کد خبر: ۱۷۷۸۲۶
۰:۰ - ۱۴۰۰/۸/۱۱

برنامه بانک مرکزی برای اصلاح ساختار و افزایش سرمایه دو بانک‌ فرابورسی
با ۱۰ و ۱۵ هزار میلیارد تومان اعلام شد :

برنامه بانک مرکزی برای اصلاح ساختار و افزایش سرمایه دو بانک‌ فرابورسی

بانک مرکزی با برنامه‌ریزی برای افزایش سرمایه نقدی و ۱۰ و ۱۵ هزار میلیارد تومانی دو بانک فرابورسی ، برنامه‌ ۵ ساله برای اصلاح ساختار داد .

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، بانک مرکزی ضمن برنامه‌ریزی برای افزایش سرمایه نقدی دو بانک سرمایه و آینده به میزان 10 و 15 هزار میلیارد تومان، برنامه‌ای 5 ساله برای اصلاح ساختار این 2 بانک طراحی کرد.

محورهای برنامه اصلاحی بانک سرمایه

براین اساس، اطلاعات بدست آمده از بانک مرکزی نشان می‌هد، رقم واقعی اضافه برداشت بانک سرمایه از بانک مرکزی 12 هزار میلیارد تومان است و از زمان روی کار آمدن هیات مدیره جدید بانک، اضافه برداشت آن از بانک مرکزی رشد نداشته است.

همچنین یکی از دلایل رشد زیان‌دهی بانک محاسبه نرخ 34 درصد جریمه اضافه برداشت‌های قبلی بوده و یکی از برنامه‌های بانک مرکزی که در قالب یک بسته جامع در حال طراحی است، تبدیل اضافه برداشت به خط اعتباری با نرخ سود یا جریمه 18 درصد یا صفر درصد است.

محور دیگر برنامه بانک مرکزی برای بانک سرمایه، افزایش 10 هزار میلیارد تومانی سرمایه این بانک است. این افزایش سرمایه بصورت نقدی انجام می‌شود. در صورتی که این سرمایه تامین نشود، مطالبات بانک مرکزی از بانک سرمایه بصورت موقت به عنوان سرمایه بانک سرمایه محسوب می‌‌شود و بانک مرکزی از طریق صندوق ضمانت سپرده‌ها بصورت موقت به سهامدار اصلی این بانک تبدیل خواهد شد. پس از اصلاح و احیای بانک، بانک مرکزی سهام را به تدریج می‌فروشد.

سازمان بورس در قالب برنامه توافق شده با بانک مرکزی در حال بررسی دو سناریو است که در سناریوی اول وضعیت بانک با احتساب محاسبه مطالبات بانک مرکزی از بانک سرمایه براساس خط اعتباری با نرخ سود 18 درصد و محاسبه همان مطالبات با نرخ سود صفر درصد خواهد بود. بنابراین افزایش سرمایه در دو سناریو طراحی شده که بعد از تدوین نهایی به شورای پول و اعتبار ارجاع می‌شود. تصمیم نهایی برای سناریوهای افزایش سرمایه بانک و برنامه اصلاحی 5 ساله با شورای پول و اعتبار خواهد بود. اگر برنامه طراحی شده در مدت 5 سال محقق شود، جریمه دیرکرد به خط اعتباری با نرخ سود 18 درصد و یا صفر درصد تبدیل خواهد شد.

برنامه دیگر بانک مرکزی برای بانک سرمایه حل دو پرونده مالیاتی است. تعیین تکلیف این پرونده نیازمند مصوبه شورای سران قوا است. تاکنون جلساتی در کمیته‌های فرعی شورای سران برگزار شده و بانک مرکزی برای حل مسئله از سازمان مالیاتی استعلام کرده است. نتیجه این پرونده مالیاتی بانک سرمایه تا یک ماه آینده مشخص خواهد شد.

محورهای برنامه اصلاحی بانک آینده

یکی دیگر بانک‌ها مشکل‌دار بانک آینده است که سال 99 را با زیان انباشته 50 هزار میلیارد تومانی به پایان رساند. بخش عمده منابع بانک به پروژه ایران مال تزریق شده و چیزی که بانک آینده را کمک می‌کند افزایش سرمایه و راهکاری برای مولدسازی ایران مال است. همچنین بانک آینده املاک متعددی در منطقه فرمانیه تهران دارد که ارزش روز آن بالغ بر 20 هزار میلیارد تومان محاسبه شده است. یکی از برنامه‌های بانک مرکزی برای این بانک افزایش 15 هزار میلیارد تومانی سرمایه بانک آینده از محل آورده نقدی است.

مولد‌سازی و فروش دارایی بانک آینده در پروژه ایران مال و فروش آن یکی دیگر از برنامه‌ها است که البته برای اجرای این برنامه یک افق 5 ساله در نظر گرفته شده است. در این مدت هزینه تجهیز منابع در بانک آینده حدود 8 درصد کاهش یافته است.

بانک مرکزی مجوز برگزاری مجمع سالانه سال 97 را برای بانک آینده صادر کرده و به‌ زودی برگزار می‌شود. مجوز برگزاری مجمع سالانه سال 98 و 99 هم به زودی صادر خواهد شد و پس از برگزاری مجمع، افزایش سرمایه 15 هزار میلیارد تومانی در دستور کار قرار دارد.

یکی از اهداف افزایش سرمایه تغییر ترکیب سهامداری بانک آینده است. اگر سهامداران فعلی بخواهند در افزایش سرمایه مشارکت کنند و سهم را افزایش دهند باید آورده نقدی بیاورند. در صورتی که امکان تامین 15 هزار میلیارد تومان در یک مرحله وجود نداشته باشد، برنامه افزایش سرمایه در دو یا سه مرحله و در فواصل زمانی کوتاه پیگیری خواهد کرد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ