کد خبر: ۱۷۵۳۵۹
۱۵:۲۵ - ۱۴۰۰/۶/۲۹

آژانس هیچ نگرانی درباره برنامه هسته‌ای ایران ندارد/ درخواست لغو کامل تحریم ها

آژانس هیچ نگرانی درباره برنامه هسته‌ای ایران ندارد/ درخواست لغو کامل تحریم ها

مدیر کل آژانس نسبت به حل مسائل اضطراری درخصوص برنامه هسته‌ای ایران ابراز امیدواری کرد و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران هم خواستار بی طرفی آژانس و لغو کامل تحریم ها از سوی آمریکا شد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از تسنیم، رافائل گروسی در نشست سالانه آژانس با ابراز امیدواری نسبت به حل مسائل اضطراری درخصوص برنامه هسته‌ای ایران گفت: تلاش خواهیم کرد به جهان تضمین دهیم هیچ نگرانی در خصوص برنامه هسته‌ای ایران وجود ندارد.

وی افزود: راه را برای تلاش‌های دیپلماتیک مورد نیاز برای دستیابی به وضع رضایت بخش در برنامه هسته‌ای ایران هموار خواهیم کرد.

بر اساس این گزارش این نشست عمومی امروز با حضور نمایندگان، سفرا و مقامات ارشد ۱۷۱ کشور در وین برگزار شد و محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی و کاظم غریب‌آبادی نماینده ایران در سازمان‌های بین‌المللی هم در آن حضور دارند.

در این نشست پنج روزه که تا جمعه هفته جاری ادامه دارد، بررسی راهکار‌های تقویت فعالیت‌های آژانس در حوزه علوم و ایمنی هسته‌ای، گزارش سالانه آژانس، گزارش امنیت هسته ای، ویروس همه گیر کرونا و کاربرد موافقت‌نامه جامع پادمانی در غرب آسیا در دستور کار قرار دارد.

اسلامی که ریاست هیات ایرانی را در این نشست برعهده دارد با اشاره به اشاره به شکست سیاست فشار حداکثری آمریکا در قبال ایران گفت: زمان آن  رسیده که واشنگتن سیاست های غلط را اصلاح و همه تحریم ها را به شیوه‌ای عملی، موثر و قابل راستی آزمایی لغو کند.

وی افزود: برجام که با هدف رفع موانع پیشرفت توسط ایران انجام شد، نمونه بارزی از حسن نیت تهران است که آمریکا با بی‌توجهی کامل نه تنها به آن عمل نکرد،بلکه با بکارگیری سیاست‌های یکجانبه گرایی مفاد برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل را نقض کرد و از آن خارج شد.فشار حداکثری هم به شکست انجامید و راهی ندارد به غیر از اینکه اعتیاد به تحریم های یکجانبه را ترک کند و به قوانین بین المللی احترام بگذارد.

این مقام مسئول ادامه داد: ایران همواره با آژانس همکاری کرده اما لازم است آژانس هم از سیاسی کاری بپرهیزد و استقلال، بی طرفی و حرفه ای بودن را حفظ کند.

اسلامی گفت: حمله به تاسیسات هسته ای که برای اهداف صلح آمیز استفاده می شود، مغایر با قوانین بین المللی است و باید به صراحت ممنوع شود. متأسفانه بی عملی سازمان ملل و آژانس در برخورد با اقدامات تروریستی علیه تاسیسات صلح آمیز هسته ای، متجاوزان را تشویق به ادامه و حتی نقض اساسی ترین اصول حقوق بین الملل و منشور سازمان ملل کرده است. لذا آژانس فوراً این موضوع را مورد توجه قرار دهد تا از تاسیسات هسته ای در برابر چنین اقدامات مخرب و تهدید آمیز محافظت و از اعتبار سازمان صیانت کند.

وی افزود: راه حل اصلی، خلع سلاح هسته ای کامل و قابل راستی آزمایی است.ایران خواستار اجرای کامل ماده ششم ان.پی.تی است و از اینکه کشورهای دارای سلاح هسته ای از جمله اسرائیل بر حفظ زرادخانه ها و بروزرسانی آنها مصمم هستند،ابراز تاسف می کند و به عنوان مبتکر ایجاد منطقه عاری از سلاح هسته ای در خاورمیانه از سال ۱۹۷۴ از برنامه هسته ای مخفی نظامی رژیم صهیونیستی نگران است.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ