کد خبر: ۱۷۸۴۳۳
۰:۰ - ۱۴۰۰/۸/۲۶

پیش بینی کسری بودجه ۵۰ درصدی و راهکار های تحقق استقلال اقتصادی
معاون وزیر اقتصاد اعلام کرد :

پیش بینی کسری بودجه ۵۰ درصدی و راهکار های تحقق استقلال اقتصادی

معاون وزیر اقتصاد پرهیز از خام فروشی و افزایش نسبت درآمد مالیاتی به تولید ناخالص داخلی را از راهکار های استقلال اقتصادی اعلام کرد و پیش بینی کسری بودجه بیش از ۵۰ درصدی داد .

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، هادی قوامی در نشست علنی مجلس درخصوص شاخص‌های اقتصادی عملکرد دولت های یازدهم و دوازدهم گفت: با توجه به تحولات گسترده داخلی و خارجی اخیر که به طور مستقیم بر وضعیت منابع و مصارف دولت اثرگذار بوده، نیاز به ارزیابی دقیق بخش عمومی بوده که باید علاوه بر رصد تحولات درآمدهای مالیاتی روند تحولات سایر شاخص ها و متغیرهای بودجه ای دولت از جمله وضعیت واگذاری و تملک دارایی سرمایه ای مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: آمار نگران کننده دهه اخیر بیانگر رشد اقتصادی نزدیک به صفر بود. یعنی سرمایه گذاری جدید نمی تواند استهلاک سرمایه های موجود را جبران کند که بر بیکاری و تورم اثرگذار است. همچنین نسبت کسری بودجه عملیاتی در 8 سال گذشته به تدریج افزایش و در سال گذشته به 50 درصد رسیده و در بودجه سال جاری از مرز 50 درصد هم می گذرد. بنابراین مجلس و دولت باید برای برون رفت از این بحران، تدوین برنامه هفتم توسعه را در دستور کار قرار دهند.

این معاون ادامه داد: باید تلاش کرد ، نسبت شاخص درآمد مالیاتی به تولید ناخالص ملی افزایش یابد تا از وضعیت موجود که 0.6 درصد است به 10 درصد برسد. همچنین رشد درآمد صادرات نباید با اتکا به صادرات مواد خام باشد. بلکه باید شرایطی برای ایجاد ارزش افزوده به وجود آورد تا بتوان وابستگی اقتصاد داخلی به صادرات مواد خام و واردات محصولات مصرفی را کاهش داد و به سمت استقلال اقتصادی حرکت کرد.

قوامی گفت: دولت در حوزه بودجه های سنواتی برای جبران بخشی از کسری بودجه و مدیریت جریان وجوه نقدی مجاز است ، منابعی در قالب تنخواه گردان اختصاص دهد. اگر در بودجه 1400 پیشنهاد اولیه این بوده که مبلغ 950 میلیارد تومان تعیین شد تا 3 درصد خزانه می تواند به صورت تنخواه برداشته شود اما وقتی این مبلغ به بیش از 1.2 هزار میلیارد برسد، 3 درصد آن براساس این ظرفیت قانونی در اختیار خزانه گذاشته می‌شود.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای‌ پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ