کد خبر: ۱۶۹۲۷۰
۱۳:۳۲ - ۱۴۰۰/۳/۳۰

تحلیلی از آینده برجام و شرایط اقتصادی در دولت جدید و دلار ۲۰ هزار تومانی

تحلیلی از آینده برجام و شرایط اقتصادی در دولت جدید و دلار ۲۰ هزار تومانی

کارشناس اقتصادی، ضمن تحلیل شرایط اقتصادی در دولت جدید گفت: احتمال می رود برجام در دولت فعلی نهایی شود و قیمت دلار به مرز ۲۰ هزار تومان برسد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، وحید شقاقی درباره شرایط اقتصادی در دولت جدید به ایلنا گفت: احتمالا توافق برجام تا پایان دولت دوازدهم منعقد می‌شود. سناریو محتمل این است که برجام قبل از ورود به دولت سیزدهم به سرانجام می‌رسد و در صورت نهایی شدن، قیمت دلار به مرز 20 هزار تومان می رسد.

طی ماه‌های آینده تا حدودی صادرات نفت افزایش می‌یابد و بخشی از درآمدهای نفتی بر می گردد و منابع ارزی بلوکه شده در عراق، کره جنوبی و... آزاد خواهد شد. درباره FATF هم در دولت جدید تصمیم‌گیری می‌شود و قطعا در مدت زمان کوتاه به نتیجه نمی‌رسد.

با نهایی شدن برجام تا حدودی بلاتکلیفی هم برطرف می‌شود و دولت جدید راحت‌تر می‌تواند سیاست‌های اقتصادی را پیش ببرد. چرا که منابع ارزی در اختیار آن قرار می‌گیرد و بخشی از چاله‌های اقتصادی را می‌تواند با درآمدهای نفتی فعلا پوشش دهد. بنابراین باید انتظار بهبود کوتاه مدت دو ساله را داشت اما این وضعیت با کمک نفت در میان مدت و کوتاه مدت تدوام نمی یابد.

انتظار می رود تا مهر روند کرونا ، کاهشی و فضای آزادتری برای کسب و کار فراهم شود. همچنین با توجه به احتمال افزایش صادرات نفتی،‌ رشد اقتصادی به بیش از 5 درصد می‌رسد که ارتباطی با عملکرد دولت بعدی ندارد.

رییسی شعارهای رفاهی کمتری نسبت به سایر نامزدها داده‌ است. البته احتمالا طرح مسکن مهر را با رفع برخی نقاط ضعف دنبال خواهد کرد. درباره افزایش سقف یارانه‌ها هم شعار یا برنامه‌ای نداده اما ممکن است در جریان اصلاح نظام هدفمندی یارانه‌ها و رفع ایرادات به ویژه یارانه پنهان، اقداماتی انجام دهد.

حداقل 20 میلیارد دلار منابع ارزی مسدود شده ایران وجود دارد که اگر درآمدهای نفتی به آن اضافه شود می‌تواند بخشی از کسری بودجه حداقل 300 هزار میلیارد تومانی سال جاری را پوشش دهد و تنگنای مالی دولت را برطرف سازد.

طبیعتا این شرایط دوام ندارد و به دوره کوتاه مدت دو ساله محدود می‌شود. بعد از دو سال ، قطعا مشکلات ساختاری اقتصاد ایران را نمی‌توان با درآمدهای نفتی پوشش داد. ایران با بحران آب، بحران صندوق‌های بازنشستگی،‌ ناترازی نظام بانکی مواجه است و هر چه به جلو پیش برویم صادرات نفت ایران سخت‌تر خواهد شد چراکه دنیا به سمت جایگزین کردن سوخت‌های فسیلی می‌رود.

از اواسط دهه آینده، دنیا وارد عبور از واردات سوخت‌های فسیلی و گرایش به استفاده از انرژی های تجدید پذیر می‌شود. لذا صادرات نفت ایران بسیار دشوار خواهد شد. حل مسئله تورم راحت نیست و باید سه تراز بودجه،‌ تجارت خارجی و نظام بانکی حل شود. این سه ناترازی طی 40 سال گذشته شکل گرفته‌اند و سابقه تاریخی در اقتصاد دارند.

طبیعتا تورم در کوتاه مدت فروکش خواهد کرد و ممکن است به هسته سخت هم برسد. از آنجایی که درآمد نفتی افزایش می‌یابد و بخشی از پول‌های بلوکه شده آزاد می‌شوند دست‌درازی‌های دولت به بانک مرکزی کاهش پیدا خواهد کرد. این منابع ارزی موجب می‌شود ناترازی بودجه و بخش تجارت خارجی غیر نفتی کمتر شود اما در حد تنفس دو ساله است و دولت سیزدهم اگر به اصلاحات ساختاری نپردازد، مشکلات اقتصادی به تدریج بروز می کنند.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ