کد خبر: ۱۷۵۹۵۲
۱۰:۵۵ - ۱۴۰۰/۷/۱۸

اثر مثبت ۳ اقدام بر شرکت های سود آور + نقش دو عامل در اقبال ۴ گروه مهم
کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد:

اثر مثبت ۳ اقدام بر شرکت های سود آور + نقش دو عامل در اقبال ۴ گروه مهم

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اثر مثبت سه اقدام بر شرکت های سود محور گفت: با انتشار گزارش های ۶ ماهه شرکت ها و رشد نرخ کامودیتی ها، اقبال به ۴ گروه مهم چشمگیر خواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، علی جبل‌عاملی با اشاره به نوسان معاملات روزهای اخیر بازار سهام به ایرنا اعلام کرد: با ارزیابی عملکرد دولت جدید در چند هفته اخیر از دیدگاه یک ناظر می توان گفت افزایش سرعت واکسیناسیون، توجه به تنظیم بازار و مهار تورم ، جزو گام‌های اولیه برای حل مشکلات است که نشانه‌ای مثبت برای اهتمام رفع معضلات بشمار می‌رود و به نظر می‌رسد بازگشت رونق بورس نیز در ادامه این مجموعه اقدامات رخ خواهد داد .

در این میان، انتخاب افرادی از جنس بازارسرمایه در ارکان اقتصادی بخصوص بانک مرکزی ، توانست امیدبخش فعالیت سرمایه‌گذاران باشد و زمینه تقویت امیدها را در ایجاد هماهنگی بین بازار پول و سرمایه بخصوص در مورد نحوه تأمین کسری بودجه و نرخ بهره ایجاد کند. در سیاست خارجی هم حرکت در مسیر رفع مشکلات است که می‌تواند زمینه‌ساز بازگشت آرامش به بازارها باشد.

نوسانات نرخ آزاد ارز و تأثیر روانی بر معاملات بورس

موضوع مهمی که فعالان بازار سرمایه و تحلیلگران باید به آن توجه کنند، نرخ نیمایی است که مبنای محاسبات شرکت‌ها در سودآوری و تسعیر ارز در صورت‌ های مالی قرار دارد. چنین مسئله‌ای باعث شده تا نرخ نیمایی در فروش و صورت مالی شرکت‌ها قابل اهمیت باشد که عمدتا طی چند وقت اخیر صعودی بوده و به نظر می‌رسد این نرخ در حال کم کردن فاصله با نرخ ارز در بازار آزاد باشد. بنابراین سرمایه‌گذران نباید با نوسانات در نرخ آزاد ارز دچار تشویش شوند و اقدام به اتخاذ تصمیمات هیجانی در این بازار کنند.

همچنین حذف تدریجی قیمت‌گذاری دستوری از صنایع که شروع آن با سیمان بود در کنار حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی به شرط توجیه افکار عمومی، توجه به معیشت مردم و همکاری همه ارکان‌ می‌تواند بهترین اتفاق در ۶ ماهه دوم سال برای شرکت‌های سودمحور باشد.

آینده مذاکرات و اثر بر مسیر معاملات بازار سهام

به نظر می‌رسد در مقطع فعلی طرفین در حال شناخت و ارزیابی یکدیگر باشند و مدتی طول خواهد کشید که بتوانند با همگرایی مذاکرات را آغاز کنند اما سیاست خارجی ایران سیگنال‌های تمایل به مذاکره را صادر کرده و بازار نیز این پیام را دریافت کرده است. به نظر می‌رسد افزایش نرخ جهانی نفت و پیش‌بینی از ادامه روند صعودی قیمت‌ها در کنار گشایش‌های بین المللی  منجر به کاهش کسری بودجه دولت شود.

نگرانی از افزایش نرخ بهره دیگر موضوع  تهدیدکننده در روند معاملات بازار سهام است. نرخ بهره بین بانکی به ۱۹.۳۵ درصد رسیده و سرمایه‌گذاران نگران این موضوع هستند که نرخ سپرده‌ها برای جبران کسری بانک ها نیز افزایش یابد و در کنار عدم رونق بازارهای رقیب، سرمایه‌هایی که باید در بازار سرمایه صرف تأمین مالی شرکت‌ها و رونق اقتصاد شود روانه سپرده های بانکی شوند.

بازار سهام  لحظه به لحظه در حال دنبال کردن نرخ‌ها است. توسعه انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری متناسب با ریسک افراد در این مقطع زمانی می تواند باعث نگهداری نقدینگی‌ها در بازار سرمایه شود.

انتشار گزارش‌های عملکرد ۶ ماهه شرکت‌ها در روزهای آینده

موضوع مهم دیگر که می تواند سر منشاء بسیاری از اتفاقات مهم بازار در ماه های آینده باشد، انتشار گزارش های عملکرد ۶ ماهه شرکت‌ها است که انتظار می‌رود نشان‌دهنده بهبود عملکرد شرکت ها نسبت به دوره مشابه سال قبل و تداوم رشد سودآوری در نیمه دوم سال باشد. این امر در کنار تداوم رشد قیمت های جهانی کالاها بخصوص نفت، مشتقات آن و فلزات اساسی می تواند امیدها را به تداوم رشد بازار تقویت کند. این موضوع بخصوص در شرکت‌های گروه های پتروشیمی، سیمانی، معدنی و فلزات اساسی چشمگیرتر از سایر گروه ها خواهد بود.

به دلیل تغییر متغیرها بخصوص جریان وروردی نقدینگی به بازار نباید در انتظار تجربه روند صعودی و نزولی بازار مشابه سال گذشته و رشد یا نزول پرسرعتی را برای بازار متصور بود. سال جاری متعلق به شرکت‌های تحلیل‌پذیر و سود محور است. چرخش بین عرضه و تقاضا در صنایع و گروه‌های مختلف با توجه به شرایط رخ می‌دهد که این امر نشان از روند منطقی حرکت بازار خواهد داشت.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ