کد خبر: ۱۷۵۵۵۶
۹:۶ - ۱۴۰۰/۷/۵

اثر ۳ اقدام در ثبات بورس و نقش ۳ عملکرد منفی در عدم کسب بازدهی
کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد:

اثر ۳ اقدام در ثبات بورس و نقش ۳ عملکرد منفی در عدم کسب بازدهی

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به چند ریسک و اثر سه اقدام در ایجاد ثبات گفت: سه عملکرد معامله‌گران کم‌تجربه به چالشی جدی تبدیل و منجر به عدم کسب بازدهی مناسب فعالان شده است.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، نیما میرزایی با اشاره به وجود نوسان در معاملات این روزهای بازار سهام به ایرنا اعلام کرد: در روزهای اخیر پیش‌بینی‌ های از سوی فعالان بازار سرمایه مبنی بر افت احتمالی دلار و نیز افزایش نرخ بهره صورت گرفته که منجر به ایجاد هیجان در معاملات بورس و تصمیمات عجولانه برای فروش های احساسی شد. 

وی به تقویت وضعیت بنیادی گروه های پالایشی به عنوان یکی از ستون های اصلی و اثرگذار در معاملات اشاره کرد و افزود: تغییر روند گروه پالایشی تحت تاثیر شکست سطح ۷۵ دلاری قیمت نفت برنت و خبر بسیار مهم مبنای محاسبات نفت صادراتی توسط وزارت نفت ایجاد شد. پیگیری های ریاست سازمان بورس برای تشکیل میزهای تخصصی به منظور ایجاد شفافیت و نیز پیش بینی پذیر شدن سودآوری شرکت ها در صنعت پالایشگاهی بی تاثیر در بهبود روند سهام این شرکت ها نبود.

ریسک های تهدیدکننده معاملات بورس

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: ایجاد جامعه چند ده میلیونی سرمایه گذاران بورسی به عنوان امری مبارک برای اقتصاد تحریمی ایران محسوب می شود. در کنار این موضوع رفتارهای هیجانی از سوی سهامداران کماکان بیش از حد انتظار بوده و گاهی با تصمیمات هیجانی منجر به ایجاد روند غیرطبیعی در معاملات می شوند. 

میرزایی عنوان کرد: تاکنون اقدامات مثبتی توسط سازمان بورس به منظور هدایت سهامداران برای استفاده از روش های غیر مستقیم صورت گرفته اما متقاعد کردن بخش زیادی از مردم برای ورود سرمایه ها به این صندوق و روش های دیگر، اقدامی دشوار است و مسیری طولانی پیش روی نهایی شدن این امر وجود دارد.

وی آغاز فروش سهام عدالت را دیگر ریسک تهدیدکننده معاملات بورس دانست و گفت:  عجله در فروش سهام عدالت می تواند منجر به ریزش هیجانی قیمت سهام شود. این در حالی است که طی چند وقت گذشته رییس سازمان بورس از برنامه ریزی ها برای بکار گرفتن روش جدید فروش سهام عدالت خبر داد که این موضوع می تواند زمینه ساز ایجاد امیدواری ها جهت عدم تاثیرپذیری بازار از آغاز فروش سهام عدالت باشد.

کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: در وضعیت فعلی مسایلی مانند نوسانات نرخ بهره، موضوع قیمت گذاری دستوری و نیز احتمال افزایش نرخ سوخت و خوراک صنایع، جزو مسایل نگران کننده معاملات هستند که با رفع آنها می توان شاهد کاهش نگرانی های ایجاد شده و نیز تاثیر مثبت بر روند بازار بود. بر خلاف تصور فعالان بازار سرمایه که معتقد به تاثیر منفی اجرایی شدن برجام به دلیل کاهش احتمالی نرخ دلار هستند این اقدام به ضرر بورس نیست و در نهایت کمکی برای جهش سود آوری شرکت ها خواهد بود.

راه‌های بهبود معاملات بورس

میرزایی به راه‌های بهبود معاملات بورس اشاره و تصریح کرد: تقویت و تثبیت روند صعودی معاملات نیازمند انجام اقدامات اثرگذار مانند پیگیری و به سرانجام رساندن برخی از تصمیم‌گیری‌ها در خصوص کاهش آرام نرخ بهره بین بانکی، کاهش مالیات صنایع بورسی در راستای طرح پیشنهادی رییس جمهور و نیز جایگزینی فروش اموال دولتی بجای اوراق دولتی است که بهتر است هر چه زودتر با تعیین تکلیف وضعیت هر یک از آنها شاهد ایجاد ثبات در معاملات بود.

به گفته وی، علاقه به معاملات روزانه و سرمایه‌گذاری مستقیم معامله‌گران کم‌تجربه در بازار سهام تبدیل به چالشی جدی در معاملات شده است. این امر باعث شد تا عمده فعالان از رشدهای بازار جا بمانند و بازدهی مناسبی را از روندهای صعودی شاخص بورس دریافت نکنند. توصیه اکثر کارشناسان به سهامداران، استفاده از صندوق های سهامی موفق بورسی است. چراکه بازدهی این صندوق ها در بلندمدت برای سرمایه گذاران صبور بیشتر از حد انتظارات است و می توانند از نوسان و اصلاح های غیرقابل پیش بینی بازار در امان باشند.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ