کد خبر: ۱۷۸۰۷۲
۹:۱۰ - ۱۴۰۰/۸/۱۷

نگرانی دو صنعت بزرگ بورس از احتمال قطع گاز و برق در زمستان

نگرانی دو صنعت بزرگ بورس از احتمال قطع گاز و برق در زمستان

دبیر انجمن سیمان با ابراز نگرانی از احتمال قطع گاز و برق صنایع در زمستان گفت: طبق اعلام وزارت نفت ، ممکن است برای تامین گاز مشترکان خانگی ، بخشی از صنایع محدود شوند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، عبدالرضا شیخان با ابراز نگرانی از کمبود و قطعی برق و گاز صنایع در زمستان گفت: طبق اعلام وزارت نفت ، ممکن است برای تامین گاز مشترکان خانگی ، بخشی از صنایع محدود شوند. بنابراین موافقت شده ، کارخانجات سیمان برای استفاده ۱۵ روز مازوت را به عنوان سوخت دوم ذخیره سازی کنند.

وی افزود: البته درخواست ذخیره برای ۳۰ روز بود که فعلا با ۱۵ روز آن موافقت شده است. مسئله دریافت ضمانت‌نامه از کارخانجات و مباحثی مانند قاچاق مطرح بود. درحالی که کارخانجات مازوت را برای تولید دریافت می‌کنند و محل ذخیره نیز توسط وزارت نفت پلمپ و تنها زمانی که گاز قطع شود ، اجازه فک پلمپ داده می‌شود. بنابراین موضوع قاچاق مطرح نیست اما سیاست‌های کلی وجود دارد که باعث این محدودیت‌ها می‌شود.

این مقام صنفی ادامه داد: در هر صورت موافقت با ۱۵ روز ذخیره مازوت انجام و قرار شده برای بخشی از آن به جای ضمانت‌نامه، سفته دریافت کنند.

شیخان درباره تاثیر قطعی احتمالی گاز برصنعت سیمان و احتمال افزایش دوباره قیمت گفت: وقتی برق صنایع در تابستان قطع شد ، فصل اوج مصرف سیمان بود که منجر به افزایش قیمت شد. از آنجا که بازار زمستان مانند تابستان سفت و سخت نیست، احتمالا این اتفاق با قطعی گاز رخ ندهد.

وی افزود: احتمال قطعی همزمان گاز و برق به علت مشکل سوخت نیروگاه‌ها نگران کننده است. در این صورت ممکن است صنایع حتی تقاضای زمستان را هم نتوانند تامین کنند. در این صورت صنعت سیمان تقریبا به تعطیلی کشانده می‌شود. با سوخت دوم طی ۱۵ روز می‌توان تولید کرینکر را انجام داد اما مراحلی مانند آسیاب سیمان با قطعی برق دچار مشکل خواهد شد.

شیخان ادامه داد:  البته استفاده از سوخت مازوت یا سوخت‌های جایگزین برای کارخانه‌های سیمان، فولاد و... علاوه بر تشدید آلودگی هوا فشار اقتصادی مضاعفی هم به صنایع تحمیل می‌کند. زیرا هزینه سوخت مازوت بسیار بیشتر از گاز است. طبق آمار‌های وزارت صنعت  در ۶ ماه اول سال جاری که برق بخشی از کارخانه‌های سیمان و فولاد به دلیل کمبود‌ها قطع شد ، تولید بیش از ۹ درصد کاهش یافت.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ