کد خبر: ۱۷۵۹۶۷
۱۳:۳۰ - ۱۴۰۰/۷/۱۸

پدر بمب هسته‌ای پاکستان در ۸۵ سالگی درگذشت + سوابق

پدر بمب هسته‌ای پاکستان در ۸۵ سالگی درگذشت + سوابق

عبدالقدیر خان معروف به پدر بمب هسته‌ای پاکستان در سن هشتاد و پنج سالگی و پس از انتقال به بیمارستان به دلیل مشکلات ریوی درگذشت .

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از رویترز ، عبدالقدیر خان معروف به پدر بمب هسته‌ای پاکستان در سن هشتاد و پنج سالگی و پس از انتقال به بیمارستان به دلیل مشکلات ریوی درگذشت .

براساس این گزارش، وی به دلیل آنکه پاکستان را در سال ۱۹۹۸ به عنوان تنها کشور مسلمان صاحب سلاح هسته‌ای کرد ، قهرمان ملی شناخته می‌شود اما از نظر غرب به دلیل انتقال دانش هسته‌ای به برخی از کشو‌رها از جمله ایران و کره شمالی بدنام بود و منتقدانا وی را بزرگترین اشاعه دهنده دانش سلاح هسته‌ای در تمام دوران‌ها خوانده‌اند.

عمران خان نخست وزیر با اشاره به اینکه پاکستان نماد ملی را از دست داد در توییت اعلام کرد: ملت به وی علاقه داشت به این دلیل که در تبدیل پاکستان به کشوری دارای سلاح هسته‌ای مشارکت داشت.

عارف علوی رئیس جمهور پاکستان هم در توییتر اعلام کرد: از درگذشت عبدالقدیر خان که شخصا از سال ۱۹۸۲ می شناختم، بسیار ناراحت هستم.

عبدالقدیر خان در راه اندازی اولین نیروگاه غنی سازی هسته‌ای پاکستان در کهوته نزدیکی اسلام آباد نقش داشت. پاکستان تا سال ۱۹۹۸ اولین آزمایش‌های هسته‌ای را انجام داد.  پس از آزمایش‌های مشابه هند، دانش فناوری هسته‌ای وی به ثبت پاکستان به عنوان هفتمین قدرت هسته‌ای جهان کمک کرد که این باعث نشاط ملی این کشور شد اما بعدا متهم شد که بطور غیرقانونی فناوری هسته‌ای در اختیار کشورهایی مانند لیبی، ایران و کره شمالی قرار داده است.

عبدالقدیر خان پس از اعترافات تلویزیونی سال ۲۰۰۴ و اعلام انتقال اسرار اتمی به برخی کشورها به حبس خانگی محکوم شد و در منطقه ای دیپلماتیک در حومه اسلام‌آباد، تحت حفاظت پلیس زندگی می کرد .

آمریکا و بسیاری از کشورها، اقدامات وی را محکوم و اعلام کرده بودند وی نقش اساسی در شکل دادن به شبکه بین المللی گسترش سلاح‌های هسته‌ای داشته است.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ