کد خبر: ۱۶۹۵۷۴
۱۳:۲ - ۱۴۰۰/۴/۷

برنامه اجرای ۴۸ طرح پتروشیمی و تولید  محصول جدید با سرمایه ۳۰ میلیارد دلاری
مدیر برنامه‌ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی خبر داد:

برنامه اجرای ۴۸ طرح پتروشیمی و تولید محصول جدید با سرمایه ۳۰ میلیارد دلاری

مدیر برنامه‌ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی از برنامه اجرای ۴۸ طرح با سرمایه۳۰ میلیارد دلاری و تولید ۲۲ محصول جدید در ۲۸ طرح پیشران پتروشیمی با ظرفیت سه میلیون تن خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،حسن عباس‌زاده با بیان اینکه مهمترین حلقه در زنجیره ارزش صنعت نفت جلوگیری از خام‌فروشی صنعت پتروشیمی است، گفت : درحالی ۶۷ شرکت پتروشیمی با ظرفیت ۹۰ میلیون تنی فعالند که از این تعداد سه پتروشیمی ، وظیفه تامین تجهیزات جانبی (یوتولیتی) را بر عهده دارند.

وی ادامه داد: در پایان سال گذشته حدود ۴۰ میلیون تن سوخت و خوراک در صنعت پتروشیمی معادل روزانه ۹۹۲ هزار بشکه نفت خام مصرف ۳۵ میلیون تن محصول نهایی تولید شد که سهم صادرات ، ۲۵ میلیون تن بود. همچنین ۳۳۰ گرید پلیمری و ۴۰ نوع ماده شیمیایی تولید می‌شود و ۱۵ هزار بنگاه بزرگ و کوچک در زیر مجموعه پتروشیمی فعالند.

این مقام مسئول افزود: ۴۸ طرح با سرمایه گذاری ۳۰ میلیارد دلاری در جهش دوم و سوم در دست اجرا است که ۴۵ میلیون تن به ظرفیت پتروشیمی اضافه می‌ شود و تاکنون ۸ میلیارد دلار هزینه شده و بقیه در سال‌های آینده باید جذب شود.در این میان ۱۱ طرح در جهش دوم باقی مانده که انتظار می رود تا پایان سال جاری به بهره‌برداری برسند و ۱۰ میلیون تن به ظرفیت پتروشیمی اضافه کنند . ۳۸ طرح هم برای جهش سوم تعریف شده که تا پایان سال ۱۴۰۴ به بهره‌برداری خواهند رسید.

به گفته عباس‌زاده ، یکی از طرح‌های جهش سوم ، ادامه جمع‌آوری گازهای همراه و تامین خوراک پالایشگاه بیدبلند با سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلاری است و سال ۱۴۰۱ نخستین طرح پی. دی. اچ (تبدیل پروپان به پروپیلن) به بهره‌برداری می‌رسد.یکی دیگر از طرح‌های پتروشیمی برای تولید پروپیلن و پلی‌پروپیلن ، طرح جی. تی. پی. پی (تبدیل گاز به پلی پروپیلن) است که در اسلام آباد غرب اجرا خواهد شد.  

وی ادامه داد: در جهش سوم پتروشیمی،  ۷ طرح پروپیلنی تعریف شده که ۱.۷ میلیون تن به ظرفیت پتروشیمی اضافه می‌شود تا ضمن بی نیازی واردات پلی پروپیلن ، امکان صادرات فراهم شود . در این میان ارزش متوسط صادرات ۴۰۰ تا ۵۰۰ دلار در هرتن بوده و با تکمیل این زنجیره، ارزش محصولات به صورت متوسط به هزار و ۵۰۰ دلار در هر تن می رسد.

مدیر برنامه‌ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی ، افزود: طبق بررسی ها مشخص شد تولید ۴۰ قلم کالا تا ۷۰ درصد از واردات را پوشش می‌دهد و از همین رو تمرکز بر تولید همین محصولات شد. بر این اساس ۲۸ طرح پیشران با ظرفیت ۳ میلیون تن و سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلاری در سال تعریف شد که ۲۲ محصول جدید تولید خواهد شد.  

عباس زاده ادامه داد: این طرح‌ها با توجه به مزیت خوراک گاز بر پایه گاز هستند تا زنجیره ای فعلی که به محصولات میانی رسیده، تکمیل شود .

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ