار سرمایه را دخالت غیرکارشناسی دولت ارزیابی کرد و گفت: دولت بدون ایجاد زیرساخت مناسب مردم را به بازار سرمایه سوق داد که منجر به بروز مشکلاتی شد. باید در حوزه بازار سرمایه، قواعد اصلاح و در ساز و کارهای تصمیم گیری بازنگری جدی صورت گیرد. از طرفی مداخلات دستوری در بازار سرمایه باید کنار گذاشته شود و بدون اینکه قواعد و ساز و کارها اصلاح شود، نباید ورود غیرکارشناسی برای اصلاح آن داشت. همچنین لازم است برای عرضه اولیه سهام شرکت ها، تسهیل گری صورت گیرد و قواعد سختگیرانه کنار گذاشته شود. باید تلاش شود اعتماد از دست رفته را به بازار سرمایه بازگرداند تا این بُعد تامین مالی در نظام اقتصادی را برای بخش واقعی اقتصاد مهیا کرد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
نظرات بینندگان
» هادی | ساعت ۸:۵۰ - ۱۴۰۰/۲/۳۰
0
0
پاسخ
خواب الود تازه بفکرت درمورد بورس رسید .
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ