کد خبر: ۱۷۸۸۲۹
۱۲:۴ - ۱۴۰۰/۹/۶

انتقاد از زیان ۶۱ هزار میلیاردی سه خودروساز با وجود افزایش ۱۰ تا ۱۲ برابری قیمت
کارشناس اقتصادی مطرح کرد:

انتقاد از زیان ۶۱ هزار میلیاردی سه خودروساز با وجود افزایش ۱۰ تا ۱۲ برابری قیمت

کارشناس اقتصاد با اشاره به نقش شفاف سازی شرکت ها در عدم ایجاد حباب برخی سهام از زیان انباشته ۶۱ هزار میلیاردی سه خودروساز به رغم افزایش ۱۰ تا ۱۲ برابری قیمت خودرو انتقاد کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، امین دلیری درخصوص وجود کاستی در وضعیت شرکت ها در جهت حبابی شدن برخی سهام به تسنیم گفت: بررسی شواهد آماری و تاریخی نمودار های افت و خیز شاخص کل در دوره های مختلف نشان می دهد افزایش یا کاهش شاخص بورس بیشتر تابع هیجانات حاکم بر صف های فروش و خرید بوده و خریداران خرد حقیقی، بدون ارزیابی های بنیادی یا تکنیکالی در صف خرید و فروش قرار می گرفتند.

از طرف دیگر عرضه بلوکی شرکت ها در بورس بدون رسیدگی و حسابرسی عملکرد مالی در دوره پنج ساله، می تواند تصویر روشنی از سود یا زیان شرکت ها را به متقاضیان تازه وارد به بازار سرمایه عرضه کند و خرید و فروش سهام با توجه به وضعیت مالی آنها مورد معامله قرار گیرد.

به نظر می رسد این وظیفه در بازار داغ عرضه سهام شرکت های بلوکی بطور مطلوب انجام نشده است. بنابراین یکی از ضروریات، شفافیت مالی شرکت های عرضه شده است و شرکت های زیان ده یا دارای صورت های مالی مبهم و غیر شفاف نباید در بورس پذیرفته شوند.

درباره حواشی قیمت دستوری کالاهای قابل عرضه در بورس کالا هم باید گفت لازمه عرضه کالا در این بورس ، تعیین و کشف قیمت در زمان عرضه و فروش با توجه به بالاترین قیمت پیشنهادی از طرف متقاضی است.

اگر قیمت کالایی نظیر خودرو در خارج از بورس توسط دولت به عنوان تنظیم کننده عرضه و تقاضا در شرایط نامتعادل شدن بازار صورت می گیرد با آنچه که در بورس کالا عرضه می شود تفاوت دارد. در موج جوسازی منفعت طلبانه، سهامداران خرد مورد سوء استفاده قرار می گیرند و شاخص بورس  رو به رشد دوباره فرو می ریزد و باز سهامداران خرد بدون مطالعه در صف فروش سهام قرار می گیرند.

به رغم افزایش 10 تا 12 برابری قیمت خودرو در دو سه سال اخیر، باز گفته می شود زیان انباشته سه شرکت بزرگ خوروساز بیش از 61 هزار میلیارد تومان است. چرا با وجود افزایش شدید قیمت خودروهای داخلی و ممنوعیت واردات از فرصت  ایجاد شده استفاده مطلوب نشد درحالی که قیمت مواد اولیه و کالاهای واسطه نباید بیش از پنج برابر افزایش یافته باشد.

ضمن اینکه سهم هریک از هزینه های مستقیم و غیر مستقیم و هزینه های سربار به تفکیک در قیمت تمام شده کالای نهایی قابل محاسبه است.

شرکت های خودرو ساز و تولیدکننده لوازم خانگی با ممنوعیت واردات باید از این فرصت طلایی استفاده کرده و با بازاریابی درکشورهای مختلف، امکان صادرات کالاها را فراهم کنند. حمایت های دولت و مجلس  و ممنوعیت واردات خودرو و لوازم خانگی دائمی نخواهد بود. هنگام سقوط آبشاری قیمت سهام، موقعیت خوبی برای فروش نیست. به ویژه فروش سهامی که در پی کاهش ارزش سهام متعلق به شرکت های عرضه اولیه سهام خریداری شده همراه باشد.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
نظرات بینندگان
» علی | ساعت ۱۸:۴۵ - ۱۴۰۰/۹/۶
0
0
پاسخ
این هم حتما اقتصاد خوان است.که وضعیت در دستش نیست کاکو قیمت 206 کارخانه 120 تومنه اون بازار ازاده 300 تومن دلار از 1800 تومن به 30 تومن رفته بیش از 15 برابر 206 از 30 تومن به 120 تومن یعنی 4 برابر.اقتصاد خوان
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ