کد خبر: ۱۷۷۳۷۳
۱۲:۳ - ۱۴۰۰/۷/۲۸

پیامدهای منفی حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی از نگاه کارشناس اقتصادی

پیامدهای منفی حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی از نگاه کارشناس اقتصادی

کارشناس اقتصادی با اعلام اینکه حذف ارز ترجیحی و ۴۲۰۰ تومانی مافیای رانت و فساد را فربه‌ تر می‌کند نسبت به تبعات منفی و افزایش تورم هشدار داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، حسین راغفر درباره تبعات حذف ارز 4200 تومانی به ایلنا گفت: مسئولان حامی حذف ارز ترجیحی ، حافظان منافع مافیای اقتصاد ایران و کارگزاران اصحاب ثروت و قدرت هستند که در مجلس ، دولت و سازمان برنامه و بودجه پراکنده شده‌اند و در تمام نهادهای اقتصاد نفوذ و قدرت دارند اما این اقدام را در شرایطی انجام می‌دهند که تمام ظرفیت‌های مردم مستهلک شده است !

وی افزود: مسئولان باید مسئولیت این اشتباه را بپذیرند. منطق طرفداران این طرح به ظاهر این است که فساد در توزیع ارز 4200 تومانی وجود دارد و از آنجایی که به عنوان مثال ، گوشت با ارز 4200 تومانی وارد می‌شود اما با ارز بالای 30000 تومانی در بازار به دست مصرف کننده می‌رسد ، باید قیمت ارز را افزایش داد.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: حامیان این طرح ، تایید می‌کنند در این نظام توزیع ، رانت وجود دارد و مدعی هستند با افزایش قیمت‌ها فساد را کنترل می کنند اما چرا وقتی ارز از 7 به 32 هزار تومان افزایش پیدا کرد، اقدامی نکردند؟

راغفر گفت: تا وقتی دولت ، کانون‌های عفونی فساد را در درون تقویت کند، نمی‌توان فساد را کنترل کرد. با حذف ارز ترجیحی و به دنبال افزایش قیمت‌ها ، فقط جریان‌های فاسد فربه‌تر می‌شوند. در واقع معنای راهکارهای ارائه شده این است که نظام توزیع کماکان همراه با فساد باشد اما قیمت‌ها و تورم افزایش پیدا کند تا با فساد مبارزه شود!

وی افزود: به دنبال حذف ارز 4200 تومانی ، ناآرامی‌های گسترده همچون حوادث تلخ دی ماه 96 و آبان 98 به وجود می‌آید و در آن زمان ، همه مسئولان و حامیان ، زیر بار مسئولیت شرایط ایجاد شده نمی‌روند و وضعیت را به امپریالیسم و توطئه‌های خارجی نسبت می‌دهند !

این استاد اقتصاد ادامه داد: افزایش قیمت ارز و حذف ارز ترجیحی ، مدافعان ثروتمند بسیار زیادی در حوزه مافیای مسکن، خودرو، دارو و... دارد. اگر در این خصوص اطلاع رسانی گسترده و هشدارهای لازم داده نشود ارز 4200 تومانی حذف خواهد شد و مدافعان این طرح ، کارگزاران همین مافیای پرقدرت محسوب می‌شوند. چرا که نه اقتصاددادن هستند و نه مسائل اجتماعی را درک می کنند و نیتی خیری هم برای این اقدام ندارند .

راغفر اضافه کرد: دولت رئیسی هر چند وعده کاهش قیمت‌ها را داده اما در عمل تصمیماتی می‌گیرند که باعث رشد تورم می‌شود ! در این میان ، عده‌ای به پیامدهای این موضوع واقف نیستند اما عده‌ای آگاهانه و برای منافع شخصی به دنبال افزایش قیمت ها هستند. شاید دولت روحانی هم چندان عامل افزایش قیمت‌های ارز نبوده و این برنامه‌ها فراتر از تصمیمات دولتی است ! 

وی افزود: پیشنهاد جایگزینی کارت‌های یارانه و بن به جای ارز 4200 تومانی ، بسیار نامربوط است.  چرا که کارت‌های اعتباری ، حجم بزرگی از نقدینگی را وارد بازار می‌کند که تورم‌ زا است و مانند یارانه نقدی ، ارزش را از دست می‌دهند. لذا این پیشنهادات یا از سر جهل داده می‌شود یا منافع عده‌ای در آن است که البته دومین گزینه احتمال بیشتری دارد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ