کد خبر: ۱۷۶۰۱۵
۱۲:۴۱ - ۱۴۰۰/۷/۱۹

مذاکرات ایران و عربستان بدون وقفه ادامه دارد / آخرین مواضع برجامی و ...
سخنگوی وزارت خارجه :

مذاکرات ایران و عربستان بدون وقفه ادامه دارد / آخرین مواضع برجامی و ...

سخنگوی وزارت خارجه با اعلام اینکه مذاکرات ایران و عربستان بدون وقفه ادامه دارد ، درباره برجام ، توافقنامه همکاری ایران و روسیه و... توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، سعید خطیب زاده در نشستی خبری با اشاره به اینکه مذاکرات ایران و عربستان بدون وقفه ادامه دارد ، گفت: طبق توافق قرار شد رایزنی ها در فضای عمومی پیگیری نشود. تاکنون چهار دور گفتگو با ریاض در بغداد انجام شد و همچنان ادامه دارد.

وی افزود: روابط ایران و عربستان می‌تواند یکی از ستون‌های صلح و ثبات در منطقه باشد. بیشترین تمرکز بر مسایل دو جانبه و منطقه ای به خصوص خلیج فارس بود. سرنوشت یمن توسط مردم رقم می‌خورد. عربستان باید جنگ و محاصره را متوقف کند. تلاش ایران عبور آرام منطقه از این شرایط است.

این مقام مسئول ادامه داد: درباره حمله به پایگاه‌های ضد ایرانی در عراق ، بارها به دوستان عراقی و اقلیم کردستان اعلام شد این مسئله با حسن همجواری نسبتی ندارد و باید جمع آوری شوند.

خطیب زاده درباره برگزاری نشست همسایگان افغانستان در ایران گفت: نخستین جلسه مجازی بین وزرای خارجه افغانستان برگزار و مقرر شد نشستی هم در تهران برگزار شود ولی زمان آن مشخص نیست.

وی افزود: در خصوص تنش بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان ، روابط تهران و باکو عادی و برهم زدن آن غیر عادی است. انتظار ایران حسن همسایگی است. حریم هوایی و مرزها باز است و نباید ادبیات مسئولان موجب تشدید تنش شود.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: مذاکرات وین هم در وزارت خارجه پیگیری می‌شود. چون گفتگو های فنی برای اطمینان از اجرای دقیق برجام است. قرار نیست متن جدیدی توافق شود. پس از اتمام جمع بندی مذاکرات قبلی دور جدید بلافاصله از سر گرفته خواهد شد. طرف‌های برجامی راه فراری برای اجرای تعهدات ندارند و باید به ایران اطمینان دهند هیچ طرفی توافق را نقض نخواهد کرد و به بهانه‌های واهی تعهدات را زیر پا نمی‌گذارد

خطیب‌زاده درباره رزمایش جمهوری آذربایجان در دریای خزر هم گفت: منطقه بسیار حساس است. برخی تحولات هم این فضا را حساس‌تر کرده اما مهم درک شرایط منطقه ای و رعایت اصول است. ایران در زمان برگزاری رزمایش‌ در مرزهای شمال غربی آن را به همسایگان از جمله باکو اعلام کرد. اگر این مسایل رعایت نشود مبتنی بر حسن همسایگی نیست.

وی افزود: توافقنامه جامع همکاری بین ایران و روسیه چارچوب حقوقی و فضای مناسبی را برای گسترش روابط ایجاد کرده و بندهای نهایی آن در حال تنطیم است و احتمال می رود تا چند ماه آینده به امضا برسد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ