کد خبر: ۱۷۶۱۱۸
۰:۰ - ۱۴۰۰/۷/۲۲

مولفه‌های کلان منفی و اقتصادی بورس را به این روز انداخته است
کارشناس مسائل اقتصادی :

مولفه‌های کلان منفی و اقتصادی بورس را به این روز انداخته است

کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه بازار سرمایه متاثر از نرخ ارز و قیمت دلار متاثر از شرایط اقتصادی است، اعلام کرد : مولفه‌های کلان منفی و اقتصادی ، بورس را به این روز انداخته است .

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، هادی حق شناس درباره مولفه‌های اقتصاد کلان و نقش آنها در اصلاح بازار سرمایه به سنا اعلام کرد: زمانی که از واژه مولفه‌های اقتصادی صحبت می شود، منظور این است نرخ رشد اقتصادی، تورم، ارز و سرمایه‌گذاری بر بازار سرمایه اثر داشته است. بی‌تردید، زمانی که اقتصاد در شرایط معمول باشد بازار سرمایه هم دچار ثبات خواهد بود. اما اگر به هر دلیلی اقتصاد دچار تلاطم شود، متغیرهای خارجی چون کرونا و تحریم هم بر بازار سرمایه تاثیر گذاشته و بازار را با چالش‌های جدی مواجه می‌کند.

زمانی که به دلیل شرایط کرونا، بخش گردشگری با رکود مواجه می‌شود، طبیعی است که ارزش شرکت‌های گردشگری در بازار سرمایه هم کم شده یا وقتی تردد و تعداد سفر به دلیل ویروس کرونا کاهش یابد، مصرف بنزین نیز کاهش یافته و روی سهام پالایشگاه‌ها در بازار سرمایه تاثیر می‌گذارد و  زمانی که به دلیل تحریم، صادرات مواد پتروشیمی دچار مشکل شود، شرکت‌های پتروشیمی بورسی هم نوسان خواهند داشت.

متخصصان و فعالان بازار ضمن تحلیل واقع بینانه از شرایط اقتصاد، باید بتوانند مولفه‌های اقتصادی و تاثیر آن بر بازار سرمایه را بطور دقیق سنجیده و اندازه‌گیری کنند. بازار سرمایه متاثر از نرخ ارز و نرخ ارز متاثر از شرایط اقتصادی است و اگر امروز تحریم‌های اقتصادی برداشته شود، بطور حتم، شاهد کاهش نرخ ارز خواهیم بود.

اگر تحریم ها برداشته شود، بی تردید در صادرات محصولات پتروشیمی شاهد اتفاقات مثبت خواهیم بود و سهام پتروشیمی‌ها در بازار سرمایه تحت تاثیر قرار می‌گیرد. توافق ایران با عربستان تاثیر مثبت روی روابط تجاری ایران با کشورهای دیگر خواهد گذاشت. زیرا عربستان موثرترین کشور عضو شورای خلیج فارس است.

اگر روابط سیاسی بین ایران و عربستان به حالت عادی برگردد هم روی نفت و هم روی روابط تجاری ایران با سایر کشورهای خلیج فارس اثر گذار است. توافق احتمالی ایران و عربستان، مبادلات تجاری بیرون از خلیج فارس را هم تحت تاثیر قرار داده و بر توافق هسته ای ایران نیز اثر می‌گذارد. در صورت برگشت شرایط به حالت عادی، آثار مخالفت عربستان نسبت به برجام نیز کمتر شده و این امر به نفع کشورهای منطقه و به نفع ایران است.

هر گونه روابط حسنه با کشورهای همسایه یا دوردست، بیانگر بهبود فضای کسب و کار است . زمانی که بتوان با کشورهای همسایه روابط تجاری برقرار کرد به این معنا است که توانایی صادرات و واردات کالا از آن کشورها وجود دارد و این موضوع بر درآمد ارزی، قیمت دلار و مولفه های کلان اقتصادی اثرگذار بوده و اثر روانی مثبت حاکم می‌شود.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ