کد خبر: ۱۷۸۷۱۴
۰:۰ - ۱۴۰۰/۹/۳

افزایش ۵۰ و ۲۵ درصدی ظرفیت تولید آهن اسفنجی و شمش در زیرمجموعه
مدیرعامل شرکت خبر داد:

افزایش ۵۰ و ۲۵ درصدی ظرفیت تولید آهن اسفنجی و شمش در زیرمجموعه "کچاد"

مدیرعامل آهن و فولاد ارفع ضمن اشاره به عملکرد ۶ ماهه و پیش بینی میزان صادرات تا پایان سال از تحقق طرح توسعه زیرسقفی و افزایش ۵۰ و ۲۵ درصدی ظرفیت تولید آهن اسفنجی و شمش خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، علی محمدی میزان تولید آهن اسفنجی واحد احیا مستقیم آهن فولاد و ارفع در نیمه نخست سال را ۴۰۹.۹ هزار تن اعلام و به چیلان گفت: این میزان تقریبا مشابه با میزان تولید دوره مشابه سال گذشته است ولی میزان تولید شمش در فولاد سازی ۳۳۷.۹ هزار تن بود که نسبت به دوره مشابه قبل ۲۰ درصد کاهش داشت که علت آن نیز محدودیت های اجباری ناشی از قطع برق بود.

وی افزود: البته با وجود محدودیت های تامین برق و افت تولید، برنامه ریزی دقیقی توسط کمیته های تخصصی صورت گرفت و ۱۰۵ هزار تن از تولیدات (۴۵ درصد از کل تولید ۶ ماهه) صادر شد و از این طریق ضرر و زیان ناشی از توقف برق به حداقل رسید. در زمینه تامین مواد اولیه نیز خوشبختانه پایداری تولید حفظ شده اما روند افزایشی قیمت ها به گونه ای است که روند کاهشی حاشیه سود تولید فولاد همچنان ادامه دارد و زنگ خطری برای آینده است.

برنامه صادرات ۳۰ درصدی در سال ۱۴۰۰

این مقام مسئول درخصوص رشد صادرات در سال جاری توضیح داد: با توانایی تغییر وضعیت و هماهنگی با موقعیت های بوجود آمده و با توجه به شرایط بازار های بین المللی تقریباً ۸۵ درصد کل صادرات در سال ۹۹ در نیمه نخست سال ۱۴۰۰ صادر شد. میزان صادرات در ۷ ماهه سال جاری هم به دلیل شرایط حاکم بر تقاضای بازارهای بین المللی، تقریبا معادل صادرات سال ۹۹ است. البته به دلیل قطعی برق، شرکت های فولادی از جمله "ارفع" بازارهای بین المللی را تا حدودی از دست دادند که پس از رفع و عادی شدن روال تولید با صرف هزینه های بازاریابی مجدد، بازگشت به بازارهای بین المللی در حال انجام است و پیش بینی می شود تا پایان سال در صورت نبود محدودیت مصرف حامل های انرژی، ۳۰ درصد از کل تولید سالانه صادر شود.

نقش "ارفع" در تامین نیازهای داخلی

محمدی تصریح کرد: به دلیل موقعیت جغرافیایی شرکت و استقرار در مرکز کشور به راحتی سایر شرکت های فولادی نزدیک به آب های آزاد، نمی توان صادرات داشت زیرا هزینه های جانبی گران تمام می شود. به همین دلیل در صورتی که تقاضای صادراتی هزینه ها را پوشش دهد، نسبت به صادرات اقدام می شود. لذا نگاه و هدف اصلی حضور در بازار داخلی و تامین شمش مورد نیاز شرکت های نوردی است و به همین دلیل سهم بیشتر تولید سالانه به بازار داخلی تخصیص داده شده است.

وی ادامه داد: شرکت از سال های گذشته منطبق بر ابلاغیه های وزارت صنعت و حتی بیشتر، انواع شمش فولادی را در بورس کالا عرضه و سعی کرده نقش در تامین نیاز تولید کنندگان داخلی را ایفا کند. همچنین با همفکری و مشارکت با شرکت های نورد، گریدهای جدید فولادی جهت رفع نیازهای تولید کنندگان، طراحی و تولید شد.

افق "ارفع" برای سهامداران

محمدی از تحقق توسعه های زیر سقف که حاصل آن ارتقاء ظرفیت تولید آهن اسفنجی از ۸۰۰ هزار تن به ۱.۲ میلیون تن و تولید شمش از ۸۰۰ هزار تن به یک میلیون تن خبر داد و گفت: ضمن افزایش ظرفیت تولید، وابستگی شرکت به تامین آهن اسفنجی از بازار رفع خواهد شد و طبیعتا سود حاصل از تولید افزایش خواهد یافت که شیرینی این افزایش سود آینده، قطعا کام سهامداران عمده و خرد را هم شیرین خواهد کرد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ