کد خبر: ۱۷۶۱۲۶
۰:۰ - ۱۴۰۰/۷/۲۲

سود حداکثر ۲۲ درصدی صندوق‌های بورسی و دو توصیه به مدیران
دو کارشناس اعلام کردند :

سود حداکثر ۲۲ درصدی صندوق‌های بورسی و دو توصیه به مدیران

دو کارشناس بازار سرمایه با اعلام اینکه حداکثر نرخ سود صندوق‌ها فارغ از شرایط بازار ۲۰ تا ۲۲ درصد است ، خواهان ذخیره سود و ارزش سهام توسط مدیران صندوق‌ها شدند .

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، رسول رحیم‌نیا با انتشار مطلبی با عنوان "ضرورت ذخیره سود توسط مدیران صندوق‌ها" در دنیای اقتصاد اعلام کرد: مشتریان هدف صندوق سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت عمدتا اشخاصی هستند که از طریق شعب در صندوق‌های سرمایه‌گذاری متعلق به بانک‌ها اقدام به سرمایه‌گذاری می‌کنند.

همچنین آن دسته از اشخاص فعال در بورس و مترصد فرصت‌های مناسب هستند ‌‌در صندوق‌های سهامی سرمایه‌گذاری می‌کنند. زیرا هدف آنها صرفا کسب بازدهی به نرخ سود بانکی نیست. به دلیل جلوگیری از هیجانات کاذب، استفاده از نیروهای متخصص صندوق‌ها و نقدشوندگی دارایی‌ها ، توصیه می شود مردم در صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت سرمایه‌گذاری کنند و از منافع آن بهره‌‌‌مند شوند تا از طرفی درگیر هیجانات بازار نشوند و سود بالاتری از نرخ بانکی هم به دست بیاورند.

اما سوالی که مطرح می‌شود این است چرا صندوق‌های سرمایه‌گذاری سود بالاتری به سرمایه‌گذاران پرداخت نمی‌‌‌کنند؟ با وجود الزام صندوق‌ها به خرید حداقل ۱۵‌درصد در سهام و به واسطه ترکیب دارایی‌ها و انتظاراتی که سرمایه‌گذاران دارند حداکثر نرخ پرداختی صندوق‌ها فارغ از شرایط بازار ۲۰ تا ۲۲درصد است و حتی اگر شاخص و وضعیت بازار مناسب نباشد، همین سود پرداخت می‌شود. 

اکثر مشتریان صندوق با درآمد ثابت ، انتظار حداقل بازدهی و بیشتر از نرخ سود بانکی را دارند و رضایت آنها در گرو پرداخت مستمر این نرخ سود است. همچنین از نوسان در بازدهی صندوق‌ها استفاده نمی‌کنند.

صندوق‌ها به عنوان ابزاری جایگزین برای دیگر ابزارهای بازار پول طراحی شده‌اند و ذخیره‌گیری انجام نمی‌دهند . سیاست این گروه به این صورت است که بر اساس بازدهی، سود پرداخت کنند تا زمانی که وضعیت بازار خوب است و صندوق‌ها نمی‌توانند بیش از حد سهام خریداری کنند و به بازدهی شاخص نمی‌رسند. از طرف دیگر ریزش بازار و داشتن سهم زیادی در سبد دارایی‌‌‌ها، باعث می‌شود از نرخ بانکی هم کمتر پرداخت کنند و نارضایتی سرمایه‌گذار را به همراه خواهند داشت.

پیشنهاد استفاده از ساز و کار ذخیره ارزش سهام

احسان عسکری هم با انتشار مطلبی با عنوان "مدیریت ریسک نقدشوندگی با سرمایه‌گذاری غیرمستقیم" اعلام کرد: صندوق‌های با درآمد ثابت یکی از ابزارهای سرمایه‌گذاری با ریسک کمتر نسبت به صندوق‌های سهامی و مختلط در بازار سرمایه تلقی می‌شوند. همچنین نصاب سهامی که این صندوق‌ها مکلف به رعایت آن هستند در شرایط مختلف متغیر است.

این صندوق‌ها مکلفند تا پایان سال حداقل ۱۵ و حداکثر ۲۵‌ درصد سهام در اختیار داشته باشند. تخصیص بخشی از منابع صندوق با درآمد ثابت به سهام می‌تواند بازدهی صندوق‌ها را همسو با نوسان بازار سهام دچار نوسان کند. بنابراین مدیر صندوق همواره‌ درصدد است با استفاده از ابزارهای در دسترس نسبت به کاهش نوسان‌‌‌ اقدام کند. 

از بهترین این ابزارها استفاده از ساز و کار ذخیره ارزش سهام است که بازدهی سهم موجود در صندوق را تا حد زیادی هموار می‌‌‌سازد و سرمایه‌گذارانی که اقدام به سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها می‌کنند، کمتر شاهد نوسان در بازدهی خواهند بود. صندوق‌های با درآمد ثابت مجاز به سرمایه‌گذاری حداکثر ۴۰‌ درصد از دارایی‌ها در سپرده‌های بانکی و گواهی سپرده بانکی هستند و مابقی منابع را باید به خرید اوراق با درآمد ثابت دولتی و شرکتی و شهرداری‌ها تخصیص دهند.

باتوجه به سود مصوب بانکی ۱۸‌درصد سالانه و نرخ بازار اوراق دولتی و شرکتی حدود ۱۹ تا ۲۱‌درصد سالانه، می‌توان با چشم‌‌‌پوشی از بازدهی بخش سهام این صندوق‌ها، بازدهی بین ۱۹ تا ۲۰‌درصد سالانه را برای صندوق‌ها متصور بود. در این شرایط اگر بازدهی بازار سهام مثبت باشد این نرخ افزایش می یابد در غیر این حالت، نرخ بازدهی صندوق کاهش خواهد یافت. 

مزیت ساز و کار ذخیره ارزش سهام آن است که در صورت منفی بودن بازار سهام، بازدهی صندوق در سطح منطقی و قابل قبولی حفظ خواهد شد. البته نکته مهم آن است که برخلاف سپرده‌‌‌های بانکی که به صورت ماه‌شمار و به حداقل مانده یک ماه به سپرده‌گذاران سود پرداخت می‌کنند، صندوق‌های با درآمد ثابت به سرمایه‌گذاران سود روزشمار داده و شرط ماندگاری نیز تعریف نمی‌شود. 

در نتیجه سرمایه‌گذاران با کمترین مبالغ قادر به سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها و دریافت سود روزشمار هستند و بانک به سپرده‌های کوتاه‌مدت و ماه‌شمار سود ۱۰‌ درصدی پرداخت می‌کند. در حالی که این صندوق‌ها به تمامی سرمایه‌گذاران سود روزشمار حدود ۱۸ تا ۲۱‌درصد پرداخت می‌کنند. بنابراین نباید انتظار بازدهی بسیار فراتر از این را از صندوق‌های با درآمد ثابت داشت.

چنانچه سرمایه‌گذاران بازدهی مورد انتظار بیشتری را از سرمایه‌گذاری انتظار دارند، لازم است ریسک بالاتری را از طریق سایر سرمایه‌گذاری‌‌‌ها بپذیرند.  سرمایه‌گذاری مستقیم در بازار سرمایه موجب می‌شود سرمایه‌گذاران در معرض نوسان‌های شدید قیمتی ناشی از عرضه و تقاضا در تابلوی معاملات قرار بگیرند که الزاما به بازدهی بالاتری منتهی نخواهد شد. در حالی که سرمایه‌گذاری غیرمستقیم از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری علاوه بر فراهم کردن بازدهی متناسب با ریسک، نقدشوندگی را نیز برای سرمایه‌گذاران به همراه دارد.

مدیریت ریسک نقدشوندگی یکی از مزیت‌های سرمایه‌گذاری غیرمستقیم است. این صندوق‌ها با بهره‌مندی از نیروهای انسانی باتجربه و کارآمد ، پیوسته بازار سرمایه را رصد و پرتفوی بهینه را برای صندوق‌ها چینش می‌کنند. در حالی که سرمایه‌گذاری مستقیم نیازمند صرف زمان کامل و بهره‌مندی از بالاترین دانش سرمایه‌گذاری است.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ