کد خبر: ۱۷۲۶۸۵
۰:۰ - ۱۴۰۰/۵/۱۱

مشخصات شرکت ۶۰ میلیاردی درج شده و آماده عرضه اولیه ۲۵ درصدی سهام
در بازار اول معاملات فرابورس رقم خورد:

مشخصات شرکت ۶۰ میلیاردی درج شده و آماده عرضه اولیه ۲۵ درصدی سهام

شرکت سوژمیران با سرمایه ۶۰ میلیارد تومانی در بازار اول معاملات فرابورس درج شد تا در صف عرضه اولیه ۲۵ درصدی سهام بایستد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، شرکت سوژمیران پس از احراز کلیه شرایط پذیرش از دهم مرداد با نماد "فسوژ" در گروه فلزات اساسی به عنوان هفتاد و ششمین شرکت در بازار اول فرابورس درج شد تا در صف عرضه اولیه ۲۵ درصدی سهام قرار گیرد.

معرفی شرکت

طبق بررسی های بورس پرس، شرکت سوژمیران ۲۹ تیر سال ۱۳۴۰ در اداره ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی بصورت شرکت سهامی خاص به ثبت رسید و پروانه تاسیس کارخانه در ۲۹ تیر سال ۱۳۴۵ از طرف وزارت اقتصاد در خصوص تاسیس کارخانه تغلیظ سنگ سرب با ظرفیت سالانه ۸ هزار تن کنسانتره سرب در منطقه روستای راونج دلیجان صادر و متعاقب آن در خصوص مورد فوق پروانه بهره برداری در ۱۰ آذر سال ۱۳۴۷ از طرف وزارت اقتصاد صادر و شروع بهره برداری از مرداد سال ۱۳۴۷ انجام شد.

در سال ۹۲ پروانه بهره برداری معدن برای دوره ۱۲ ساله دیگر تمدید شد و محدوده طبق پروانه بهره برداری معادل ۱۷.۰۸ کیلومتر است. همچنین پنج هزار متر مربع از متراژ محدوده مذکور طبق مجوز های صادره از طرف وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صنعت به اشخاص دیگر واگذار شده است. پروانه بهره برداری استخراج و فروش ماده معدنی بوکسیت هم ۲۸ آذر سال ۹۴ از طرف وزارت صنعت استان تهران برای یک دوره ۵ ساله صادر شد. پروانه معدن بوکسیت در ۲۴ آذر سال ۹۹ به مدت دو سال با استخراج سالانه ۷۷۰۰ تن تمدید شد.

شرکت سوژمیران توسط دو شخص بلژیکی و یک شخص هلندی در سال ۱۳۴۰ تأسیس شد و پس از انقلاب با خروج اشخاص خارجی، تحت تملک و مدیریت بنیاد شهید ( سازمان اقتصادی کوثر) درآمد. به دلیل زیان دهی در دهه ۷۰ پیرو آگهی مزایده بهمن سال ۷۹ و قرارداد اردیبهشت سال ۸۰ کلیه سهام توسط شرکت تولید مواد اولیه آلومینیوم خریداری شد. سپس بر اساس توافقنامه شهریور سال ۸۴ کلیه سهام توسط گروه امیر از شرکت تولید مواد اولیه آلومینیوم خریداری شد. گروه امیر پس از تملک اقدام به سرمایه گذاری، افزایش تولید، بهره‌وری و اصلاح ساختار مالی و عملیاتی شرکت کرد.

موضوع فعالیت

موضوع اصلی فعالیت شرکت شامل اکتشاف؛ استخراج؛ بهره برداری و فرآوری مواد معدنی و تبدیل آن به محصولات با ارزش افزوده بالاتر، شناسایی و کشف ذخایر معدنی از هر نوع و اخذ پروانه های لازم طبق قانون معادن، واردات و صادرات مواد معدنی اعم از مواد خام یا موادی که بر روی آنها عملیات فرآوری انجام شده باشد، واردات کلیه لوازم و ماشین آلات که برای پیشبرد اهداف شرکت مورد نیاز است، انجام مطالعات و تحقیقات فنی و طبقات الارضی؛ تهیه طرح و مطالعات بازار سنگ ها و کانی های فلزی و غیرفلزی به منظور شناسایی فرصت های سرمایه گذاری، تهیه طرحهای جامع معدنی به منظور اکتشاف و بهره‌برداری از معادن فلزی و غیر فلزی می شود.

فعالیت اصلی شرکت در حال حاضر در اکتشاف و استخراج ماده معدنی ( سرب) و فرآوری کنسانتره سرب است.

سرمایه و ترکیب سهامداران

سرمایه شرکت با ۱۴۶ نیروی انسانی در بدو تاسیس دویست هزار تومان بوده که طی ۱۰ مرحله افزایش سرمایه به ۶۰ میلیارد تومان رسیده و در حال حاضر برنامه‌ای برای افزایش سرمایه ندارد. گروه امیر ۵۹.۹۹ درصد سهام و شرکت صنعتی آراسته معدن ۴۰ درصد سهام را دارا هستند.

سیاست سهامدار عمده

گروه امیر سهامدار ۶۰ درصدی شرکت سوژمیران است و بیش از ده سال است صورت های مالی تلفیقی تهیه می کند. اما با توجه به اینکه ارزش سرمایه گذاری ها بر اساس ارزش تاریخی در صورت های مالی منعکس می‌شود و ارزش دارایی‌های گروه امیر بصورت دفتری در حساب ها ثبت شده این شرکت به منظور واقعی شدن ارزش دارایی ها و شفافیت بیشتر قصد دارد سهام شرکت سوژمیران را در فرابورس پذیرش و عرضه کند. همچنین گروه امیر به منظور توسعه فعالیت ها قصد دارد بخشی از وجوه مورد نیاز برای تنوع بخشی پرتفوی و تاسیس شرکت‌های جدید در حوزه معدن و سایر حوزه ها را از طریق عرضه اولیه سهام شرکت سوژمیران تامین کند.

در حال حاضر شرکت تنها در ۱.۵ کیلومتر مربع از ۱۷ کیلومتر مربع محدوده معدنی راونج در حال فعالیت است. بر اساس آخرین پروانه بهره برداری ذخیره معدن ۵ میلیون تن برآورد شده که برای بیش از دو دهه قابل بهره برداری است. انجام فعالیت های معدنی در سایر زون های معدن و انجام اکتشاف این استخراج در تراز های افقی و عمودی دیگر حاکی از در اختیار داشتن ماده معدنی کافی به منظور تداوم فعالیت در بلندمدت است. حجم باطله و کانسنگ کم عیار دپو شده در سنوات گذشته ( بیش از نیم قرن) دارای عیار مناسب جهت فراوری است که در جوار معدن و کارخانه دپو شده است. شرکت در حال احداث کارخانه دوم فلوتاسیون سرب به منظور فراوری کنسانتره ای صورت در جوار کارخانه فعلی است.

رقبای اصلی تولید کننده کنسانتره

فرآیند تولید شرکت

در مجتمع سرب راونج از روش فلوتاسیون و هوی مدیا برای فرآوری خاک استخراج استفاده می شود که شامل مراحل واحد استخراج ماده معدنی، واحد خردایش، واحد آماده سازی، واحد فرآوری ( فلوتاسیون) است.

حقوق دولتی

از سال ۹۷ حقوق دولتی معادن براساس بخشنامه آبان سال ۹۷ معاون معدنی وزارت صنعت محاسبه و پرداخت می شود. بر اساس این بخشنامه معادل ۵ درصد بهای کانسنگ سرب در سر معدن محاسبه و دریافت می شود. در صورتی که استخراج بصورت زیرزمینی باشد ۲۰ درصد تخفیف نیز در محاسبات حقوق دولتی لحاظ می شود. طبق صورت‌های مالی سال ۹۹، افزایش حقوق دولتی سال جاری و هزینه حقوق دولتی سنوات گذشته ناشی از محاسبه حقوق دولتی و بر اساس بخشنامه جدید وزارت صنعت است و این بخشنامه از سال ۹۷ تاکنون تغییری نداشته است.

مواد اولیه

کلیه مواد اولیه مورد نیاز از معدن شرکت تأمین می‌شود و عملیات تولید نیاز به خرید خاک ندارد. با این حال سهمیه خاک سرب و روی از معدن انگوران دریافت می شود. فناوری و دانش فنی تولید کنسانتره سرب در داخل بومی شده و تجهیزات و لوازم یدکی از داخل تامین می شود. در دوره منتهی به اسفند ۹۹ مبلغ ۵.۹ میلیارد تومان بابت مصرف مواد اولیه کمکی پرداخت شده که عمدتاً مواد شیمیایی بوده است.

شرکت سوژمیران علاوه بر کانسنگ سرب معدن خود، همه ساله بر اساس سهمیه اعلامی شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران که سالانه حدود پنج هزار تن( دو و نیم درصد خوراک ورودی کارخانه) و بر اساس جداول نرخ تعیین شده توسط این شرکت، خاک سرب و روی کم، متوسط و پر عیار طی حواله خریداری و سرب موجود در خاک های معدنی خریداری شده را جدا سازی می کند. باقی ماندن نیز حاوی خاک روی است که به شرکت هایی که توسط شرکت تهیه و تولید مواد معدنی معرفی می‌شود (عمدتا شرکت باما و ذوب روی اصفهان) به فروش می رسد.

یوتیلیتی مصرفی

ظرفیت دریافت برق از شبکه به میزان ۱.۴ مگاوات است و شرکت دارای دو دستگاه دیزل ژنراتور است که ظرفیت تولیدی آن ۱.۸ مگاوات است. مصرف برق در حدود ۱.۱ مگاوات است و قطع یا کاهش برق شبکه سراسری تاثیری بر تولید شرکت ندارد. شرکت مصرف گاز ندارد و برای گرمایش و سوخت ماشین آلات از سوخت مایع استفاده می کند که بر اساس نیاز و کارکرد از شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی دریافت می‌شود و مشکلی در تامین و دریافت سوخت وجود ندارد.

نحوه قیمت گذاری محصولات و تعیین نرخ فروش

کنسانتره سرب: قیمت محصولات سرب بر اساس قیمت بازار فلزات لندن یا همان LME قیمت‌گذاری می‌شود و بر اساس نرخ ارز به ریال تبدیل می شود. محصول کنسانتره سرب با توجه به میزان عیار محتوای سرب و TC و RC قیمت گذاری شده و به فروش می رسد. در مجموع مهمترین عامل قیمت گذاری محصولات شرکت قیمت جهانی سرب در بازارهای جهانی و نرخ تبدیل ارز است.

خاک روی: بر اساس جداول شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران تعیین می شود.

بوکسیت: محصول بوکسیت شرکت نیز با توجه به شرایط عرضه و تقاضای بازار قیمت گذاری و به فروش می رسد.

فروش صادراتی

تمام کنسانتره سرب تولیدی شرکت صادر می شود. فرایند فروش صادراتی بر اساس مذاکرات صورت پذیرفته با خریداران بالقوه در خصوص مقدار، زمان حمل، نحوه پرداخت و دوره قیمت‌گذاری بوده و دست تعیین پرمیوم یا دیسکانت فروش صورت می پذیرد.

نرخ فروش محصول صادراتی بر مبنای LME و TC است به منظور جلوگیری از اختلاف بین خریدار و فروشنده تعیین عیار توسط موسسات معتبر بین المللی بازرسی از جمله شرکت SGS صورت می پذیرد.

وصول مطالبات حاصل از فروش پس از صدور بارنامه حمل صورت پذیرفته و ۸۰ تا ۹۰ درصد وجه فروش در این زمان دریافت می شود. مابقی مبلغ نیز پس از تعیین قیمت نهایی دریافت می‌شود. با توجه به تحریم‌های بانکی، وصول در حساب‌های صرافی یا حساب های شرکت های واسط صورت می گیرد.

بر اساس صورت های مالی منتهی به اسفند ۹۹ مطالبات ارزی بالغ بر ۲.۱ میلیون دلار است که تا تاریخ تهیه صورت های مالی مبلغ ۱.۰۴ میلیون دلار آن وصول شده است. مطالبات ارزی بر اساس دلار سامانه نیما با نرخ ۲۲ هزار و ۸۸۲ تومان تسعیر شده است.

مقایسه با رقبای بورسی

شرکت دارای معدن اختصاصی بوده و کارخانه در مجاورت معدن واقع شده و این موضوع سبب شده سود فعالیت معدن‌کاری و فناوری بصورت توأمان شناسایی شود. همچنین استفاده از ماشین آلات مکانیزه در استخراج معدن و در اختیار داشتن معیار مناسب و انجام عملیات معدنکاری توسط شرکت در کنار تملک ماشین های سنگین معدنکاری و بکارگیری نیروی متخصص و متعهد سبب کاهش بهای تمام شده، افزایش بهره‌وری و افزایش حاشیه سود در مقایسه با شرکت های مشابه شده است.

تکمیل بودن چرخه تامین ماده معدنی شامل استخراج، هوی مدیا و تغلیظ جهت تبدیل خاک سرب کم عیار به کنسانتره سرب از دیگر دلایل بالا بودن حاشیه سود شرکت نسبت به رقبا است.

با توجه به قیمت جهانی سرب، قیمت ارز داخلی و ساختار بهای تمام شده، امکان تکرار حاشیه سود سال ۹۸ میسر است. به دلیل اینکه بخشی از سود سال ۹۸ ناشی از فروش موجودی کالای سال قبل از آن بوده لذا درصورت ثبات قیمت های جهانی و قیمت ارز، تکرار مجدد سود فوق لحاظ ریالی میسر نیست. رویه و سیاست فروش شرکت بر اساس شرایط بازار، قیمت جهانی سرب، قیمت دلار و بهره‌گیری از حمل فله به عنوان ارزان ترین روش حمل صادراتی است. این سیاست در راستای کمینه کردن هزینه های حمل و حداکثر سازی سود و انتفاع شرکت از شرایط بازار است.

صورت سود و زیان ۵ سال اخیر

سیاست تقسیم سود در ۵ سال اخیر

بر اساس مصوبه هیات مدیره، پیشنهاد تقسیم سود در سال‌های بعد معادل ۱۰۰ درصد سود قابل تقسیم است.

برنامه آتی

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام

 

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ