کد خبر: ۱۷۵۵۱۶
۰:۰ - ۱۴۰۰/۷/۴

واردات خودرو با اقتصاد مقاومتی در تضاد نیست / حذف قیمت‌گذاری دستوری
رییس شورای رقابت:

واردات خودرو با اقتصاد مقاومتی در تضاد نیست / حذف قیمت‌گذاری دستوری

رییس شورای رقابت با اعلام اینکه با واردات خودرو و رقابتی شدن بازار ، می‌توان محصولات داخلی را از شمول قیمت‌گذاری خارج کرد ، گفت: باید محصولات وارداتی در حد توان خرید مردم باشند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، رضا شیوا درباره واردات خودرو گفت: واردات کنترل شده ، موجب رقابتی شدن و خروج خودروسازی از انحصار می شود و به تولیدات کیفی‌تر با قیمت‌های مناسب‌تر می‌انجامد. بر این اساس با اقتصاد مقاومتی در تضاد نیست.

وی افزود: اگر بازار انحصاری برای تولیدات ایجاد شود، تولیدات داخلی به سطح پایینی از کیفیت و فناوری تنزل خواهند کرد و محصولات مورد اقبال مصرف‌کنندگان نخواهند بود. این شورا در تعامل با مجلس و مجمع تشخیص مصلحت نظام به دنبال خارج کردن بازار از انحصار است و بر واردات خودروهای پر تیراژی که عامه مردم توان خرید داشته باشند، تاکید دارد.

این مقام مسئول ادامه داد:‌ در سال‌های اخیر شاهد رشد قارچ‌گونه خودروسازانی بودیم که در اصل مونتاژ کار و سی. کی. دی‌ کار بودند و بی‌حساب و کتاب ارز مصرف کرده و هیچ کنترلی بر قیمت تولیدات‌ آنها نبود. لذا باید واردات خودرو سر و سامانی داشته باشد و محصولاتی وارد شوند که در حد توان خرید مردم باشند.

شیوا با تقسیم‌بندی خودروها به کوچک، متوسط و بزرگ گفت : با انجام واردات و رقابتی شدن بازار هر دسته از این خودروها ، می‌توان محصولات داخلی را از شمول قیمت‌گذاری خارج کرد تا با انواع وارداتی رقابت کنند. با تولید سالیانه ۳۰ تا ۴۰ هزار دستگاه خودرو نمی‌توان به سودآوری رسید و تیراژ کمتر از یک میلیون دستگاه در سال، صرفه اقتصادی ندارد.

بر اساس این گزارش، طبق ماده ۴ طرح ساماندهی واردات خودرو هر شخص حقیقی یا حقوقی می‌تواند در مقابل صادرات، قطعات خودرو یا سایر کالاها و خدمات مرتبط با انواع صنایع نیرو محرکه یا از طریق واردات بدون انتقال ارز نسبت به واردات خودروی تمام برقی ، هیبریدی ، بنزینی یا گازسوز با برچسب انرژی B و بالاتر یا دارای شاخص ایمنی سه ستاره ‌یا بالاتر برحسب گواهی‌های استاندارد معتبر معادل ارزش صادراتی اقدام کند.

بر اساس تبصره یک این ماده ، نباید هیچ تعهد ارزی جدیدی برای دولت ایجاد شود. همچنین سقف تعداد خودروهای مجاز وارداتی هر ۶ ماه یک بار توسط شورای رقابت و براساس میزان کمبود عرضه نسبت به تقاضای موثر خودروی سواری طی یک سال گذشته تعیین می‌شود.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ