کد خبر: ۱۷۸۸۲۶
۱۱:۳۸ - ۱۴۰۰/۹/۶

پیشنهاد راه اندازی صندوق‌های پوشش ریسک در بورس کالا + ویژگی ها
کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد:

پیشنهاد راه اندازی صندوق‌های پوشش ریسک در بورس کالا + ویژگی ها

کارشناس بازارسرمایه با اعلام ویژگی‌‌‌ها و وجه تمایزهای صندوق پوشش ریسک گفت: تاسیس و راه‌‌‌ اندازی این صندوق‌ها در بورس کالا می‌تواند مسیر تعالی این بازار را هموار کند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، مجید عمو علی با انتشار مطلبی با عنوان "صندوق‌های پوشش ریسک راهروی رونق ابزار مالی مشتقه" در روزنامه دنیای اقتصاد اعلام کرد:  صندوق پوشش ریسک، نوعی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری بشمار می‌رود که می‌تواند در ابزارهای مختلف مالی با استراتژی‌‌‌های متعدد سرمایه‌گذاری کند و برخلاف دیگر صندوق‌های سرمایه‌گذاری، محدودیتی در سرمایه‌گذاری ندارد.

صندوق‌های پوشش ریسک برخلاف تلقی اولیه نسبت به نام‌گذاری‌‌، ریسک بیشتری را نسبت به سایر صندوق‌ها دارا هستند. گرچه تاکنون در ایران صندوق پوشش ریسک تاسیس نشده اما در دنیا این صندوق شناخته شده است و توانسته حضور چشمگیری در بازارهای سرمایه دنیا داشته باشد. صندوق‌های پوشش ریسک از ویژگی‌‌‌های منحصربه‌‌‌فردی برخوردار هستند که افراد خاص و اندکی را برای سرمایه‌گذاری جذب می‌کنند.

ویژگی‌‌‌ها و وجه تمایزهای صندوق پوشش ریسک:

۱- عدم‌ محدودیت در سرمایه‌گذاری: این صندوق‌ها کمترین محدودیت را در سرمایه‌گذاری دارا هستند. به‌‌‌عنوان‌‌‌مثال می‌توانند از فروش استقراضی و ابزار های مشتقه استفاده کنند.

۲- نظارت کمتر: صندوق‌های سرمایه‌گذاری سنتی در کشورهای مختلف جهان تحت نظارت شدید نهادهای نظارتی فعالیت می‌کنند و تمام فعالیت‌های آنان زیر ذره‌‌‌بین نهاد ناظر بازار سرمایه است. اما صندوق‌های پوشش ریسک سرمایه‌گذاری‌‌‌های خصوصی هستند که فعالیت آنها تنها در دسترس سرمایه‌گذاران مورد اعتماد قرار دارد و شامل قوانین و مقررات سازمان‌های نظارتی نمی‌‌‌شوند.

۳- تعداد سرمایه‌گذار: تعداد محدودی از سرمایه‌گذاران خاص با سرمایه‌‌‌های کلان مجاز به سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها هستند. به‌‌‌عنوان‌‌‌مثال در آمریکا بر اساس قوانین مالی تعداد سرمایه‌گذاران در صندوق‌های پوشش ریسک نباید بیشتر  از ۱۰۰ نفر باشند.

۴- اهرم مالی بالاتر: صندوق‌های پوشش ریسک علاوه بر سرمایه جذب شده توسط سرمایه‌گذاران می‌توانند با نسبت بدهی ۹۰‌درصد از اهرم مالی بالاتر استفاده کنند. این در حالی است که صندوق‌های سرمایه‌گذاری در ایران به میزان حداکثر ۵‌ درصد از سرمایه (ارزش خالص دارایی واحدهای سرمایه‌گذاری نزد سرمایه‌گذاران)، قادر به اخذ اعتبار از کارگزاری هستند.

این ویژگی به این معنا است که صندوق‌های پوشش ریسک به‌‌‌ازای هر دلار جذب سرمایه، می‌توانند ۹ دلار از بانک‌ها یا سایر نهادهای مالی قرض کنند. بنابراین درصورتی‌‌‌که یک صندوق با این نسبت استقراض کرده باشد با یک زیان‌ ۱۰درصدی، کل سرمایه صندوق را از دست می‌دهد.

صندوق پوشش ریسک و بورس کالا

یکی از مهم‌ترین راهبردهای سرمایه‌گذاری در صندوق‌های پوشش ریسک، سرمایه‌گذاری در قراردادهای اختیار معامله و قراردادهای آتی است. لذا ارتباط ویژه‌‌‌ای میان صندوق‌های پوشش ریسک و بورس‌‌‌های کالا شکل‌‌‌گرفته است. به‌‌‌عبارت‌‌‌دیگر صندوق‌های پوشش ریسک و ابزارهای مالی مشتقه دو رکن جدایی‌‌‌ناپذیر هستند و رشد و توسعه هرکدام شرایط را برای رشد و توسعه دیگری فراهم می‌کند.

ابزارهای مشتقه از ابزارهای مهم مالی جهت مدیریت ریسک است اما در ایران این ابزار در حاشیه بوده و آن‌طور که باید و شاید مورد توجه سیاستگذاران بازارهای مالی قرار نگرفته است. متاسفانه این ابزار مالی سهم جدی و قابل‌‌‌ توجهی در بازار سرمایه ایران ندارد. بدیهی است هرچه تعداد سرمایه‌گذاران در این بازار بیشتر شود، نقدشوندگی بازار بیشتر، هزینه‌‌‌های معاملات کمتر و فرآیند کشف قیمت سهل‌‌‌تر می‌‌‌شود و این نکته باعث تکامل بازار شرکت بورس کالا می‌شود. باتوجه‌‌‌ به اینکه بورس کالا همچنان ظرفیت زیادی برای رشد و توسعه دارا است، تاسیس و راه‌‌‌اندازی صندوق‌های پوشش ریسک می‌تواند مسیر تعالی این بازار را هموار کند.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ