کد خبر: ۱۷۶۱۱۶
۰:۰ - ۱۴۰۰/۷/۲۲

اثر مثبت تغییر ساز و کار تخصیص عرضه‌های اولیه در بازدهی صندوق ها
کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد:

اثر مثبت تغییر ساز و کار تخصیص عرضه‌های اولیه در بازدهی صندوق ها

کارشناس بازار سرمایه گفت: تغییر ساز و کار تخصیص عرضه‌های اولیه به صندوق‌های سرمایه‌گذاری منجر به افزایش بازدهی شده و مدیر صندوق می تواند درصورت حجم قابل‌توجه ذخیره، بخشی را ماهانه به حساب سرمایه‌ گذاران پرداخت کند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، پریسا زارعی با انتشار مطلبی با عنوان " تغییر ساز و کار عرضه‌های اولیه؛ راهکاری مهم" در دنیای اقتصاد اعلام کرد: در چند سال اخیر، صندوق‌های سرمایه‌گذاری وجود داشته و جذابیت آنها باعث شده در بین سرمایه‌گذاران از جایگاه ویژه‌ای برخوردار شوند. یکی از انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت است که با ویژگی شناسایی سود روزشمار، دارای طرفداران خاص است.

از آنجا که بیش از ۷۰‌ درصد دارایی‌های این نوع صندوق را سپرده‌های بانکی و اوراق بهادار با درآمد ثابت تشکیل می‌دهد، ایجاد سود منظم و دائمی برای پرداخت‌های دوره‌ای به سرمایه‌گذاران در اولویت است اما بخش دیگری از دارایی‌های صندوق‌های با درآمد ثابت را سهام و حق‌تقدم شرکت‌های پذیرفته شده در بورس تهران و فرابورس تشکیل می‌دهد که این قسمت می‌تواند بازدهی این نوع صندوق‌ها را دچار تغییر کند و در صورتی که ارزش جاری سهام موجود در پرتفوی صندوق افزایشی باشد این موضوع می‌تواند باعث افزایش بیشتر NAV صندوق شود.

بنابراین مدیر صندوق می‌تواند طبق مفاد امیدنامه نسبت به پرداخت سود بیشتر اقدام کند. در صورتی که بازار سهام منفی شود، باعث کاهش ارزش سهام موجود در پرتفوی صندوق خواهد شد که باعث کاهش بازدهی سرمایه‌گذاران می‌شود. این امر باعث نارضایتی سرمایه‌گذاران صندوق شده و در نتیجه اکثر مدیران صندوق‌ها به دلیل جلوگیری از بروز اتفاقات ناخواسته فوق، نسبت به هموار‌سازی NAV اقدام می‌کنند. 

یکی از ابزارهای مناسبی که به هموارسازی NAV کمک می‌کند، شناسایی ذخیره تغییر ارزش سهام است. همچنین ‌ساز و کار این ابزار به صورتی است که در شرایط مثبت و مساعد بازار، مازاد افزایش قیمت سهام موجود در پرتفوی صندوق را در حساب ویژه‌ای ذخیره می‌کند که این رویکرد سبب کنترل قیمت صدور و ابطال می‌شود. 

اتفاقات مناسبی برای ترغیب آحاد مردم به سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها از سوی مراجع مربوطه، صورت گرفته که می‌توان به کاهش کارمزد معاملات صندوق‌ ها اشاره کرد. همچنین در چند روز اخیر، تغییر ساز و کار تخصیص عرضه‌های اولیه به صندوق‌های سرمایه‌گذاری، کمک شایانی به افزایش بازدهی صندوق‌ ها کرده و در صورتی که حجم ذخیره مذکور قابل‌توجه باشد، مدیر صندوق می‌تواند طبق قوانین وضع شده بخشی از آن را ماهانه به حساب سرمایه‌ گذاران پرداخت کند.

بطور کلی استفاده از روش شناسایی تغییرات ارزش سهام باعث می‌شود تا سرمایه‌گذاران در دوره‌های صعودی و نزولی بازار سرمایه، بازدهی تقریبا ثابت و مناسبی را کسب کنند البته پیاده‌سازی این روش در صندوق، نیازمند برگزاری مجمع و تایید سازمان بورس است.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ