کد خبر: ۱۷۹۰۷۹
۰:۰ - ۱۴۰۰/۹/۱۳

وعده حذف قیمت‌گذاری دستوری، عرضه های اولیه‌ جذاب ‌و اصلاح نرخ تسعیر بانک‌ها
رییس سازمان بورس اعلام کرد:

وعده حذف قیمت‌گذاری دستوری، عرضه های اولیه‌ جذاب ‌و اصلاح نرخ تسعیر بانک‌ها

رییس سازمان بورس از حذف قیمت‌گذاری دستوری در بسیاری صنایع، عدم تغییر در تعیین نرخ خوراک پتروشیمی‌ ها، ورود خودروهای لوکس به بورس کالا، عرضه اولیه‌های جذاب و اصلاح نرخ تسعیر ارز بانک‌ها خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، مجید عشقی درباره آغاز گمانه‌زنی‌های سهامداران مبنی بر آثار تصمیمات بودجه سال آینده بر بازار سرمایه به صدا و سیما گفت: سال جاری هم این گمانه‌زنی‌ها در چند روز اخیر توسط فعالان بازار رصد شده و در نتیجه اثراتی روی معاملات سهام و قیمت‌ها داشته اما واقعیت گمانه زنی‌ها دقیق نیست و زمان زیادی تا تصویب بودجه در مجلس باقی مانده است.

اعداد و ارقام بودجه‌ای باید ابتدا در دولت و سپس در مجلس بصورت دقیق کارشناسی و بررسی شود و در نهایت در خصوص این اعداد تصمیم‌گیری خواهد شد. اعداد و ارقام مطرح شده دقیق نیست و با دولت و مجلس رایزنی شده تا تصمیماتی که در نهایت گرفته خواهد شد به نفع جمعیت ۶۰ میلیونی سهامداران باشد. چراکه نوسانات زیاد در این اعداد و ارقام بودجه‌ای باعث می‌شود وضعیت شرکت‌ها متلاطم شود.

دولت نیز عزم و اراده جدی دارد که تصمیمات اتخاذ شده در نهایت به نفع شرکت‌ها باشد و در خصوص بعضی از ارقام بودجه مثل قیمت خوراک یا حقوق معادن این اعداد بصورت فرمولی تعیین می‌شوند و در طول زمان به واسطه نوسانات قیمت جهانی و گزینه های مختلف تغییر می‌کند و طبیعتاً فروش شرکت‌ ها نیز متناسب با همین اعداد تغییر می‌کند و لذا در سودآوری نهایی شرکت‌ها اثر چندانی ندارد و بعضاً باعث افزایش سودآوری آنها می شود. این تحولات از نزدیک رصد می‌شود تا در نهایت تصمیماتی اتخاذ شود که کاملاً با سودآوری شرکت‌ها هماهنگ باشد و ضرری به آنها نزند.

اتفاقات اخیر ناشی از قیمت‌گذاری دستوری خودرو

قیمت‌گذاری دستوری در خیلی از صنایع حذف شده و فقط چند صنعت گرفتار این موضوع است اما در دولت تصمیمات مطلوبی گرفته شده و طی چند روز آینده اجرایی خواهد شد. در خصوص نحوه اجرا ناهماهنگی پیش آمد که مشکل اکنون حل شده و در نهایت هم مصرف‌کننده و هم سهامداران سود خواهند برد و تولید کنندگان هم می‌توانند نفسی بکشند و به افزایش تولید منجر خواهد شد و تصمیمات اتخاذ شده به نفع بازار خواهد بود.

بخشی از خودرو‌های تولیدی خودروسازان مثل خودرو‌های لوکس مشمول قیمت گذاری دستوری نیستند و ورود آنها به بورس کالا در حال پیگیری است و خودرو‌های عمومی تر، خودرو‌هایی که حالت انحصاری و مصرف کننده عمومی بیشتری داشته باشند با ساز و کاری که در ستاد تنظیم بازار تصویب شده به فروش می روند.

در خصوص نرخ خوراک پتروشیمی نیز فرمول مشخصی از چند سال گذشته وجود داشته که تعیین نرخ خوراک طبق آن انجام می‌شده و این فرمول با افزایش قیمت جهانی و تغییرات قیمت‌های داخلی تغییر می‌کند. از ابتدای سال تا کنون قیمت خوراک پتروشیمی‌ها افزایش طبیعی داشته اما در نهایت محصولات آنها هم افزایش قیمت داشتند که در نهایت آسیبی به سودآوری شرکت‌ها نخورده است.

بنابراین در تعیین نرخ خوراک پتروشیمی‌ها تصمیم جدیدی گرفته نخواهد شد اما در بحث سوخت پتروشیمی‌ها و فولادی‌ها گمانه زنی‌هایی صورت گرفته که چون جداول بودجه هنوز منتشر نشده ، پیگیری می شود این تصمیمات به سودآوری شرکت‌ها آسیبی وارد نکند. هر چه فروش شرکت‌ها افزایش یابد بهای قیمت تمام شده هم افزایش می‌یابد لذا نگرانی بابت سودآوری شرکت‌ها برای سال جاری و آینده نخواهیم داشت.

رضایت از وضعیت سودآوری شرکت ها با انتشار گزارش 8 ماهه

گزارش هشت ماهه شرکت‌های بورسی روی سایت کدال منتشر شده که طبق آنها، تمام شرکت‌ها وضعیت بسیار مناسبی دارند و حتی خیلی از آنها، ۱۰۰ درصد بیشتر از مدت مشابه سال قبل فروش داشته و سودآوری مطلوبی دارند. نسبت ‍P/E بازار بسیار کاهش یافته و عددها برای خرید بسیار جذاب هستند. عاملی که باعث شد بازار با کمبود خریدار مواجه شود وجود ابهاماتی است که مطرح می‌شود. اما به سهامداران اطمینان داده می شود با توجه به رویکرد و تصمیمات اخیر دولت، روند سودآوری شرکت‌ها تا پایان سال جاری و آینده ادامه خواهد داشت.

سهامدار حق دارد نگران باشد. چرا که ابهام، اعتماد سرمایه‌گذار را از بین می‌برد اما دولت در خصوص حمایت از این بازار مصمم است و سازمان نیز مکاتبات متعددی با وزارتخانه‌های مختلف ذیربط داشته‌ تا در خصوص سیاست‌گذاری‌هایی که می‌تواند روی بازار سرمایه اثر بگذارد به نحوی عمل کند که این بازار آسیب نبیند و سیاست‌ها نیز شفاف باشد.

پیگیری انتشار به موقع اطلاعات پالایشگاه ها

در موضوع پالایشگاه‌ها نیز مکاتبات صورت گرفته تا صورتحساب‌های آنها شفاف و به موقع منتشر شود و این موضوع را از وزارت صنعت نیز پیگیری می شود تا نگرانی بابت سودآوری شرکت‌ها تا پایان سال از بین برود.

با وجود قطع برق در فصل تابستان، درآمد و فروش شرکت‌ها نسبت به سال گذشته افزایش داشته است. با توجه اینکه گمانه زنی‌هایی در خصوص تاثیر قطع گاز و برق روی صنایع وجود دارد در این زمینه باید اثرات واقعی آن دیده شود. چرا که با وجود مشکلاتی که برای برخی شرکت‌ها بوجود آمد، وضعیت آنها مناسب است.

عرضه اولیه‌های جذاب در آینده نزدیک در راه است

عرضه اولیه‌های جذاب در آینده نزدیک در راه است که در زمینه سهام شرکت‌های استارت آپی، دانش بنیان و فناوری محور انجام می‌شود. پالایشگاه‌ها و صنایع مختلفی نیز در صف عرضه‌ اولیه قرار دارند که متناسب با کشش بازار انجام خواهد شد. چراکه نباید فشار مضاعفی به بازار آورد. با رفع ابهامات موجود و جلب اطمینان سرمایه‌گذاران، بازار کشش بیشتری پیدا خواهد کرد.

نرخ تسعیر ارز بانک‌ها اصلاح می شود

کمیته مشترکی با بانک مرکزی در خصوص پیگیری مسائل بازار سرمایه تشکیل شده است. چرا که بخش زیادی از این بازار، تحت تاثیر سیاست‌های بانک مرکزی است و یکی از تدابیر اندیشیده شده و یکی از مباحث اصلی این کمیته، شفاف سازی صورت‌های مالی بانک‌ها است.

در موضوع تسعیر نرخ ارز دارایی‌های ارزی بانک‌ها، یکی از تصمیمات جدی سازمان بورس اصلاح این نرخ بود که با رایزنی‌ها به نقطه مشترکی رسید و فقط چند نکته کارشناسی وجود دارد که در آینده نزدیک حل خواهد شد تا نرخ تسعیر اصلاح شود که این امر در نهایت به نفع شفافیت بانک‌ها و بازار سرمایه خواهد بود.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ