کد خبر: ۱۷۲۵۵۸
۱۲:۹ - ۱۴۰۰/۵/۶

پیش بینی صندوق بین المللی پول : تورم سال آینده هم ادامه دارد

پیش بینی صندوق بین المللی پول : تورم سال آینده هم ادامه دارد

طبق پیش بینی صندوق بین المللی پول، احتمال می رود با وجود کاهش ابتلا به کرونا در کشورهای پیشرفته، تورم تا سال آینده میلادی ادامه یابد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از سی.ان.بی.سی، صندوق بین المللی پول اعلام کرد: احتمال می رود با وجود کاهش نرخ ابتلا به ویروس کرونا در کشورهای پیشرفته، تورم تا سال آینده میلادی ادامه یابد. لذا بانک های مرکزی باید اقدامات پیشگیرانه لازم را در نظر بگیرند.

بر اساس این گزارش، شاخص قیمت مصرف کننده در آمریکا در ماه ژوئن (خرداد و تیر) ۵.۴ درصد بود که بیشترین میزان در ۱۳ سال گذشته است. در انگلیس هم نرخ تورم طی مدت مشابه به ۲.۵ درصد رسید که بالاترین سطح از اوت ۲۰۱۸ (مرداد ۹۷) و بالاتر از رقم ۲ درصدی است که توسط بانک انگلیس مشخص شده بود.

در بیشتر موارد، صندوق بین المللی پول فشارهای تورمی را زودگذر می داند.طبق پیش بینی این نهاد،انتظار می رود تورم در سال ۲۰۲۲ در بیشتر کشورها به میزان پیش از آغاز همه گیری بازگردد اما با این وجود نمی توان اطمینان داشت.

گیتا گوپینات اقتصاددان ارشد صندوق بین المللی پول هم در این خصوص گفت: اختلالات مداوم در عرضه و افزایش شدید قیمت مسکن از عواملی است که می تواند به تورم مداوم بالا منجر شود.انتظار می رود تورم تا سال آینده میلادی در برخی بازارهای در حال ظهور و اقتصادهای در حال توسعه افزایش یابد که تا حدی به فشارهای مداوم قیمت مواد غذایی و کاهش ارزش پول مربوط می شود.

صندوق بین المللی پول نرخ رشد اقتصادی ۶ درصد را برای سال ۲۰۲۱ در نظر دارد.در حالیکه رشد اقتصادی ۴.۴ درصد را برای سال ۲۰۲۲ پیش بینی کرده بود،اکنون با بازبینی دوباره آن را به ۴.۹ درصد ارتقا داده و این امر را ناشی از ارتقا اقتصاد کشورهای پیشرفته به ویژه آمریکا می داند اما تمام چشم اندازهای درنظر گرفته شده بستگی به واکسیناسیون دارد.

تاکنون ۱۴.۸۱ درصد از جمعیت جهان به طور کامل در برابر کرونا واکسینه شده اند.به گفته کارشناسان این رقم نشانگر تفاوت فاحش بین اقتصادهای پیشرفته و در حال توسعه است.

در انگلیس و کانادا، بیش از ۵۴ درصد از کل شهروندان کاملا واکسینه شده اند اما در آفریقای جنوبی این رقم ۳.۹ درصد و در مصر ۱.۵۷ درصد است.

تا زمانی که ویروس همچنان در حال گردش است در مورد بهبود وضعیت اقتصادی حتی در کشورهای ثروتمند و پیشرفته که نرخ ابتلا رو به کاهش است، اطمینان کامل وجود ندارد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ